Je kan het vergelijken met een wiskundig sommetje.
Je hebt een vierkant 5 cm bij 5 cm op 1 meter.
De totale oppervlakte is dan 5*5 = 25 cm^2
Hoeveel wordt het dan op 0.5 meter?
De afmetingen van je nieuwe vierkant zijn:
0.5/1 * 5 = 2.5 cm
De nieuwe oppervlakte is dan 2.5*2.5 = 6.25 cm^2
Conclusie:
Je totale oppervlakte is dan x4 kleiner geworden.
6.25 * 4 = 25
Elke zijde is x2 kleiner geworden.
5 cm -> 2.5 cm
Tot zover klopt het wel; terug naar Blender.
Je kan dan 1 meter vervangen met 100 % en je vierkant wordt gevormd door de resolutie (X en Y).
Vervolgens kan je de verkleining bepalen, neem als voorbeeld 50% ( in het voorbeeld is dat 0.5 meter).
Je totale oppervlakte wordt dan bij 50 % x4 kleiner, omdat de zijden ( je resolutie - X en Y) x2 kleiner worden.
Is het nu duidelijk?
P.S. Grappig, drie verschillende uitleggen vanuit verschillende invalshoeken.