Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Nick Van den Broeck

Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 15
166
Leuterhoek / Re: GPU koeling: N2 (stikstof)
« Gepost op: 16 januari 2015, 10:10:39 am »
Ja, je ziet N2 vaak enkel in recordpogingen passeren en voor een goede reden. Hier op de universiteit gebruiken we N2 om experimenten mee te koelen. Ik weet dat ze hier elk 1 of 2 weken een nieuw vat van 160 liter leveren.

Een gesloten systeem met vloeibare N2 is trouwens gevaarlijk. Om dat aan te tonen doe ik altijd een experiment voor de studenten: neem een goede 10 cl N2 en giet dit in een halve liter cola flesje. Draai de dop erop en maken dat je weg bent. Vloeibare stikstof is op 77K ofte -196°C. Als je het daarboven opwarmt, dan zal de stikstof verdampen en gas worden. Als je dan gaat rekenen dat 1 mol (een chemisch eenheid) uitdraait op 24 liter gas, dan kom je al snel uit dat N2 zo'n 650 keer uitzet als het opwarmt richting kamertemperatuur. Het cola flesje ontploft uiteraard aangezien geen enkel colaflesje een druk van 30 bar aankan. Welk systeem je dus ook in elkaar knutselt, zie dat het stevig genoeg is of je blaast je hele kamer op.

Kwestie van het aankopen van N2. Dat kan je bijvoorbeeld bij Air Liquide doen, die in heel de benelux leveren. Een andere leverancier is praxair. Beide tonen geen prijzen op hun websites. Maar ik meen mij te herinneren dat die wel meevielen.

Trouwens, maar als je ermee werkt bij de MRI dan zal je dit vast weten, stikstof is zuurstof verdrijvend. Heb je dus een lek in je systeem, dan is een dag later alle zuurstof uit je kamer weg. Aangezien stikstof kleurloos, geurloos en smaakloos is, zijn er geen natuurlijke waarschuwingssignalen. Je gaat binnen en 5 minuten later zak je gewoon op de grond en val je  zowat in slaap. Nog eens 10 minuten later zo dood als een pier. Stikstof in kleine afgesloten omgevingen is een zeer gevaarlijke sluipmoordenaar. En het ergste: iemand anders ziet je liggen, weet niet wat er aan de hand is, loopt naar binnen en ligt 5 minuten later netjes mee dood op de grond. Niet dat ik je wil beangstigen, maar gewoon waarschuwen voor de gevaren. Bezint eer je begint.

167
Leuterhoek / Re: Blender education: Library
« Gepost op: 12 januari 2015, 12:57:33 pm »
Ik zal er eerst zelf nog eens naar kijken en dan laat ik het wel weten of ik zelf gestart raakt of niet. Ik moet gewoon in het begin de gedachte achter de software even begrijpen. Gewoon: hoe zit het juist in elkaar, wat vonden de makers 'logisch'. Als ik er dan niet kom, dan laat ik nog wel iets weten en kunnen we dan nog zien of we eens (digitaal) kunnen samenzitten.

Op zich heb ik geen probleem om de website samen met iemand anders te maken. Als ik alles zelf in php en html en zo type, dan is dat natuurlijk lastig. En ik heb ook nog geen ervaring met het samen coderen.
Een andere reden dat ik niet snel iemand laat meewerken is omdat er ook een financieel aspect aan is. Momenteel nog niet dankzij de regeltjes in België, maar het is wel mijn bedoeling om op deze website ook betaalde stuken te zetten (ongeveer zoals het CGCookie lidmaatschap of de blender market). Allemaal heel ambitieus en zo, maar de vraag is of dit ooit gaat renderen? Zou het genoeg zijn om ooit van te kunnen leven: zo'n gigantische website onderhouden en tevens nog wat Blender werk? Maar als ik anderen laat meewerken, tja, dan is het maar eerlijk dat die ook een deel van de inkomsten krijgen. Maar gaat de site dat wel aankunnen. Ach, ik weet niet of dat eigenlijk wel een obstakel is, daar is het gewoon nog te vroeg voor.

