Topic: Probleem met de Lattice modifier  (gelezen 10637 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 oktober 2014, 10:50:16 am »
Ik ben bezig om een houten vat te maken. De bolling van het vat doe ik met de Lattice modifier.  Zodra ik echter de transform tools gebruik (bv. roteren of schalen) vliegt Blender eruit bij mij.

Iemand een idee hoe dit kan? Ik snap er helemaal niks van  :o.

(Het enige wat ik kan bedenken is dat dit een zware bewerking is en dat mijn computer dit niet aankan)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:45:57 am »
Geen idee, is het een zwaar vat dan,ha ha , en waarom heb je de bolling niet gewoon met Proportional editing gedaan dan...
Dan kun je die bolling er mooi in een eerder stadium inbrengen....
Als het een erg gedetailleerd vat is, (zwaar) , dan kan ik me zo voorstellen dat Lattice er moeite mee heeft....
Succes !

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:54:52 am »
Citaat
en waarom heb je de bolling niet gewoon met Proportional editing gedaan dan
Het is een tutorial  ;) Ik heb al een eigen manier om de plank te buigen die werkt. Vind het gewoon apart.

Dit is het werkstuk:


Misschien werk het niet in combinatie met de gebruikte modifiers: Array (count 17) en Curve

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:03:17 pm »
Faces subdividen....verticale edges selecteren en scalen?
Werkte voor mij..... :D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:22:09 pm »
Misschien kunt je ook de Spin tool gebruiken om je ton te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=AXqVy_D8ls8

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 785
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:46:05 pm »
Dat heb ik ook wel eens gehad, misschien eerst de eerste modifier apply'en, en dan de 2e doen?

Dat werkte bij mij toen. Laptop trekt het dan gewoon niet ofzo.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2014, 08:18:32 am »
Citaat
Dat heb ik ook wel eens gehad, misschien eerst de eerste modifier apply'en, en dan de 2e doen?
Goed idee! Werkt helaas ook niet  >:(. Dan maar handmatig buigen. Bedankt voor alle reacties/hulp  :D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2014, 12:00:35 pm »
Toch nog een poging  ;)
Maak een plank en buig hem zoals in deze tutorial en als hij mooi gebogen is pas dan de array toe.

https://www.youtube.com/watch?v=mhLdPSZuNac
Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2014, 15:27:00 pm »
Inderdaad, met proportional Editing gemaakt:
Start met een cylinder, dan met  b.v Ctrl R  een aantal horizontale ... aangemaakt,
Daarna proportional editing aanzetten , middelste lijn selecteren
S en Shift Z ... muiserad aanpassen en maar kijken wat het wordt:


« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2014, 15:28:45 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2014, 03:06:35 am »
Wederom dank voor de reacties. Vooral de video was interessant.

Maar het probleem is niet dat ik geen plank/object kan buigen maar dat dit niet wil met de Latice modifier (zoals in de door mij gevolgde tutorial)... dat is eigenlijk alles  ;)

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2014, 11:25:33 am »
Kleine toevoeging:

Ik wil onderstaande jongen(s) riggen alleen als ik een armature toevoeg en deze enigzins bewerk (bv roteren of extrude) vliegt Blender eruit.



Het lijkt erop dat mijn oude computer zwaardere bewerkingen niet aankan (?).

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2014, 11:44:06 am »
Ik heb daar maar een oplossing voor en dat is het aanschaffen van een snelle computer en goede nvidia grafichekaart ;)

Maar jij bent niet de enige ik heb er momenteel ook last van ik heb Blender 2.72a  en als ik bezig ben met in textuur paint klapt er Blender ook mee  :o  :( >:(

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2014, 11:44:53 am »
Het lijkt er inderdaad op dat je pc het gewoon niet aan kan. Hoe oud is je pc en wat voor processor zit er in? Normaal kunnen mensen met oudere pc's toch nog wel het een en ander doen en onstaan er pas problemen met renderen of met sims.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2014, 13:42:32 pm »
Hmm in Blender 2.72a de Lattice modifier says: disabled ???
Ik krijg ten minste totaal niets ....
Doei
       Peter

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2014, 21:55:44 pm »
Citaat
Het lijkt er inderdaad op dat je pc het gewoon niet aan kan. Hoe oud is je pc en wat voor processor zit er in?
Ik ben een leek op het gebied van hardware. Maar ik zal er eens naar kijken. Het is in ieder geval een 2e hands kantoor ´bak´ van Dell. Redelijk oud hoor.

Als testje heb ik een simpele  ´eye-rig´ gemaakt en dat werkt. Dit verbaast mij wel wat aangezien die 2 jongen(s) (zie afbeelding) niet echt een heel ingewikkeld model is.

To be continued...