Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.
Wat me nog niet duidelijk is zijn database relaties. Wat juist de sterkte van een database is, heb ik nog niet direct gevonden hoe ik dat aan Drupal vertelt krijg. Hoe maak je bijvoorbeeld een many-to-many relatie?Een voorbeeldje: we hebben een bibliotheek van tutorials en gebruikers kunnen tuts als favoriet aanduiden. Hoe doe ik dat in de database en hoe bereik bouw ik dan een view die een bepaalde gebruiker al zijn favorieten laat zien?
Gebruikers zelf zijn trouwens ook nog een vraagteken. Drupal kan goed met gebruikers overweg, maar hoe pas ik dat systeem wat aan? Hoe kan ik bijvoorbeeld een pagina maken waar de gebruikers hun instellingen kunnen zien en aanpassen. Liefst zonder dat iedereen de Drupal interface moet gebruiken?
De dingen die ik nu nog moet experimenteren/uitzoeken:Het verbinden van content types (zoals bijvoorbeeld die favorieten, of een soort van playlists)Hoe ik de formulieren van Drupal wat meer kan kneden tot wat ik wil. Bijvoorbeeld de formulieren voor het aanmelden van nieuwe gebruikers of het aanmaken van nieuwe content. Hoe voeg ik bijvoorbeeld een eenvoudig tekstje tussen? Ik weet al dat ik een stringreplace module of zoiets kan gebruiken om de bestaande titeltjes te veranderen. Maar, en misschien weet jij daar meer van Mark, Ik heb ook iets gelezen dat het misschien mogelijk zou zijn om via webform zelf een formulier te maken en dat te koppelen achter de schermen zodat de informatie door Drupal op het juiste formulier wordt ingevuld en zo de content wordt aangemaakt
User reviews voor tutorials ben ik ook nog aan het bekijken, want de modules daarvoor zijn allemaal uit ontwikkeling en voor oudere versies van Drupal.
Waar ik ook nog niet uit ben: elke ingelogde gebruiker kan iets aan de bibliotheek toevoegen. Maar nadien zou ik dat moeten kunnen connecteren aan de eigenaar van het item. Hoe doe ik dat? Hoe kan ik iemand een item laten claimen en dus de auteur van een item veranderen (en natuurlijk slechts 1 maal)?
En als ik daar allemaal door ben zal ik de layout eens bekijken. Zien wat ik met thema's en CSS allemaal kan.Dit gewoon om te laten weten waar ik mee bezig ben. Voor iedereen die wat van Drupal kent: alle tips zijn welkom.Groetjes Nick