Topic: The way of the samurai  (gelezen 462449 keer)

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #330 Gepost op: 16 juli 2014, 23:25:39 pm »
Het lijkt moeilijker dan het is hoor. Het is alleen nogal bewerkelijk om te maken.

Offline IJp

• *
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #331 Gepost op: 16 juli 2014, 23:35:38 pm »
Ik heb in het begin een tutorial gedaan en daar moest je ook vingers aan elkaar koppelen, Nou dat was voor mij een hele klus :-[
Dus ik volg je werk met veel respect. ;)

Deze tutorial heb ik gebruikt voor mijn mangazus maar ik heb rigify nooit werkend gekregen en het was me een gepuzzel. :D

http://www.blenderguru.com/tutorials/introduction-to-rigging/#.U8byKMuKCCg
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2014, 23:51:39 pm door ijp »

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #332 Gepost op: 17 juli 2014, 00:52:00 am »
Dank je ijp! Met die tutorial ben ik ook begonnen toen ik eenmal met rigging ging beginnen. Op zich wel een hele duidelijke uitleg maar wel veel voor een beginner.
Daarin werd overigens de bone roll en een aantal constraints wel uitgebreid uitgelegd.

Offline IJp

• *
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #333 Gepost op: 17 juli 2014, 10:31:19 am »
Ik moet het toch nog eens oppakken maar ik heb er gewoon schrik van om er weer aan te beginnen :)

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #334 Gepost op: 20 juli 2014, 10:40:34 am »
De rig voor de raaf is klaar op wat kleine tweaks na. De bones voor de staartveren zijn als laatste toegevoegd en die werken net als de vleugels eigenlijk.
Ze zijn met elkaar verbonden door middel van 2 kleine chains van bones die met track to constrainsts zorgen dat de beweging van de veren aangestuurd wordt.
In het midden zit een control bone waarmee je de staartveren op/neer en links/rechts kunt bewegen met G. Ze kunnen uiteraard ook links/rechts roteren en door de control bone te verschalen kunnen de staartveren samen- en opengevouwen worden.

De besturing van de vleugels is nu zo opgezet dat ik maar 1 vleugel hoef te animeren en dat de andere vleugel deze beweging kopieert. Voor deze animatie is dat voldoende maar ik sluit niet uit dat ik dat nog aanpas.

Nu is het tijd om aan het weightpainten te beginnen om de mesh aan de rig te koppelen. Ik hoop dat ik daar vandaag nog mee kan beginnen maar wij zijn ook druk met de voorbereidingen voor een weekje weg dus dat is nog even afwachten. Vanavond heb ik misschien nog wel wat tijd over.  ;)

Ik bedacht mij eigenlijk net dat als mensen dit topic voor het eerst zien het inmiddels helemaal niet meer duidelijk is waar dit topic over gaat, haha.
Het gaat dus eigenlijk over het maken van een animatie van een vrouwelijke samurai die het een en ander aan ellende over zich heen gaat krijgen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2014, 10:44:10 am door JvL »

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #335 Gepost op: 20 juli 2014, 17:24:43 pm »
Ik had toch nog wat tijd over dus gelijk maar aan de weightpaint begonnen en de veren geparent aan de armature.
De weight paint moet nog iets bijgewerkt worden want zoals in de afbeelding te zien is wordt het middenrif nog teveel ingedrukt wanneer ik de poten naar voren of boven beweeg maar dat is vrij makkelijk te verhelpen.

Voor het dichtvouwen van de vleugels heb ik nog wat meer besturingselementen nodig want ik kan ze wel netjes tegen het lichaam vouwen maar er blijven een aantal veren de lucht insteken dus 1 van de raamwerken moet door middel van een control bone verder dichtgevouwen kunnen worden.

