Topic: 3d haar?  (gelezen 8720 keer)


Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 juni 2014, 16:55:18 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een poppetje en die moet 3d haar krijgen maar dat lukt mij niet hoe moet ik dat doen?


Dit heb ik en die bruine vakken moeten dikker worden.

Mvg Rojo

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2014, 17:29:12 pm »
Hmmm, ik heb ooit haar aangemaakt in Blender (vergeten hoe)

Ik ga maar kijken of ik iets terug kan vinden ...

Na ja dit
 http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Tutorials/Simulation/Hair/Using_the_Particle_Mode

Of je moet nog beter omschrijven wat je nodig hebt ... (plaatje b.v.?_
Doei
       Peter

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2014, 18:48:56 pm »
Nou: https://www.youtube.com/watch?v=b84Z3IRg3VA&feature=kp

Bij 0:05 zie je goed wat ik wil.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2014, 20:12:58 pm door Rojo_12 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2014, 21:28:55 pm »
Rojo dat bruine haar heb je al je moet alleen de modifier  Solidify toepassen en stel dan de dikte in bij thickness.
De modifiers zij te vinden in het rechter menu bij het steeksleutel icoon.
Succes.

Hier nog een tutorial hoe je verschilende soorten 3d haar kunt maken.
http://www.youtube.com/watch?v=VcOzFF27OLs

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2014, 08:46:03 am »
De solidify modifier, zoals ijp voorstelt is EEN keuze
Maar misschien bedoel je ook zoiets


Da heb ik gewoon de 'vlak' keuze geactiveerd en dan sommige vlakken weggehaald en sommige met e (van extrude) dik gemaakt ...

En, men kan zou ook nog kunnen nadenken of er niet delen haar een andere kleur moeten krijgen (kan gegarandeerd, vaak gedaan maar inmiddels vergeten, wil je dit dan kom ik er wel weer achter) .
Doei
       Peter

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2014, 13:11:54 pm »
Dankjewel! Maar als ik heb extrude dan komt er een stuk zonder texure maar als ik dan unwrap moet ik hem precies inmeten in de image en ik moet dat per stukje zonder texure doen is daar geen snellere weg voor?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2014, 13:43:00 pm »
zo, je hebt 'dikke' haarplukken nodig en elke elke  misschien anders(?) met een texture? Of meerdere met EEN en andere met een andere?

Laat de texture zien, dan kunnen wij die alvast gebruiken ...
(ik ga alvast kijken hoe dat zou kunnen ;-) )
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2014, 14:11:47 pm »
zoiets?
Twee echte texturen, en een gewone (zonder UV)


Eerste als CUBE(ikke dus ;-) ). Zou je misschien als BASIS kleur of ... kunnen nemen

Oh en nog een foutje gemaakt zijkanten van bruin vergeten maar gaat net zo gemakkelijk is wel even "klikwerk" in edit mode ...

Uitleg van http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Materials/Multiple_Materials genomen
Doei
       Peter

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2014, 14:41:34 pm »
Een kleur zou echt veel handiger zijn aangezien de texure gewoon een paar kleurtjes zijn maar hoe doe je dat?

Zie hier het haar en de texure: (Het gele gedeelte is haar)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2014, 15:59:50 pm »
In het geval van een Minecraftpoppetje is het waarschijnlijk veel handiger om met materialen te werken in plaats van textures.
Je kunt dan de verschillende materialen (kleuren) dan van te voren allemaal aanmaken en dan in editmode een gebied selecteren (of een face) en dan met assign dhet materiaal (kleur) toekennen.

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2014, 16:38:48 pm »
Hmm dat werkt niet :/ Heb je nog een video waar in dat wordt besproken?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2014, 17:09:40 pm »
Zou wel moeten werken dus dan doe je waarschijnlijk iets niet helemaal goed. Ik ben zelf niet zo van de tutorials dus ik weet zo even geen filmpje daarvan.

P.S. Ik zie trouwens net dat er al een link met de uitleg in de laatste post van PKHG staat.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2014, 17:28:27 pm »
Rojo, ook altijd vermelden met welke versie Blender je werkt!

Maar het werkte al met heel erg oude versies van Blender ... ;-).

Samenvattend:
-1- Je maakt eerst het kapsel zonder kleuren ...
-2- dan maak je voor dat object gewoon materialen, meerder, en als je wilt sommige misschien met een (3D !) texture
-3- Je kiest in edit-mode vlakken uit je gaat naar de materialen, je kiest er EEN en een klik op Assign maakt de gekozen vlakken met DAT material bij het 'renderdn'...

-4- klaar
Doei
       Peter

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2014, 18:41:53 pm »
Het goede nieuws is het werkt als ik hem render maar in blender zelf is hij nog steeds dezelfde texure/kleur. Hoe kan je dat aanpassen dat hij dezelfde kleur krijgt?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2014, 19:21:31 pm »
Wat zie je precies na het renderen? Als je de materialen ziet in de render maar niet in Blender dan moet je waarschijnlijk onderaan je scherm de weergave naar solid zetten i.p.v. texture.
Werk je met textures en je ziet materialen in blender dan moet je de weergave juist op texture zetten.