En nu eventjes tussendoor .. een 4x3 sized plaatje
http://youtu.be/gYzaYuFJUwA===================
Volgende stap: een mini oefening om een willekeurig object via een scriptje op verschillende 'layers' te hebben ... even geduld dan komt de hulp .
Dit naar aanleiding van de tutorial van Ray Mairlot. Zie boven een voorbeeld van mij gemaakte (bijna kant en klaar addon voor Blender) waar:
er een object in layer 5, een in layer 4 en en resultaat in layer 1 moest komen.
Dat gaan wij nu met een Mesh -> Plane al doende oefenen :-)
Wij starten Blender, het beste voor deze en volgende oefening, klaar gemaakt starthier.blend
Zie plaatje ..
Richt je Blender a.u.b zo in ... (of moet ik een start_1.blend voor downloaden aanbieden?)
Er ontbreekt nog EEN iets: je moet nog op op
New van het Text-window klikken!
Zo nu ga je in het 3D-window een nieuwe Mesh-->Plane aan maken!
Dan verschijnt in het bovenste window zoiets als dit:
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(radius=1, view_align=False, enter_editmode=False, location=(0.691208, -3.39513, -4.02415), layers=(True, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False))
Het ziet er bij jouw bijna zo uit de getalletjes zijn zeker (hi hi) anders!
Het eerste stuk zegt:
bpy =
blender
python een punt . is altijd een scheidingsteken voor blender commando's,
ops komt van
operator
smesh is duidelijk net als
primitive_plane_add
wat erna tussen ronde haakjes komt zijn opties war men aan kan en mag draaien of zelfs kan weglaten!
Zo en nu?
Om dit nog een keer met Python, in het Text gedeelte, te kunnen uitvoeren voegen wij helemaal boven links in het Text-window
import bpy
toe, we willen namelijk niet alleen Python gebruiken maar Python met Blender dingen!
Dit
import bpy vertelt aan Python dat er Blender commando's (kunnen, moet niet maar hier wel) volgen.
Zo en nu dat rare commado naar het Text gedeelte kopiëren!
Een rechter muisklik helemaal boven waar bpy.ops... staat maakt het licht blauw: geselecteerd!
Nu dus met Ctrl-C en Ctlr-V naar het Text-window kopiëren!
wijzig bij jouw wat achter location staat (plaatje (0.691208, -3.39513, -4.02415) )b.v.
zo: location=(1, 1, 0)
Nu een na laatste stap: uitvoeren! zie eerder: Alt P of knop gebruiken.( muis in het Tex-window)!
En wat gebeurt er? Een nieuwe plane op een ANDERE (hopelijk, hihi) plaats in het 3D View!
Laatste stap: Ga True met de derde False in het Text-window verwisselen en weer Alt P voor uitvoeren!
Tja, het
plane is dan in een andere, afhankelijk welke False je voor verwisselen gebruikte, layer aangekomen, een nieuwe plane.
En nog een afsluitende (voor vandaag) opmerking: gaat vergelijkbaar met de anderen objecten! Uitproberen!