Topic: Blender Physics instellingen advanced  (gelezen 5253 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 oktober 2022, 15:50:24 pm »
Hoi.

Weet hier iemand veel van Blender physics ? Ik bedoel geavanceerde phhysics.
Instellingen , de precieze invloed van grootte van de mesh , aantal iterations etc... ?

Ik wil een nieuwe flipperbaan maken. Maar na een klein stukje baan stuitert de bal steevast van de baan.
Met wat voor instellingen dan ook.

De Blender manual is slechts zeer summier op het gebied van physics instellingen.
Dat weet ik zowat uit mijn hoofd.
Maar het is haast niet stabiel te krijgen...

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2022, 15:52:20 pm »
Ik wil een kast zoals deze , van 8 jaar geleden , bouwen.

Deze was nog met de oude Blender renderer gerendert , dus geen Cycles.

Tijd voor een nieuwe !

https://www.youtube.com/watch?v=rAAejyf8xO4

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2022, 19:06:45 pm »
Het probleem is als volgt.

Ik heb een bal , de exacte maat en gewicht van een flipperbal. Gewicht 80 gram.

Ik heb simpele cylinders die ik hier en daar buig , twee parralel om de baan te vormen.

De bal is een "sphere" object voor de collision , de baan cylinders zijn "mesh" en "deform" voor de collision.

Het werkt zoals altijd maar op een bepaald punt springt de bal steeds zomaar omhoog.

Ik vervang een van de gebogen hoekstukken van de baan en ineens sprint ie in een andere richting van de baan.


Inn de Rigid Body World heb ik 60 steps met 200 iterations. Veel andere settings al geprobeerd. Niets helpt.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2022, 12:17:42 pm »
Het gehele project opschalen dat helpt als het goed is. En vergeet dan niet de apply  :)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2022, 12:19:37 pm door Ruud »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2022, 23:03:10 pm »
Interessant , dank je.
Dat was ik al van plan omdat ik de oude flipperbaan bekeken heb.
Die was niet alleen goter , de massa van de flipperbal was 9 kilo.
9.000 Mass

Maar daar staat de snelheid simulatie slechts op 0.5

Ach dat worrd weer gewoon tweaken en spelen dus...
En helemaal stabiel is het niet.
Af en toe klapt Blender eruit tijdens baken...