Hier even een voorbeeld van wat ik wilde doen. Bij het dissolve effect gaat de stroom particles op een bepaald moment over in een zwerm raven.
Hiervoor had ik drie verschillend geanimeerde raven (zeer eenvoudig opgezet) die ik als group aan een particle system koppel.

Maar toen ik de raven ook nog een speciaal effect wilde meegeven met behulp van een particle system gingen er allerlei dingen mis. De particles kwamen niet meer uit de raven maar verschenen overal door het scherm.

Ik heb meerdere oplossingen geprobeerd maar niets leek te helpen heb ik een raaf voorzien van vuur en deze 1 bewegingscyclus gerenderd. Vervolgens heb ik dit nog 2x gedaan nadat ik de animatie een aantal frames verschoven heb.
Deze image sequences heb ik als texture aan 3 planes gekoppeld die op hun beurt weer als group aan een particle system gekoppeld zijn.

Het zijn boids particles die een object als doel hebben en de camera moeten ontwijken. En dat heeft dat geeft het volgende resultaat:
http://youtu.be/cKorViwGMg0Dit is overigens niet helemaal op de juiste snelheid, ik heb hem wat vertraagd voor het normaal kunnen kijken van het fragment. Op zich ben ik best tevreden met dit resultaat ondanks dat de raven nu 2D zijn en en daardoor eventuele camerabewegingen beperkt worden. Het gaat in de uiteindelijke animatie allemaal toch op een redelijk hoog tempo en er gebeuren meerdere dingen snel achter elkaar dus het is een kwestie van de camerastandpunten gewoon goed uitkiezen. Maar daar heb ik natuurlijk mijn storyboards voor.