Topic: Sverchok addon demo reel  (gelezen 9584 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Gepost op: 20 oktober 2014, 12:49:15 pm »
Deze addon bestaat al weer een tijdje en heeft al diverse updates gehad dus misschien een mooi moment om hier eens te laten zien wat hij kan.
De reden waarom  ik hem hier niet eerder gepost heb is omdat de voorbeelden die ik overal zag van wat er mee gemaakt werd niet zo bijzonder waren.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het zien van deze reel toch behoorlijk onder de indruk ben (natuurlijk ook door mijn eigen vakgebied  ;)).

https://www.youtube.com/watch?v=5iECfOBOhAE

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2014, 18:25:37 pm »
Je bent me voor JvL,
Was net van plan het te posten ... maar ja 't is wel 'strange'...

Kijken jullie ook maar hier: http://blendersushi.blogspot.ru/?view=flipcard

Ik heb het via GitHub als zip gehaald en geinstalleerd, het lijkt te werken
maar hoe begint men????

Ik heb van zeffi een voorbeeld .blend maar gestart en ja via nodes kan men het resultaat
wijzigen  heel erg grappig ...

Het lijkt wel dat ik nieuw werk voor dagen (of langer ;) )  heb ,  hi hi.

die rare punten kan men met de nodes bewegen, aantal verwijdern en ???
na ja speelgoed ;-) (nog) ...
Moet leren hoe men dat dan als animatie exporteerd ...???!!!



als men van http://nikitron.cc.ua/sverchok_ru.html rechts op de plaatjes klikt kan men *.7z files met inhoud een .blend ophalen: de eerste boven links is de 'basic'...
(een stuk verder maar nog niet hoe het werkt ...)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2014, 18:45:58 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2014, 18:36:26 pm »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem nog niet geprobeerd heb maar ik ga er wel mee aan de slag om te kijken of ik er voor mijn werk iets mee kan.
Normaal houd ik mij niet met architectuur bezig maar ik zou dit kunnen toepassen om snel omgevingen te reproduceren waarin de gebouwen staan waar ik aan werk.
De omgevengen die ik nodig heb bestaan dan meestal uit vrij eenvoudige geometrie.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2014, 00:48:08 am »
Ik ben begonnen met het spelen met Sverchok en het is echt interessant. Vanavond helaas niet veel tijd (er moet ook nog geslapen worden  :() maar ik ga tussendoor nog wel op zoek naar tutorials en dergelijke. Dat je er hele mooie dingen mee kunt maken is een ding dat zeker is en alles met behulp van nodebased programming, iets wat ik vanuit mijn werk ook al ken maar nooit aan begonnen ben. Nu het in Blender kan ga ik er toch maar eens aan beginnen.

Voor mijn werk werk ik met Revit en daarin  heb je Dynamo dat ook Python als basis heeft.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2014, 07:15:43 am »
Сверчок  heet Cricket ??? na ja is Googles vertaling ...

Starten moet men (vermoedelijk) met de .blend: Sverchoc_

EDIT:
zelf gemaakt:



en hier de nodes:




Een zon spinneweb via copy past in nieuw View3D gehaald:



tja ... maar nu moet ik eerst bridgeresultaten uitrekenen en op het web zetten :)
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2014, 07:51:47 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2014, 08:06:03 am »
Dat had ik ook al gezien van dat Cricket. Best wel grappig want het is denk ik als grapje bedoelt als tegenhanger van het 3D programma Grasshopper.

Je hoeft overigens niet met een .blend te beginnen. Open Blender en gooi de default Cube weg.
Als je vervolgens de node editor opent en hem met het kleine icoontje op Sverchock zet (vier vierkantjes op een rij, de meest rechtse) dankun je daarna Sverchok nodes toevoegen op de gebruikelijke wijze.
De rest kan ik nu helaas niet uitleggen omdat ik op mijn werk zit.  ;D

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2014, 08:36:44 am »
Mijn pc staat bestanden te converteren dus ik had noge even wat tijd over.
Deze page van Blendersushi kan je denk ik wel een beetje op weg helpen met het maken van een node setup om geometrie te produceren.
Met de Bakeknop maak je geometrie definitief en kun je het verplaatsen terwijl de tijdelijke geometrie van de nodes ook gewoon blijft staan.
Geweldig speelgoed!!!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2014, 18:07:35 pm »
Dat had ik ook al gezien van dat Cricket. Best wel grappig want het is denk ik als grapje bedoelt als tegenhanger van het 3D programma Grasshopper.