ik had trouwens de website niet via BlenderNation gelanceerd omdat Bart vond dat het nog te vroeg was. Ik praat af en toe wel met Bart, maar hij vond dat de website eerst wat tractie moest krijgen alvorens hij hem op BlenderNation wou zetten. En die tractie is er dus nooit gekomen. Waarschijnlijk vooral omdat het huidige stuk steeds de interactie tussen 2 personen nodig heeft. Alleen kan je dus helemaal niets doe op de website en dat schrikt veel mensen af. Daarom dat ik nu mijn hoop op die library zet, waar je op je eentje wel iets uit kan halen.

Maar goed, ik ga dus eens met die drupal aan de slag. Zien of ik eenvoudig kan reconstrueren wat ik al heb en zo begrijpen hoe dat ding juist in elkaar zit.


168
Leuterhoek / Re: Blender education: Library
« Gepost op: 12 januari 2015, 10:08:30 am »
Geen probleem,

ik heb inderdaard heel veel geleerd van het allemaal zelf in elkaar steken. Bovendien houd ik er wel van dat ik perfect weet wat er allemaal aan de hand is en gaande is. De veiligheid is inderdaad wel iets waar ik veel aan denk, maar aangezien ik op dit moment daar een mooie php classe voor heb geschreven, denk ik die wel goed onder controle te hebben.

En ik was zelf ook aan het twijfelen om Drupal te gebruiken. Eigenlijk al een heel tijdje, maar ik was op zoek naar een goed boek of zoiets om dat uit te leren. Is er dus gewoon nog niet van gekomen. Maar misschien moet ik daar dan toch eens tijd in steken. Ik denk dat ik toch een heel deel van de website ga moeten herzien omdat het stuk dat nu online staat gewoon totaal niet gebruikt wordt (was ook een slechte lancering van mezelf, ook weeral van geleerd).

Ik weet dat ik begin vorig jaar naar Drupal had gekeken (ook omdat dit bij ons in antwerpen ontwikkeld is) en dat men toen heel hoog sprak van Drupal 8 dat weldra ging uitkomen. Die weldra is er ondertussen nog altijd niet. Ik had toen zoiets van: hmm die drupal 8 gaat kennelijk toch wat anders zijn dan de huidige Drupal 7, dus misschien nog even wachten en ineens met de nieuwe versie in zee gaan. Maar tja, die nieuwe versie is er dus nog steeds niet. Misschien dan toch maar al eens met 7 van start gaan.

Mark, of iemand anders, nog enige tips? Of goede intro's, ... ?

169
Leuterhoek / Re: Blender education: Library
« Gepost op: 11 januari 2015, 16:30:07 pm »
Dag Mark,

ja het gaat niet zo goed vooruit als ik gehoopt had. Een druk leven heeft daar zeker mee te maken. ik had gehoopt dat de kerstverlof me wat tijd zou gunnen, maar over en weer reizen naar Nederland en ziek worden heeft mij tegengehouden.

Wat de huidige toestand is:
  • Ik heb al een pagina die als info fiche dient voor elke tutorial. Hierop kan iedereen ook zijn commentaar achterlaten, evenals de tags beoordelen.
  • Een overzichts pagina met alle tutorials op. Daar staat ook een zoekfunctie op die best slim is. Die zoekt niet enkel op de inhoud van titels, beschrijvingen, auteur en andere velden, die houd ook rekening met de tags en hun respectievelijke gewicht. De ordening gebeurt op een combinatie van de gewichten van de tags van de tutorial in vergelijking met de gewichten van de andere tutorials, en gecombineerd met de relevantie van de woorden gevonden in de 'natural language search' van de titel, beschrijving, ... Deze laatste houdt rekening met hoe vaak woorden voorkomen in het algemeen, hoe vaak ze voorkomen in de tekst van het item en hoe groot deze tekst dan wel is (een zeldzaam woord dat vaak voorkomt in een kleine tekst krijgt meer gewicht dan een woord dat vaak voorkomt in een lange tekst). De bedoeling is dat er later, via javascript, ook nog filters bij komen zodat je binnen deze zoekresultaten verder kan grasduinen en sorteren.
  • Er is uiteraard ook een pagina om tutorials toe te voegen. Tot op heden is die best dom en heeft die nog wat liefde nodig, maar ze werkt wel en controleert de inhoud op alle mogelijke fouten. De bedoeling is dat ik bij deze nog een soort automatische invullen van informatie via javascript toevoeg (bvb nadat je de youtube link invult).
  • ik ben nu bezig aan een pagina waarop de gebruikers een tutorial kunnen claimen. zodat de eigenaar kan worden gelinkt aan een profiel indien deze er eentje heeft. Dat gaat gebruikers de optie bieden om van een tutorial naar de auteur te gaan en vandaar naar andere tutorials van diezelfde auteur. het gaat een auteur ook in staat stellen om zijn tutorials te beheren en bijvoorbeeld, indien gewenst, te verwijderen van de website (als in niet tonen in de searches).

