Vanavond is het weer tijd voor een stukje extra achtergrondinformatie met betrekking tot het maken van een character dat gelinked kan worden in de scene files.
Een tijdje terug heb ik dat al eens beschreven in dit topic maar in die post ontbrak nog een stukje belangrijke informatie dus geef ik dat nu maar even.
Om een character te kunnen linken in een scene file moet je eerst een group maken van de rig en de mesh(es) en na het linken moet je een proxy maken van de rig en daar kan zich een probleempje voordoen waar je op internet weinig tot geen info over vindt als je niet weet waar je precies naar zoekt.
Wanneer je een proxy hebt gemaakt van de rig kan het zijn dat wanneer je de rig verplaatst je een dubbele rig te zien is. Wanneer je in posemode een controlbone beweegt springt de dubbele rig weer terug maar het is toch een hindelijk verschijnsel.

De werkwijze om dit te voorkomen is:
- Zorg dat in het armature panel alleen de layers aan staan waarop de controlbones staan en zorg dat je rig in object mode staat.
- Zet alle layers aan waarop de mesh(es) van de character staan.

- Maak met Ctrl+g een group van het geheel met een logische naam.
- Nu komt de truuk: Ga naar de object tab en zet in het group panel alle dupli layers uit behalve die waar je charactermesh op staat. Dit zorgt er voor dat na het linken alleen de charactermesh zichtbaar is en de rig (nog) niet.

- Ga hierna weer naar de armaturetab voor de laatste stap. Zet alle protected layers aan waar GEEN controlbones op staan. Het hoe en waarom van deze laatste stap is mij ook nog niet helemaal duidelijk maar wat ik wel weet is dat het onnodige info is waar je verder toch niets mee kunt.


Hierna kun je saven en is de character klaar om gelinked te worden.
Na het linken wordt alleen de character zelf en een empty zichtbaar maar zo gauw je een proxy maakt (kies rig uit het rijtje) wordt de rig ook zichtbaar en zit er geen dubbeling in.