Topic: Blender cloth  (gelezen 4989 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 februari 2017, 21:41:41 pm »
Beste blenderaars,

Ik word super gefrustreerd met de cloth simulaties. Alles wat ik via internet/youtube kan vinden zijn simpele cloth simulaties...zelfs aantal betaalde tutorials gaan niet echt diep op in.

Wat ik als resultaten / tutorials kan vinden is dit:
https://s3.amazonaws.com/cvproducts/Fabric-2.jpg
http://www.loramel.net/blender_minutes/wp-content/uploads/2010/06/aras_dress.jpg
http://www.3dartistonline.com/news/wp-content/uploads/2013/11/BlenderClothAnimatio6A51FF.jpg
https://i.ytimg.com/vi/2zd1AI198I8/sddefault.jpg

Nou ja, oke. Zelfs dit kan leerzaam zijn. Maar, er moet ooit een stap verder gemaakt worden.

Waar ik nu meer op gericht ben is dit:
http://www.daz3d.com/media/catalog/product/cache/1/image/960x1248/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/d/y/dynamic-clothing-control-large.jpg
http://www.oljons.com/wp-content/uploads/2016/01/Jacka.jpg
http://www.eklettica.com/pictures/gt/gt_final.jpg

Zijn er adviezen? Hoe bereik ik dit?
Natuurlijk zou je, denk ik, alles gaan sculpten, maar het kost je zelfs voor een T-shirt best veel tijd. Bovendien, zodoende ondermijnd je de functie van de cloth simulaties...

... Help! ...

Groeten,
Simion
Ave, morituri te salutant.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2017, 08:28:14 am »
Prachtige voorbeelden. Helaas ben ik nog lang niet zover met cloth simulaties. Zelf denk ik dat veel kleding niet door dergelijke simulaties worden gemaakt. Met wat bones en drivers en rigid body constraints kom je een heel eind en heb je de zaken beter in de hand.
Cloth simulaties zie ik meer voor vlaggen en losstaande doekjes.

Maar ik zeg dit er bij, ik heb wat dit betreft weinig ervaring.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2017, 09:50:41 am »
De werkwijze die ik gebruik voor dit (en ik ga er nu even vanuit dat het geen geanimeerd character is) is om de kleding voor het character te modelleren en te voorzien van weightpaint.
Daarna zet ik het character in de juiste pose zodat de kleding enigszins de juiste vorm heeft. Hierna maak ik correcties op de kleding zodat deze nergens door het lichaam gaat. De kleding is dus enigszins oversized.

De correcties kun je maken door het aanpassen van de weightpaint maar je kunt ook shapekeys gebruiken voor het maken van vervormingen. Wanneer je klaar maakt maak je een duplicate van de kleding en apply je alles (shapekeys, modifiers).

Laat hierna de cloth sim er op los met het lichaam als collission object om de kleding op een natuurlijke manier te laten zakken en kreukelen.
Vervolgens kun je ook de cloth sim weer definitief maken en eventueel nog editen om bv. meer details te maken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2017, 10:03:19 am »
Ligt het aan mij of verwijst allenwiskey123 naar dit zelfde artikel, als een hond die achter zijn eigen staart aan rent?