Ik heb trouwens ook een systeem in werking gebracht die, mits wat onderhoud van de tags, ook synoniemen en enkelvoud, meervoud moet kunnen onderscheiden. Zo zullen de de tags 'volumetric' en 'volumetrics' dan hetzelfde resultaat opleveren. De zoek engine is ook grotendeels zelf geschreven, al steunt hij hard op de natural language search van MYSQL. Wat dus ook betekent dat hij sleutelwoorden zoals AND OR en NOT verstaat, maar ook beperkt overweg kan met wildcards en letterlijke dingen tussen aanhalingstekens.

Wat ik dan nog wil doen:
  • ik wil ook affiliaties toevoegen zodat je niet enkel op auteur, maar bijvoorbeeld ook, alle tutorials van blenderguru of cgcookie kan bekijken. De database is daarvoor al bijna in orde, maar daar moet ik alle pagina's nog rond maken.
  • Iets dat ik in een tweede fase nog ga toevoegen is een soort lijst (ala een bugtracker) van tutorial aanvragen, zodat er ook een globale, voor iedereen toegankelijke lijst bestaat voor hoeveel mensen iets willen horen over welke onderwerpen. Later (als in veel later) wil ik dit misschien uitbreiden naar een soort kickstarter idee of zoiets voor tutorials.

Alles dat ik tot nu toe klaar heb is zonder scripts zodat in theorie elke browser het aankan. Nadien wil ik via scriptjes en ajax nog wat extra dingen toevoegen. Maar dat moet ik dus nog allemaal doen.

Je ziet, het is niet alsof er niets gedaan is, maar er staat nog meer werk voor de boeg. En op dit moment heb ik er eigenlijk weinig leut aan en zie ik het vooral als een (zware) taak. Niet echt de ideale instelling.

Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.

Hier een paar voorbeelden van de huidige layout en toestand:
de indexpagina


de infofiche:


en onderaan de info fiche een plekje voor commentaar van anderen (annoniem):


Groetjes Nick

170
Hardware / Re: Laptop om goed te kunnen blenderen
« Gepost op: 19 december 2014, 11:37:21 am »
Even oppassen: bij een laptop is het niet vanzelfsprekend dat je achteraf onderdelen kan vervangen. Bij mijn laptop zat de grafische kaart vast gesoldeerd op het moederbord. Ikzelf kan dus geen upgrade uitvoeren. wat spijtig is, want mijn 5 jaar oude I7 trekt het nog goed.

Enkel RAM en harde schijven zijn makkelijk uitwisselbaar.

171
Experimenten / Re: heelal
« Gepost op: 08 december 2014, 16:18:57 pm »
Eerst nog zelf leren hoe het in elkaar steekt :)

172
Experimenten / Re: heelal
« Gepost op: 08 december 2014, 13:31:51 pm »
Heb je hiervoor gebruik gemaakt van forces? Of hoe heb je de animatie/vormgeving van de spiralen en zo voor elkaar gekregen?

