Ja, je ziet N2 vaak enkel in recordpogingen passeren en voor een goede reden. Hier op de universiteit gebruiken we N2 om experimenten mee te koelen. Ik weet dat ze hier elk 1 of 2 weken een nieuw vat van 160 liter leveren.Een gesloten systeem met vloeibare N2 is trouwens gevaarlijk. Om dat aan te tonen doe ik altijd een experiment voor de studenten: neem een goede 10 cl N2 en giet dit in een halve liter cola flesje. Draai de dop erop en maken dat je weg bent. Vloeibare stikstof is op 77K ofte -196°C. Als je het daarboven opwarmt, dan zal de stikstof verdampen en gas worden. Als je dan gaat rekenen dat 1 mol (een chemisch eenheid) uitdraait op 24 liter gas, dan kom je al snel uit dat N2 zo'n 650 keer uitzet als het opwarmt richting kamertemperatuur. Het cola flesje ontploft uiteraard aangezien geen enkel colaflesje een druk van 30 bar aankan. Welk systeem je dus ook in elkaar knutselt, zie dat het stevig genoeg is of je blaast je hele kamer op.Kwestie van het aankopen van N2. Dat kan je bijvoorbeeld bij Air Liquide doen, die in heel de benelux leveren. Een andere leverancier is praxair. Beide tonen geen prijzen op hun websites. Maar ik meen mij te herinneren dat die wel meevielen.Trouwens, maar als je ermee werkt bij de MRI dan zal je dit vast weten, stikstof is zuurstof verdrijvend. Heb je dus een lek in je systeem, dan is een dag later alle zuurstof uit je kamer weg. Aangezien stikstof kleurloos, geurloos en smaakloos is, zijn er geen natuurlijke waarschuwingssignalen. Je gaat binnen en 5 minuten later zak je gewoon op de grond en val je zowat in slaap. Nog eens 10 minuten later zo dood als een pier. Stikstof in kleine afgesloten omgevingen is een zeer gevaarlijke sluipmoordenaar. En het ergste: iemand anders ziet je liggen, weet niet wat er aan de hand is, loopt naar binnen en ligt 5 minuten later netjes mee dood op de grond. Niet dat ik je wil beangstigen, maar gewoon waarschuwen voor de gevaren. Bezint eer je begint.