Je hebt helemaal gelijk dat er theoretisch iets niet klopt maar de vraag is is of dit wel op te lossen is. Ik heb al aardig wat zoekwerk gedaan naar dit onderwerp en nog nooit ergens een passende oplossing gevonden.
Over het algemeen zijn het allemaal workarounds die het probleem tot een minimum beperken maar die vaak weer andere "problemen" en beperkingen met zich mee brengen.
Het idee waar jij het over hebt met een action die de onderliggende walkcycle beinvloed is ook 1 van de ideeen die ik had. Daar heb ik gisteren nog even mee gespeeld maar gaf nog niet direct een goed resultaat maar daar ga ik vandaag nog even mee verder.
Even uitgaande van de footsliding die plaatsvind bij het maken van een bocht wanneer je character een curve volgt (want dat is het enige probleem dat ik nog heb op dit moment). Dit wordt veroorzaakt doordat de rootbone de curve volgt en deze dus om zijn origin draait terwijl het echte rotatiepunt dus bij de voeten van het character zou moeten liggen.
Ik ga zelf een testje doen waarbij ik de rootbone parent aan een empty die de beweging van de voeten volgt. De empty wordt dan het object dat de curve gaat volgen en hierdoor (in theorie dan

) zou het rotatie punt van het character dichter bij de werkelijkheid moeten liggen.
Andere workarounds die ik hiervoor gevonden heb zijn (zoals ik gisteren al heb gepost):
- Toch de oplossing zoeken in het camerawerk en de shots. Hierbij kan een hulpmiddel zijn om geen objecten op de grond te hebben in de buurt van de voeten. Hierdoor kun je niet zien dat de voeten sliden. Een mooi voorbeeld hiervan is de allereerste walkcycle van Miko die ik ooit gepost heb. Hierbij liep Miko op de plaats en draaide de camera om haar heen. Hierbij viel het niet op dat ze niet vooruit ging.
- De rotatie over de voet "handmatig" animeren.
- De zogenaamde Floorconstraint gebruiken voor de IK bones van de voeten. Hierdoor plakken de voeten als het ware aan de grond en wordt de positie vastgehouden. Dit kan er helaas weer voor zorgen dat de voeten teveel plakken en met een tik los schieten bij de opwaartse beweging.
Maar leuk om te zien dat jij ook actief bezig bent met het tackelen van dit probleempje.

Zo, dat was een hele lap tekst maar hopelijk hebben andere mensen hier ook wat aan.