misschien even een reactie op de blender market en de retopology tool van cgcookie:
ik begrijp volkomen het idee van ijp: waarom niet gratis? En hoewel ik het ook liever gratis zou hebben, begrijp ik wel waarom ze er geld voor vragen. Uiteindelijk moet je begrijpen dat het geld dat gespendeerd wordt aan het kopen van de retopo tool geïnvesteerd wordt in het verder ontwikkelen van die tool. Er staan nog 2 of 3 uitbreidingen op het programma waar ze een developer voor inhuren. Dat kost geld en dus verkopen ze het geheel.
Begrijp CGCookie ook niet verkeerd: het is en blijft een bedrijf dat moet blijven leven. Het punt dat je moet betalen voor sommige van die tutorials maakt dat ze zichzelf voltijds aan blender kunnen blijven wijden en dus ook de gratis tutorials kunnen aanbieden. m.a.w.: geen betaalde tutorials -> ook geen gratis tutorial (of toch veel minder en waarschijnlijk minder kwalitatief).
Nog iets over de retopology tool (of eigenlijk de contour tool): ik denk dat je de developer versie vanop github kan downloaden:
https://github.com/CGCookie/retopology-contours. Gratis en voor niets. Dit is wel eerder bedoeld als tester of voor de hobyist. Wil je het serieus gebruiken, dan verwachten ze wel een beetje een investering. Maar tja, als je het professioneel gebruikt is die 30 dollar ook niet zoveel.