Even voor de absolute duidelijkheid:
Alt + G is NIET de manier om objecten uit een groep te halen. Deze shortcut is bedoeld als tegengestelde van G zelf. En zoals jullie weten is G (kort voor GRAB) de manier om de positie van objecten te veranderen. M.a.w. Als je Alg+G gebruikt, dan reset je de positie van een object naar de (0,0,0) (aka de oorsprong). Maar je object gaat niet uit de groep! (wat te zien is aan de groene rand wanneer je het selecteert).
Wanneer gebruik je nu best een groep in Blender? Als je enkel modelleert heeft een groep eigenlijk weinig nut. Objecten in een groep zijn nog altijd individueel te selecteren en als je ze verplaatst zal niet de hele groep zich mee verplaatsen. Het enige nut dat je mogelijk kan hebben is dat je via de shift + G combo kan kiezen om ineens de hele groep te selecteren. Als je veel verschillende objecten hebt kan dat handig zijn. Als je wel wilt dat twee objecten altijd dezelfde positie van elkaar hebben, dan moet je aan parenting denken.
Een groep is wel handig als je gaat appenden of als je wilt instanciƫren of wanneer je ze door particles wilt laten controleren.
PS: de shortcut om objecten uit alle groepen te halen is shift + ctrl + alt + G.
----
Als je eenzelfde huisje vaker wilt gebruiken is dupliceren niet de ideale oplossing. Dupliceren (shift + D) maakt immers een kopie waardoor alles dubbel in het geheugen staat. Een betere optie is om te dupliceren met alt + D. Dit maakt een nieuw object, maar gebruikt dezelfde mesh data. hierdoor gaat je geheugen gebruik omlaag (je renders worden niet sneller, want de individuele verteces moeten nog steeds overal geplaatst worden, maar je basis bestand blijft wel kleiner).
Nog een andere optie is dupliverts of duplifaces te gebruiken. Je plaatst bijvoorbeeld een empty (of een vlak of een vertex of zoiets), en gaat dat in de properties editor, in het de Object tab (waar je de naam van je empty kan veranderen) en onderaan zie je ergens 'Duplicaton' staan met 5 knopjes (none, Frames, Verts, Faces en Group). Kies voor het laatste en selecteer de groep van je huisje (zie, hier zijn de groepen handig). Voila, daar waar de empty staat wordt nu je huisje geprojecteerd. Dupliceer de empty en je krijgt een tweede huisje, ... En dat allemaal met minimale impact op je geheugen. Door de empty te schalen en te roteren zal je ook het huisje schalen en roteren.