Topic: Beginnersprobleem met Blender API?  (gelezen 5495 keer)


Offline 3dwim

  • Member
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 mei 2015, 16:15:19 pm »
Hoi mensen,

Ik ben begonnen om wat met de API en dus vanuit Python te maken, maar ik loop tegen een paar problemen aan. De meeste dingetjes lukt me om op te zoeken en op te lossen, maar ik heb 1 item waarbij ik vastloppt in een resize die blijkbaar anders werkt dan ik wil. Ik heb het probleem teruggebracht tot de simpelst mogelijk versie:

# problem resizing a cube:
import bpy
from bpy import context

# create the basic cube:
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(location=(0,0,0),radius = 0.5)

# and change some things:
myactiveobject = bpy.context.selected_objects[0]
myactiveobject.name = "test-cube"
myactiveobject.location.x = 0.5
myactiveobject.location.y = 0.5
myactiveobject.location.z = 0.5

# and enlarge it, but how to stop it moving?
bpy.ops.transform.resize(value = ( 10, 2, 2), constraint_orientation = 'NORMAL')

Alles lijkt goed te lopen tot aan de laatste regel. De resize doet het, maar het object wordt meteen ook verplaatst! En dat wil ik niet. Ik heb lopen zoeken in de constraints,etc., maar ik zie het niet....

Als je de laatste regel uitcommentarieert zie je de Cube netjes met 1 hoekpunt in de origin staan, dus de eerdere comando's lijken het allemaal keurig te doen. Maar met de laatste regel er bij zie je dat het object gecentreerd wordt. Is dat iets wat ik kan beinvloeden?

Kan iemand mij uit de put verlossen?

Groeten en alvast bedankt,
Wim.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2015, 09:15:48 am »
Ik ga vanavond, uitelijk morgen kijken waarom of wat er fout is ...
Groetjes

Snelle test: bij mij blijft het center in het center, de dubbelsteen is een balk geworden.
Nee, bij nader kijken is het (0.5,0.5,0.5) .... maar ja, dat heb je ingesteld ;-)

bij mij versie 2.73a on W10
« Laatst bewerkt op: 20 september 2015, 09:22:34 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2015, 09:45:14 am »
Beetje laat ontdekt, ;)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2016, 15:05:59 pm »
hmm
Ik heb net met 2.76b geprobeerd of het allemaal wel goed is.

EN het lijkt helemaal in orde te zijn .... die drie 0.5 hebben betrekking op het center van je
object en dat is dus (0.5, 0.5, 0.5) en daarom lijkt EEN hoek in de oorsprong te zitten, wat dus niet zo is.
Nu de resize toepassen werkt perfect en het center is nog altijd (0.5, 0.5, 0.5) en misschien iets
anders als je verwacht ;-).

 
Doei
       Peter