Topic: Juiste renderinstellingen  (gelezen 8053 keer)


Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 augustus 2015, 18:19:19 pm »
Beste Blender gebruikers,

Ik heb bezig met een animatie die ik zag op YT. Alles werkt naar behoren.
Ik wil de animatie renderen op HDV 1080p, als device heb ik GPU Compute ingesteld.
Als bestandformaat AVI JPEG RGB, 24 fps.
Prescale Resolution 100% en Sampling Final.
Ik mis de instelling voor AA. Ik heb wel de keuze tussen Gaussian en Box als filtertype.
Mijn kaart is een Quadro K4200, omdat ik ook 3ds Max gebruik.

Wat is een goede instelling voor optimaal beeld ?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

groet,

Guus

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2015, 18:37:57 pm »
De instelling zal wel goed zijn de moeilijkheid is vaak met ray's en reflecties wat ik een beetje weet, Licht is lastig snel noisse en meerdere dingen.
Wat ik zeg ik weet t een beetje er is zoveel info.

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2015, 18:48:07 pm »
Ik ken de instellingen alleen vanuit 3ds Max. En dat zoek je toch naar
vergelijkbare mogelijkheden....

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:03:50 pm »
Bedoel je met AA.
Anti Alias.

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:19:28 pm »
Ja.
Ik ken vanuit Max veel instellingen in AA, zoals Mitchel, Gauss, Box, enz.
Met Mitchell had ik altijd de beste resultaten.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:36:19 pm »

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2015, 19:57:28 pm »
Super ! Dank je....

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2015, 10:22:39 am »
Misschien nog even een tip (tenzij je dit al weet vanuit je 3Ds Max ervaring, dan kan je dit bericht gewoon negeren).

Omdat renderen van een animatie soms langs kan duren en soms toch ook kan mislopen om allerhande redenen is het vaak slim om elke frame naar een afbeelding (formaat naar keuze) te renderen en nadien in een tweede stap alle afbeeldingen samen te nemen tot je avi formaat.

In professionele omgevingen is het vaak zelfs de gewoonte (naar het schijnt, want ik kom niet uit een zo'n omgeving) om te renderen naar openEXR omdat deze ook je renderlagen apart opslaat. Dit zijn gigantische files, maar geven wel ultieme vrijheid om in de compositor nog wat te tweaken. Ben je al content van je animatie dan kan je evengoed png gebruiken (dat doe ikzelf meestal).

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2015, 11:03:10 am »
Binnen Max render ik vrijwel altijd direct naar video, nooit op de manier zoals jij omschrijft.
Met het risico dat als er iets gebeurd je dan vanaf 0 opnieuw kunt beginnen.

Ik ben nu bezig om te kijken of Blender (behalve dan dat het gratis is) ook nog andere
voordelen heeft t.o.v. Max

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2015, 14:18:05 pm »
Deel gerust je ondervindingen. Dat is voor ons ook altijd interessant. Dan weten we wat we missen :)

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2015, 17:17:12 pm »
Waar ik ondertussen al wel achter ben gekomen is de eenvoud waarmee je binnen Blender
dingen kunt maken. En ook animaties gaan voor mij redelijk eenvoudig.
Ik weet alleen nog niet of het renderen in Blender sneller gaat dan in Max. In Blender duurt
1 frame ongeveer een minuut. Snel of langzaam, geen idee ?

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2015, 01:22:36 am »
Gebruik je dan Blender internal (BI) of Cycles?

Cycles is een raytracer terwijl internal eerder een z-buffer is waardoor Cycles sneller realistische resultaten zal geven, maar ook trager zal renderen.
Ruw weg zegt men altijd dat BI met niets begint en dat je alle features en zo moet aanzetten, terwijl cycles met alles erop en eraan begint en je dingen die je niet nodig hebt moet afzetten.
BI gebruikt steeds CPU, cycles kan ook met GPU overweg (en is daarop vaak het snelste).

Er is heel veel dat gezegd kan worden over de snelheid van verschillende renderengines en software pakketten.
Misschien is dit wel interessante lectuur daarover: http://www.blenderguru.com/articles/render-engine-comparison-cycles-vs-giants/