Peter, die druppel op het blad ziet er goed uit. Onthoud gewoon dat die techniek enkel werkt als je mooi op het blad kijkt en niet van de zijkant.
Omtrent die foto die je toont van de zonnebloem met zon achter. Naar mijn mening zie je meer translucentie dan transparantie. Het verschil is heel subtiel. Transparantie is eigenlijk glas zonder breking. Translucentie is wanneer licht doorheen organisch materiaal gaat en dan diffuus aan de andere kant uitkomt. Het grote verschil is dat je met transparantie objecten gaat kunnen onderscheiden terwijl translucentie enkel lichtintensiteit gaat doorlaten (en misschien een heel klein beetje kleur, afhankelijk van de dikte van je blaadjes).
Een voorbeeld: kijk naar de zonnebloem op de foto, op 5 uur staan daar twee half verlichte bloemblaadjes. Moest er nu geen gat vlak naast zitten, dan zou je niet kunnen zeggen welk object er nu achter die blaadjes zit, maar je kan wel zien dat het licht door iets wordt tegen gehouden.
De gewone (groene) bladeren hebben dit ook. Die zijn helemaal niet transparant, maar kijk naar het grote blad in het midden van de foto. Daar kan je ook heel mooi de translucentie zien.
Wat is nog een groot verschil tussen transparantie en translucentie: transparantie werkt in twee richtingen en translucentie enkel van licht naar donker. Je zou dus eigenlijk een foto moeten bekijken met de zon in de rug. Zie je dan nog de achterliggende blaadjes?
Hier:
http://wallpaperscraft.com/download/sunflower_flower_petals_43320/1920x1200 kan je bijvoorbeeld zien dat er niet zoveel transparantie is (pas op, ik ga niet beweren dat transparantie 0 is, maar ik wil wel zeggen dat translucentie belangrijker is).
Ben ik verkeerd? Hebben de anderen hier ervaring mee?
PS: misschien ook even mijn bronvermelding geven (niet dat die heilig is) maar ik heb deze truckjes rondom natuur geleerd in de Nature Academy van BlenderGuru.