Topic: Ik ben weer terug van weggeweest.  (gelezen 1115 keer)

Offline IJp

• *
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 17 november 2025, 20:03:08 pm »
Ik ben weer terug van weggeweest ik heb eindelijk mijn nieuwe laptop :)
Het is de Asus rog strix met een RTX 5080 grafiche kaart en het werk als een tierelier  :)
Dus Blender geinstalleerd maar ik kom tot de conclusie dat ik er niks meer van kan :-[ en het zal nog even duren voodat ik weer wat gemaakt heb in Blender.
Nu bezig om de laptop weer up toe date te krijgen.
Ik heb ook nog een probleem met mijn externe harddisk die werkt niet meer blijft blauw knipperen maar kan hem niet meer aanspreken Windows geet de D schijf weer maar ik kan er niets mee en in Windows schijf beheer wordt de D schijf helemaal niet weergegeven?
Ik heb de xterne harddisk aangesloten op mijn TV en tot mijn verbazing kan ik op de schijf mijn foto's en filmpjes gewoon bekijken :o
heeft iemand van jullie hier een oplossing voor zodat hij weer werkt op de laptop.
ik hoor het wel van jullie.

Offline Xan

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2025, 07:45:38 am »
Welkom back IJp

Die blender, als je er weer achter zit komt het van zelf wel terug, ik had het ook al na een jaar niks doen. Maar inmiddels kikt het langtijdgeheugen weer in.

Wat je Ex-schijfje betreft. Als hij regelmatig knippert kan hij geen connectie maken met windows. ik ken je schijf niet maar dit is doorgaans een error bij veel modellen [Is het knipperen onregelmatig dan is hij bezig met data]. Er is niks mis met de schijf als hij werkt op de TV.

Wat je schrijft klinkt meer als een driver probleem. Wat zegt de device manager? [ik vermoed dat het Apparaatbeheer is in Nederlands].

Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om hem in een USB A te prikken? Bij die bak van mij schijnt dat opeens van belang te zijn.

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met die nieuwe PCI-E 5.0 [heeft meer IO]. De RTX 5 serie gebruikt er meer waardoor hij bij de oude 4.0 nog maar 1 schijf ernaast aan kan. ASUS levert goed materiaal.

Lijkt me ook geen partitie probleem zijn, je schijfbeheer/computerbeheer zou op zijn mins de schijf moeten aangeven in het lijstje ook al kan hij niks opmaken van de partitie.

Wat heb je draaien, Ik ga uit van 11, maar is het Home of Pro?

Win11 is bij een verse install nogal paranoïde, zeker als je een local account gebruikt. Overal wordt je de toegang ontzegt want je wil vast je eigen data stelen en dat nog wel terwijl hun er niet 24/7 aan kunnen.

Maar in 99,9% van de gevallen is het niks anders dan een driver probleem.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2025, 07:48:25 am door Xan »

Offline IJp

• *
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2025, 13:30:09 pm »
ik zal meer met blender moeten gaan doen maar ik nu nog bezig om alles van mijn laptop zien te ontdekken :)
De externe schijf werkte ook al niet op mijn oude laptop omdat met het kopieren van de telefoon bestanden naar laptop ies mis is gegaan.
Maar ik dacht dat nu op de nieuw laptop hij wel zal werken, maar nee hoor hij werkt niet op de laptop maar wel op mijn samsung tv.

Offline Xan

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2025, 14:44:15 pm »
Wat ik vlug vind, gebruikt Samsung de NTFS of Fat32 partitie

Misschien heeft de boot sector een tik gekregen waar win zich in verslikt
Als je je weg vind op je lap, een keer naar save mode gaan en daar de schijf scannen
Gebruik geen quick scan, duurt even maar het repareert doorgaans alle problemen en bouwt een nieuwe boot sectror

Als er te veel bestanden beschadigt zijn kan het zijn dat de schijf te lang stil heeft gelegen. 
Ik heb het over jaren, geen maanden. Dan gaat de data opslag achteruit, SSD hebben daar ook last van.

Ik neem aan dat je mobiel een android is, ik weet niet wat je gebruikt om je bestanden van de mobiel te halen
Ik gebruik MyPhoneExplorer, hij werkt direct via USB geen cloud nodig
Die haalt alles er vanaf, adresboek, mails, agenda, bestanden en de APK's en parkeert die op je schijf
Die is er al wat jaartjes en wordt nog steeds onderhouden
Het is freeware, enige nag is aan het einde of je wil doneren, gewoon nee klikken, hij zeurt niet verder
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad

Offline blenderbrammetje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2025, 19:24:10 pm »
Hoi Ijp , welkom terug.

Is dat een oude externe drive of een nieuwe ?

Op een laptop heb je natuurlijk minder keuze qua usb poorten etc.

Dus je zult ze wel allemaal geprobeerd hebben...

Heb je niet nog een oude PC om je externe drive eerst leeg te trekken en dan opnieuw een partitie aan te maken ?

Altijd moeilijk dit op afstand mee op te lossen... gebrek aan info

Groetjes ! 8)

Offline blenderbrammetje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2025, 19:33:16 pm »
Zit me af te vragen , omdat je zegt bij het overzetten van telefoon...
Heb je toen de externe drive rechtstreeks op de telefoon aangesloten ?

Er is duidelijk iets heel fout gegaan.

Offline blenderbrammetje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2025, 19:35:41 pm »
IJp , misschien moet je de command line van windows gebruiken en dan met Diskpart...

"ls"  list drive

Daar kun je ook partities verwijderen en aanmaken etc.
Lijkt me sterk dat Diskpart hem niet ziet...

Gewoon ff googlen het wijst zich vanzelf.

Ik ben daar doorgaans om een USB "bootable" te maken.
Maar ook partities maken , formatteren , zou ik eerst doen formatteren naar NTFS

Offline roobol

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2025, 16:17:09 pm »
Hey IJp,  blij te lezen dat je weer aan de slag kunt (als je Blender geheugen weer wat opgefrist is).  Als Macintoshista kan ik je niet met je computerproblemen helpen, maar misschien wel met het gat in je Blender geheugen.

Van alle honderden joetjoep tutorials die ik ooit bekeken heb heb ik redelijk gestructureerde aantekeningen bijgehouden (en regelmatig bijgewerkt die ik zelf ook regelmatig raadpleeg en die op de school waar ik heb les gegeven in 3D als lesmateriaal zijn gebruikt).

Als het je interesseert kan ik hier een download link posten, laat maar wat weten.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2025, 16:36:57 pm door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/