Je hoeft overigens niet met een .blend te beginnen. Open Blender en gooi de default Cube weg.
Als je vervolgens de node editor opent en hem met het kleine icoontje op Sverchock zet (vier vierkantjes op een rij, de meest rechtse) dankun je daarna Sverchok nodes toevoegen op de gebruikelijke wijze.
De rest kan ik nu helaas niet uitleggen omdat ik op mijn werk zit.  ;D

Helaas .. het windows venster zegt Sverchok looade  3DView Leeg,
Node zichtbaar maar nergens ... iets te zien te klikken om het sverchok te activeren.
Spatie sver* ... maar alle leveren foutmeldingen op ...
Dus met de versie 0.4 DIRECT kan ik nog helemaal niets ..
Plaatje Jvl? van de  kleine icoontje wat je op Sverchok moet zetten, waar ??
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2014, 19:00:25 pm »
Zoiets als dit:






Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:07:27 pm »
Ja, dat was wat mij ontbrak ... (hi hi, had ik kort voordat ik dit las al zelf min of meer ontdekt)

Dank je wel !!!

En hier een maaksel met sverchok en edgeroundifier ;-)



Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 785
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:08:39 pm »
Dat is cool om abstracte achtergronden te maken!

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:12:13 pm »
Ik duik er vanavond ook even in denk ik. Hier wil ik echt meer van weten.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2014, 20:15:27 pm »
Ja ... en probeer maar export (levert een json op, super, om te editen buiten bBender!) en import

Werkt!

Oh wat is dat toch voor een "doos van Pandora" ;-)
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2014, 12:51:49 pm »
Ondanks dat ik op het moment veel aan het werken ben probeer ik tussendoor wel wat dingen uit met Sverchok dus hopelijk kan ik er binnekort wat moois mee maken. Wat wel jammer is is dat er zo goed als geen tutorials van zijn..... :o
Je kunt wel hier en daar wat uitleg op websites vinden (bv. Blendersushi) maar het is niet veel.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2014, 10:41:02 am »
Zouden wij een thread aanmaken met sverchok json files?
Hier eentje die index getallen van (vert, edges of faces) laat zien:
{
  "connections": {
    "0": [
      "Plane",
      "Vertices",
      "Viewer Draw",
      "vertices"
    ],
    "1": [
      "Plane",
      "Edges",
      "Viewer Draw",
      "edg_pol"
    ],
    "2": [
      "Plane",
      "Polygons",
      "Viewer Draw",
      "matrix"
    ],
    "3": [
      "Plane",
      "Vertices",
      "Index Viewer Draw",
      "vertices"
    ],
    "4": [
      "Plane",
      "Edges",
      "Index Viewer Draw",
      "edges"
    ],
    "5": [
      "Plane",
      "Polygons",
      "Index Viewer Draw",
      "faces"
    ]
  },
  "export_version": "0.043 pre alpha",
  "framed_nodes": {},
  "nodes": {
    "Index Viewer Draw": {
      "bl_idname": "IndexViewerNode",
      "color": [
        0.800000011920929,
        0.0,
        0.0
      ],
      "height": 100.0,
      "hide": false,
      "label": "",
      "location": [
        -719.8834228515625,
        132.33106994628906
      ],
      "params": {
        "display_edge_index": 1,
        "display_face_index": 1,
        "display_vert_index": 1
      },
      "width": 140.0
    },
    "Plane": {
      "bl_idname": "PlaneNode",
      "color": [
        0.9072691202163696,
        0.5363457798957825,
        0.5363457798957825
      ],
      "height": 100.0,
      "hide": false,
      "label": "",
      "location": [
        -1121.558837890625,
        55.91039276123047
      ],
      "params": {},
      "width": 175.078125
    },
    "Viewer Draw": {
      "bl_idname": "ViewerNode",
      "color": [
        0.8172888159751892,
        0.08644402027130127,
        0.08644402027130127
      ],
      "height": 100.0,
      "hide": false,
      "label": "",
      "location": [
        -633.116455078125,
        -96.56961822509766
      ],
      "params": {},
      "width": 140.0
    }
  },
  "update_lists": [
    [
      "Plane",
      "Vertices",
      "Index Viewer Draw",
      "vertices"
    ],
    [
      "Plane",
      "Edges",
      "Index Viewer Draw",
      "edges"
    ],
    [
      "Plane",
      "Polygons",
      "Index Viewer Draw",
      "faces"
    ],
    [
      "Plane",
      "Vertices",
      "Viewer Draw",
      "vertices"
    ],
    [
      "Plane",
      "Edges",
      "Viewer Draw",
      "edg_pol"
    ],
    [
      "Plane",
      "Polygons",
      "Viewer Draw",
      "matrix"
    ]
  ]
}

Alhoewel hiervoor een goed plaatje voldoende zou zijn maar dan moet je alles
goed kunnen lezen EN allemaal zelf maken in plaats van  copy paste van de json en dan maar importeren?!!!




EN dit lukt mij visueel (nog) niet;


« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2014, 10:59:46 am door PKHG »
Doei
       Peter