173
Blender Interface / Re: video editing!?
« Gepost op: 08 december 2014, 13:30:05 pm »
@Asena,
Misschien dan even aanvullen: wat je misschien kan proberen is om een codec pakket te installeren. Dat vergroot het aantal codecs dat je computer aankan. Dat werkt sowieso in windows mediaplayer, VLC, ... maar of blender ook meedoet weet ik niet, maar het is het proberen waard. Een codec pakket dat ikzelf meestal gebruik is CCCP (http://www.cccp-project.net/) gewoon downloaden en installeren. Er bestaan instellingen, maar die laat je best gewoon op de standaard staan. Dit is iets dat voor de rest op de achtergrond zijn werk doet.

Laat zeker iets weten als dit (niet) werkt.

Zelf heb ik dit probleem nog nooit gehad maar het lijkt mij dat het zeker het proberen waard is. Als het werkt dan is het een snellere en eenvoudigere oplossing dan wat ik voorstelde.

Mooie aanvulling!

Ik denk inderdaad dat dit een probleem is met de codec.

@JvL: zou het kunnen helpen om een codec pak (bvb cccp) te installeren?

174
Blender Interface / Re: video editing!?
« Gepost op: 08 december 2014, 10:56:47 am »
Ik denk inderdaad dat dit een probleem is met de codec.

@JvL: zou het kunnen helpen om een codec pak (bvb cccp) te installeren?

175
Leden stellen zich voor / Re: Hoi ik ben Karin
« Gepost op: 24 november 2014, 11:26:32 am »
Dag Karin.

Als eerste: welkom op het forum.

Ten tweede: de vraag die je stelt is niet zo eenvoudig. Zelf heb ik nog te weinig ervaring met shapekeys om echt een sluitend antwoord te geven, maar ik zal je wel een beetje op weg trachten te helpen. Misschien vind je het zo zelf wel uit.

Op deze pagina kan je meer informatie vinden over shapekeys in Blender: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Animation/Techs/Shape/Shape_Keys
Daar zie ik bijvoorbeeld staan dat het inderdaad mogelijk is om shapekeys van een object naar een ander te kopieëren. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd van een leien dakje zal gaan, vooral nadat je de mesh hebt veranderd.
Ik zie trouwens ook dat het mogelijk is om een shapekey symmetrisch te maken. Dat klinkt ook wel handig om na je aanpassingen de boel weer op te ruimen. Vooral aangezien er ook een versie is die rekening houdt met de topologie en dus niet met de exacte posities van je vertexen. Is je topologie in orde, dan zou dit moeten werken.

Verder is het aanmaken van shapekeys niet zo ingewikkeld als je de volgorde maar goed doet. Eerst een basismesh maken, dan de shapkey definiëren, dan de slider naar 1 brengen en dan de mesh aanpassen. als ik mij niet vergis. Maar tja, als ze al gedefinieerd zijn op de eerste mesh is het wat zot om alles te gaan herhalen.

Hangt er natuurlijk allemaal van af hoe zwaar je aanpassingen zijn. Als je veel verteces gaat verplaatsen of bijmaken kan je resultaat wel eens tegen vallen.

176
Over Blender / Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
« Gepost op: 18 november 2014, 13:09:30 pm »
De ontwikkeling gaat inderdaad nog even door. Moest je trouwens opmerkingen of bugs tegen komen, dan kan ik die ook wel doorgeven (of is er een kanaal voorzien?). Vincent zit in de BBUG.

177
Leuterhoek / Re: Blender education: Library
« Gepost op: 11 november 2014, 23:57:22 pm »
Bedankt voor de tip,

ik ben inderdaad bij youtube  gaan kijken en ik heb er wel iets moois uit kunnen puren. Thumbs zijn mooi, maar veel informatie maakt de website dan weer praktischer. Ik heb nu iets tussenin. Zodra ik alles (ooit) in elkaar gepuzzeld heb zal ik wel eens een werkende versie in een afgesloten omgeving online gooien en dan mogen jullie er als eerste naar kijken en je mening spuien.

