Topic: Engelse maar bijzonder goede tutorial  (gelezen 8901 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 oktober 2014, 18:22:46 pm »
Zonder Engels een beetje moelijk, maar zou toch kunnen,
is deze tutorial, krijgt van mij een 9!
Het gaat over Focused Text Animation
Met een heleboel dingen perfect en zonder blah blah uitgelegd!
Weekendwerk voor Peter .... dan zal ik maar proberen iets dergelijks
te maken!

Onder meer: hoe gebruikt men renderlayers, en waarom eerst van een animaties een vlink aantal PNG's  maken en met Blender in b.v. een OGG omzetten!

https://www.youtube.com/watch?v=jnAsjyRq854

Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 18:44:30 pm »
Mooie tutorial en daar zitten ook heel handige weetjes in.
Ben heel benieuwd wat jij er van gaat maken.
Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2014, 09:15:38 am »
Zo tot en met 7 min 24 moest je dit doen:

start blender
remove cube
UV sphere maken 128 segments voor meer resolutie
numpad 5 en dan 1 view instellen zome in een beetje alles deselecteren en Z (wireframe)
alles boven center (met B) selecteren
S Z 0.1 Enter
vie blaue pijl naar beneden schuiven klein stuk boven middellijn
onderen net zo (-0.1 !)
weer solid maken! en smooth!
roteren: r x 90

Material panel maak new!
activeer Cycles open Surface activeer nodes!
vervang BSD door Glas (scroll ev. naar boven!)
Save!

verberg de Sphere door in de outliner het oog te klikken!
Maak een tekst  en roteer x-achs 90 edit  del en eigen tekst! dan weer object mode
Ga naar object data menu en extrude 0.1 en bevel 0.02 en scale (S) 2
numpad 3 en uit-zoomen
een lamp naar 4 grid-linies links 5 gridlinies boven
numpad 1 (Point lamp! boven rechts van text!)
Data voor de lamp Size 3 Nodes openen Strength 10 000

Text material maken! Haal ergens vandaan een hout_plaatje (zoek naar hout nerven)
of de tut plaatje http://www.littlewebhut.com/images/wood_texture.jpg  om te gebruiken!
onder Surface Color  op het puntje klikken en image kiezen!
Dan open image (daaronder) en kies het plaatje!

Om de tekst dit te geven moet men de tekst in mesh en UV-image zetten!
Alt C (curve to mesh)
Tekst mesh selecteren alles activeren in edit mode en zo instellen als men het wil zien
dus de view3D maar aanpassen!
Dan U (unwrap van View Down)object mode! ca.at 8 min!
kijken door naar naast (object  mode naar rendered (display mode)

Diepte van wood-texture maken:
Kies (in plaats van Default) Compositing klik op het ronde bolletje  (node tree als de muis erover staat)
Color output naar displacement slepen
Terug naar Default en het de tekst ziet er 'beter' uit! 7.24 min


Als er zo te zeggen dit of (vergelijkbaar) of ... bij de tutorial zou zijn geweest dan had ik
zelfs een 11  (10 + extra!) gegeven, :)


En ik kreeg dit (eerste plaatje => tweede plaatje (het betere)) (zie opmerking onder de plaatjes)








Foutje ontdekt ik had de lamp in plaats van 1000 nog niet op 10 000 gezet, dan ziet het inderdaad VEEL beter uit!!!!

Zo dus:



« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2014, 09:22:30 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2014, 12:23:46 pm »
Goed bezig Peter.
Ziet er goed uit nu het vergrootgas nog. ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2014, 17:46:36 pm »
Ben bezig met renderen...volgens mij gaat mijn lens te snel...ff wachten nog....

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2014, 18:04:02 pm »
Hier mijn eerste poging...btw....blast is mijn vroegere tagname...in mijn graffity tijd 8)

http://youtu.be/o5PjIEeuFyE

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2014, 19:23:56 pm »
Leuk dat er meer mensen meedoen om deze tutorial te maken.
rozz je bent goed bezig ;) ziet er goed uit.

Bij mij begint het ook te kriebelen
Dus wie weet ga ik hem ook maken ;)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2014, 19:28:25 pm »
Toch handig zo'n tutorial, voor als je oogjes wat slechter worden. 8) 8) 8)



http://youtu.be/pzAAQlkeLc0

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2014, 23:43:17 pm »
cool...heb je een print screen gemaakt en die als background gebruikt...?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2014, 00:30:44 am »
Hokus Pokus hier is mijn poging.   ;)
https://www.youtube.com/watch?v=CahRinXx-ZA

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2014, 08:43:09 am »
mijn EERSTE is nog aan het renderen van de plaatjes ... komt dus (denk ik nog vandaag)

Het rendern duurt inderdaad na tot hier is het dus ...



Het is dus al redelijk (naar mijn maatstaven) en als EERSTE, hi hi.
Nodes zijn dus iets wat men echt moeg gaan leren gebruiken (zie ook sverchok!)


1 1/2 uur ca:

https://www.youtube.com/watch?v=ko8oWxptcKE&feature=youtu.be
« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 10:04:31 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 november 2014, 09:34:29 am »
cool...heb je een print screen gemaakt en die als background gebruikt...?


Je  mag niet meer raden. ;)
Vroeger had je dit soort vergrootglas standaard in Windows, ik weet niet of dat nu nog is.?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2014, 10:53:23 am »
P. D.
W8.1 kan nog altijd vergroten ...

Maar hier is de website van de maker van de tutorial met nog meer tutorials
in de zelfde style (goed dus!)

Ik heb net de twee tutorials over een wekker bekeken!
Hartstikke goed: UV-sphere voor alles en nog wat gebruiken en cycles netjes gebruikt!

Er is een opmerking: Hij vertelt elke keer weer
Ga naar edit mode select zus en zo en doe dit (dat had hij maar beter zo te zeggen als
macro moeten definiƫren: b.v. ik zal dit PREPARE EN_GA NAAR BLOK_SELECTION noemen
dat wordt namelijk veel meer dan 3 keer gedaan en is dus een beetje langdradig!)
Doei
       Peter

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2014, 11:22:07 am »
PKHG:
Ik kende zijn site al langer.
Het zijn zeer duidelijke tutorials, die herhalingen neem ik maar voor lief.
Ondanks mijn slechte Engels kan ik hem zeer goed volgen.
Ik heb bijna al zijn tutorals gemaak en heb er heel veel van geleerd.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2014, 13:04:31 pm »
PKHG:
Ik kende zijn site al langer.
Het zijn zeer duidelijke tutorials, die herhalingen neem ik maar voor lief.
Ondanks mijn slechte Engels kan ik hem zeer goed volgen.
Ik heb bijna al zijn tutorals gemaak en heb er heel veel van geleerd.

Inderdaad, de alarmklok=wekker (twee delen) is ook heel erg leuk, bijna alleen UV-spheres
behalve de belichting om reflectie op de wekker te krijgen zijn plane's ;-)

Doei
       Peter