Topic: ik heb tips nodig  (gelezen 9412 keer)


Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 juni 2018, 14:39:43 pm »
Hallo ik ben Bas Boersma en ik moet voor school een blender animatie maken.
Hebben jullie nog tips voor mij?
alles is welkom, zoals: hoe start je, het onderwerp, renderen en andere suggesties.
alvast bedankt

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2018, 16:04:22 pm »
Google en YouTube.  ;)

Het onderwerp animatie kun je niet leren aan de hand van een paar tips.
Als Blender nog niet kent kan ik je nu al vertellen dat het geen realistische opdracht is om op korte termijn een animatie te maken.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2018, 16:12:39 pm »
In het kort:

Maak een storyboard zodat je weet wat je allemaal nodig hebt. Daarna ga je modelleren (character(s), voorwerpen, omgeving en achtergronden)
Vervolgens materiaal en texturen aanbrengen.
Misschien dat je daarna langzaam kunt gaan beginnen met animeren aan de hand van je storyboard. Van grof naar fijn.

Als dat allemaal gebeurt is kun je gaan renderen.

Maar misschien is het ook handig om te vertellen wat je precies moet animeren. 2D of 3D? Gaat het om een compleet verhaal van een aantal minuten of een promofilmpje van een aantal seconden. Dat maakt nogal verschil voor je workflow.

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2018, 16:39:12 pm »
Ik ga een minecraft animatie maken.
kun je me misschien tips geven over de belichting en particles.
Ik heb in totaal 2 maand dus ik denk dat het moet kunnen.




Google en YouTube.  ;)

Het onderwerp animatie kun je niet leren aan de hand van een paar tips.
Als Blender nog niet kent kan ik je nu al vertellen dat het geen realistische opdracht is om op korte termijn een animatie te maken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2018, 16:51:43 pm »

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2018, 17:28:56 pm »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 12:18:17 pm »
Beste Bas, mijn compliment. Animatie ziet er erg leuk uit. Met welke opleiding ben je bezig, wat is je ervaring met Blender? Je maakt gebruik van particles, softbody e.d.
Of is de animatie van die Minecraftfiguurtjes niet van jou maar wil je iets dergelijks maken?
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 12:21:19 pm door koos2 »

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 16:51:17 pm »
Ik ben in vwo 3 en ik heb hem zelf gemaakt maar om het goedgekeurd te hebben door mijn mentoren heb ik feedback van een expert nodig.
dus kun je misschien feedback geven.



Beste Bas, mijn compliment. Animatie ziet er erg leuk uit. Met welke opleiding ben je bezig, wat is je ervaring met Blender? Je maakt gebruik van particles, softbody e.d.
Of is de animatie van die Minecraftfiguurtjes niet van jou maar wil je iets dergelijks maken?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 17:24:15 pm »
Op dit moment heb ik niet zoveel tijd. Maar kort door de bocht vind ik het zeer goed. Als je dit in 2 maanden geleerd hebt dan neem ik mijn petje voor je af.
Je hebt de volgende zaken laten zien.
1. Een character die goed gerigd lijkt te zijn.
2. Werken met particles.
3. Werken met soft body.
4. Werken met physics.
5. Gelaatsuitdrukkingen.
6. textures.
7. Camera wisseling.
8. Belichting.
9. Een verhaaltje gemaakt.
10. Nog meer zaken, maar dat wordt me te veel om dit allemaal te benoemen

Dat vind ik in zo'n korte tijd knap.
Om nog wat kritiek te geven het volgend.
De figuurtjes lijken te zweven.
De textures zijn wat vlak, een bump map zou meer structuur kunnen geven aan de objecten.
Je film lijkt in een lage resolutie te worden afgespeeld.

Ik vind mijn kritiek op dit moment niet opwegen tegen je prestaties. Ik hoop dat je er plezier aan beleefd hebt en lekker door gaat met animaties maken en ook enthousiast wordt voor dit forum. Je lijkt me hier een aanwinst.

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2018, 18:05:39 pm »
Bedankt, door jou kan ik weer verder met mijn project.
En ik weet zeker dat ik iets met je feedback kan.



Op dit moment heb ik niet zoveel tijd. Maar kort door de bocht vind ik het zeer goed. Als je dit in 2 maanden geleerd hebt dan neem ik mijn petje voor je af.
Je hebt de volgende zaken laten zien.
1. Een character die goed gerigd lijkt te zijn.
2. Werken met particles.
3. Werken met soft body.
4. Werken met physics.
5. Gelaatsuitdrukkingen.
6. textures.
7. Camera wisseling.
8. Belichting.
9. Een verhaaltje gemaakt.
10. Nog meer zaken, maar dat wordt me te veel om dit allemaal te benoemen

Dat vind ik in zo'n korte tijd knap.
Om nog wat kritiek te geven het volgend.
De figuurtjes lijken te zweven.
De textures zijn wat vlak, een bump map zou meer structuur kunnen geven aan de objecten.
Je film lijkt in een lage resolutie te worden afgespeeld.

Ik vind mijn kritiek op dit moment niet opwegen tegen je prestaties. Ik hoop dat je er plezier aan beleefd hebt en lekker door gaat met animaties maken en ook enthousiast wordt voor dit forum. Je lijkt me hier een aanwinst.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2018, 08:45:08 am »
Bij sommige beeldhoeken zie je erg veel textures staan met veel drukke details met herhaal patronen. Hier zou je er enkele kunnen vervangen met een egaal vlak zodat de achtergrond rustiger wordt en er meer op de characters gelet wordt.

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2018, 11:30:56 am »
Zou het helpen als ik daar depth of field voor gebruik?


Bij sommige beeldhoeken zie je erg veel textures staan met veel drukke details met herhaal patronen. Hier zou je er enkele kunnen vervangen met een egaal vlak zodat de achtergrond rustiger wordt en er meer op de characters gelet wordt.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2018, 12:05:05 pm »
Het helpt wel wat, maar ik denk dat de onrust blijft. Ik zou de grote vlakken op de achtergrond een rustiger texture geven. Maar depth of field kun je ook er bij toepassen.

Offline bas

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2018, 12:39:17 pm »
Zal ik doen, bedankt


Het helpt wel wat, maar ik denk dat de onrust blijft. Ik zou de grote vlakken op de achtergrond een rustiger texture geven. Maar depth of field kun je ook er bij toepassen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 19:33:01 pm »
Los van wat ik zeg, hou je vast aan je eigen gevoel!!!