Ziehier een voorbeeldje van voor en na de transformatie van David van Michelangelo.
De gebruikte .blend file vind je
hier (doe er mee wat je wilt).
Als je zoiets wilt doen met deze .blend als template begin je met het verwijderen van Scene.001 (bovenin, naast de keuze voor de rendermethod - Scene.001 selecteren en op het kruisje klikken).
Vervolgens kies je in je 3D-view een achtergrondplaatje. Je past je renderdimensies daarop aan, etcetera. Dan ga je in Camera-view de volgende layers vullen:
Layer 1: Baselayer - hier komt alles dat schaduw, emissie, etcetera moet ontvangen. Zorg er voor dat de vorm ongeveer gelijk is aan het plaatje - geen simpele Plane dus als in het plaatje iets ronds staat.
Layer 2: ObjectLayer - hierin plaats je alle objecten die je aan het plaatje wilt toevoegen.
Layer 3: ForegroundLayer - hierin plaats je simpele meshes die die onderdelen van het plaatje die je voor je objecten wilt hebben bedekken.
Als alles staat zoals het moet staan klik je op het plusje naast Scene (waar je net Scene.001 verwijderd hebt) en kies je voor 'Link objects'. Er wordt nu een nieuwe scene gemaakt met daarin gelinkte objecten naar de oorspronkelijke scene. In de nieuwe gemaakte Scene.001 activeer je onderin je 3D-view layer 2 en layer 3 en verwijder je alle objecten die daarin staan, en selecteer daarna layer 1 weer zodat die gerendered wordt. Verwijder in Scene.001 ook alle Renderlayers behalve BaseLayer.
Daarna is het door naar het Compositor-venster. In het Image-blokje linksboven selecteer je de afbeelding die je als achtergrond in de 3D-view al hebt gebruikt. In het Renderlayer-blokje linksonder selecteer je Scene.001.
En that's it. Renderen die hap!
Nog even een korte uitleg van wat er gebeurt: het draait om de eerste twee layers, hier BaseLayer en ObjectLayer genoemd. In de hoofdscene wordt dat gerendered zoals je zou verwachten. In de kopiescene verwijder je alle objecten uit de ObjectLayer, waardoor alleen de BaseLayer overblijft, oftewel dezelfde dingen als uit de hoofdscene, maar zonder dat ze beinvloed worden door de objecten uit de ObjectLayer.
Vervolgens wordt in de nodegroup het verschil van die 2 layers bepaald, en alleen die verschillen worden toegevoegd aan het achtergrondplaatje - in dit voorbeeld dus de schaduw van de hoed en de lightsaber, en de blauwe gloed.
Layer 3, de ForegroundLayer, wordt vervolgens gebruikt om alles dat daar een niet-transparante pixel heeft te vervangen door de achtergrondafbeelding, waarmee je dus eigenlijk een soort mask hebt om al het andere mee te bedekken.
Ik hoop dat dit verhaal zo een beetje duidelijk is, en als dat niet zo is dan hoor ik het vast!