Topic: Hulp gevraagd  (gelezen 5636 keer)


Offline myrnakneppers

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 januari 2015, 13:11:59 pm »
Hallo allemaal,

Een vraagje: wij zijn bezig met een informatica eindproject in 6vwo. Een onderdeel van dit project is een huis maken in blender.
Wat ons niet lukt is als je een vlak heb gesubdived, een aanliggend vlak niet ook kan subdiveden. Is hier een trucje voor?
Dit willen wij doen om een opening te maken in het vlak.



Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2015, 13:19:23 pm »
hmm, je zou dat aanliggende vlak ook moeten kunnen 'subdivide-en', als kubus op zich. Misschien is dat gevuld met F ofzo? Of is er met de geometrie iets mis gegaan (gejoint misschien)?

Anyway, een workaround: gebruik de knive tool (K). Zet je viewport op vooraanzicht (met je numpad) zodat je als je C ingedrukt houdt een loodrechte lijn kan snijden. En zet je viewport zo dat je de achterliggende lijnen niet ziet, alleen het voorste vlak. Met ctrl ingedrukt 'snapt' de knive aan het midden van een lijn.

Lukt dat wel? Anders horen we het wel hier ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2015, 13:23:39 pm »
Waarom niet een kubus/rechthoek maken met de afmetingen van de te maken sparing, dan een boolean modifier>subtract, en dan Apply te kiezen voor de modifier? Hoef je niets te dividen of te knippen.  ;)

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 785
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2015, 13:31:53 pm »
Wil de hulpvrager op de volgende regels letten:
1. Voor een nieuwe vraag je eigen onderwerp starten, niet andermans onderwerp hijacken.
2. Plaats je vraag in het juiste subforum.

alvast dank.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2015, 13:41:14 pm »
Je kunt nu in het vlak waar je de opening wilt hebben loopcuts maken dat doe je in edit mode.
Als je in je vlak staat druk je Ctrl R  en je krijgt een loopcut doe dit horizontaal en verticaal door je muis te bewegen.
Scrol je met je muis na Ctrl R dan krijg je meerdere loopcuts.
Succes.

Offline myrnakneppers

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2015, 20:14:16 pm »
Super bedankt voor jullie reacties!
Het is mij gelukt gelukkig, bedankt voor de trucjes.

Nu een andere vraag: Wat is de makkelijkste manier om verschillende objecten in hetzelfde document een (andere) kleur te geven?

En kun je bijvoorbeeld ook een textuur van een plaatje van internet/afbeelding gebruiken als kleur? Of alleen de basiskleuren.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2015, 20:31:41 pm »
Je kunt aan een object 1 of meerdere materialen toekennen die je allemaal een eigen kleur kunt geven. Aan een materiaal kun je weer een texture (bv. een afbeelding) toekennen.
In plaats van het stap voor stap uit te leggen heb je hier een paar basis tutorials http://gryllus.net/Blender/Lessons/Lesson05.html
Er zijn vast wel mooiere tutorials te vinden maar het is een begin.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2015, 22:36:07 pm »
Als je deze tutorials hebt bekeken dan kom je wel weer een stukje verder. ;)

Blender render:
https://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I

Cycles render:
https://www.youtube.com/watch?v=G7Cd74z8syY