Tot dan ga ik alvast nog eens naar meningen polsen:

Mijn huidige plan, gebaseerd op MAD zijn tips, is om elke (geregistreerde) bezoeker toe te staan om relevante tags aan te duiden. Op die manier krijgt elke tag van een tutorial een soort score (met name, hoeveel bezoekers vonden deze tag relevant). Binnen een tutorial is dit logisch en krijg je dan een orde voor de relevantie van de tags voor de tutorial.

Maar ik kan dit nu ook gebruiken om in zoekopdrachten de meest relevante tutorials bovenaan te zetten. Er zijn echter twee manieren waarop ik deze relevantie kan gebruiken: absolute of relatief. Beiden hebben voor en nadelen, vandaar dus dat ik even pols naar de meningen.

Naar mijn mening heeft absoluut het voordeel dat als veel mensen de tutorial bekijken en erop stemmen, die ook heel hoog komt te staan. Dat is op zich logisch. Nadeel zal echter zijn dat oudere tutorials, die al langer meedraaien en dus al meer stemmen vergaard hebben dan lang bovenaan blijven staan. Nieuwe tutorials gaan het heel moeilijk krijgen om zich omhoog te murwen. Gezien de snelle evolutie van Blender is dit misschien niet ideaal.

Gebruik ik relatieve sortering, waarbij de relevantie wordt bepaald door: aantal stemmen op de tag/totaal aantal stemmen voor die tutorial. Dan krijg je juist een heel ander verhaal. Een gloednieuwe tutorial heeft dan automatisch relevantie 1 en komt bovenaan te staan. Maar het systeem is dan ook heel gevoelig. Een tweede stem kan de relevantie immers ineens naar 0.5 doen zakken. Als veel mensen stemmen op tags, dan convergeert het geheel snel en krijg je wel een eerlijke situatie waarin jonge en oude tutorials inderdaad een eerlijke vergelijking krijgen.

Dus, wat denken jullie?

178
Eindresultaten / Re: projectje voor op het werk
« Gepost op: 05 november 2014, 12:47:32 pm »
ijp,

dat komt waarschijnlijk omdat dat het enige ding in de afbeelding is dat extern is en ik niet zelf gemaakt heb. Dat is een eenvoudige foto van de Kepler telescoop die als vlak met alfa kanaal is geïmporteerd.

De rest is wel allemaal puur Blender met procedural textures.

Hier is trouwens het huidige concept van de affiche waarvoor deze foto diende:


179
Eindresultaten / projectje voor op het werk
« Gepost op: 04 november 2014, 16:30:27 pm »
Hallo allemaal,

ik deel niet vaak dingen die ik maak, maar af en toe toch eens een bijdrage leveren. Vandaag was een van de zeldzame dagen dat ik eens Blender kon gebruiken op het werk. Ik moest een affiche maken voor een lezing die binnenkort plaatsvind rondom astrofysica en sterren. Dus dan maken we maar iets in Blender hé.



Normaal staat de afbeelding niet op zich, maar past ze in een affiche met veel blauw.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes Nick

180
Leuterhoek / Re: Blender education: Library
« Gepost op: 04 november 2014, 16:09:50 pm »
Dag Mark,

bedankt voor de interesse, maar voortgang is zeer traag. Ik heb het zo druk dat ik amper tijd vind om te werken aan de website.

Het formulier om nieuwe items toe te voegen is al in orde. Mijn aandacht gaat nu naar de pagina voor het aanpassen van items. Allemaal nog zonder javascript, want je weet dat een website in eerste instantie ook zonder scripts toch bruikbaar moet zijn.

Eigenlijk ben ik dus nog niet zover, wat vooral komt door de enorme hoeveelheid checks op de invoer pagina. allemaal met het oog op gebruiksvriendelijkheid natuurlijk.

Ik ben ook nog aan het nadenken over de vormgeving van de overzichtspagina. Hoe kan ik de lijst van (gevonden) tutorials mooi weergeven?

Pff, nog veel werk voor de boeg en zo weinig tijd om het te doen.

Groetjes Nick

Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 15