Ook moet ik nog meer veren toevoegen aan de vleugels want je kunt er nu nog door heen kijken maar omdat het vrij bewerkelijk is wacht ik daarmee totdat ik weer thuis ben over een weekje.
Voor nu vind ik het mooi resultaat om even mee af te sluiten voordat het grote ontspannen begint.  ;)

Offline IJp

• *
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #336 Gepost op: 20 juli 2014, 20:06:53 pm »
Ik vond hem ook wat kaal maar ik lees dat je voor een wat dikker verenpak gaat zorgen ;) Dus dat gaat weer helemaal goed komen.
Nog even een tip !!  Pas op met het grote ontspannen dat kan heel inspannend zijn ;D

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #337 Gepost op: 20 juli 2014, 20:47:27 pm »
Ik zal uiterst voorzichtig zijn met het ontspannen.  ;)

De raaf is inderdaad wat kaal nu maar dat komt door twee dingen eigenlijk.

Ten eerste de ontbrekende veren van de vleugels. Die heb ik al maar ik had ze nog niet allemaal geparent aan de bones voor de veren dus heb ik ze even op een andere laag geparkeerd.
De tweede reden is wat vervelender omdat ik nog niet weet hoe ik dat op moet lossen. De raaf had in een eerdere afbeelding allemaal donshaartjes over het hele lichaam om een verenpakket te simuleren. Dit had ik gedaan met hair particles die ook netjes in bepaalde richtingen gekamd zijn.
Het probleem is nu dat als ik de raaf in een andere pose zet zoals bij het animeren dan blijven de hairpartcles op hun oorspronkelijke plek achter. Daarom heb ik ze even uitgezet waardoor de mesh er erg gladjes uit ziet. Ik moet nog uitzoeken hoe ik dat in orde krijg.

Offline Speedthriller

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #338 Gepost op: 20 juli 2014, 23:34:14 pm »
Die raaf ziet er echt prachtig uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #339 Gepost op: 21 juli 2014, 00:18:28 am »
Dank je, jammer genoeg gaat het nog een tijdje duren totdat de hele animatie klaar is want de raaf is er maar een klein onderdeeltje van. Maar ondanks dat deze animatie nog niet klaar is zijn er al serieuze plannen voor een vervolgverhaal.

Offline Mark aka Dark

• *
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #340 Gepost op: 21 juli 2014, 14:06:02 pm »
Overleeft ze het dan?
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #341 Gepost op: 22 juli 2014, 14:46:15 pm »
Dat zou zo maar eens kunnen........
maar misschien ook niet! ;D

Laat ik het zo zeggen, het is een plot met een aardige twist.

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #342 Gepost op: 27 juli 2014, 16:48:14 pm »
Ik ben nog op vakantie maar ik sta te springen om te beginnen met het animeren.  ;D
Teveel ontspanning is duidelijk niet goed voor mij, ik begin rusteloos te worden.
Gelukkig heb ik een schetsblok meegenomen en ben ik s'avonds bezig met de storyboards voor het vervolgverhaal.
Die komen natuurlijk in een nieuw topic te staan als ik eenmaal zover ben.  ;)

Offline JvL

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #343 Gepost op: 30 juli 2014, 21:27:44 pm »
Zo, het eerste beginnetje is weer gemaakt nu ik weer thuis ben. Er moesten nog wat kleine dingen aan de raaf gebeuren waaronder het aanpassen van de weightpaint om de vervorming van de buik bij het optillen van de poten te verhelpen. Dat is nu dus opgelost door de invloed van de poten op het lichaam te verkleinen.

Morgen het verenpak op de vleugels verder afmaken zodat het wat dikker is en als ik dan nog zin heb ga ik de vleugelbeweging verder tweaken.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2014, 21:29:26 pm door JvL »

Offline Ruud

• Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #344 Gepost op: 31 juli 2014, 14:30:08 pm »
Het ziet er goed uit ondanks dat je het model had geïmporteerd heb je er toch veel werk aan de ontdekking reis in blender:)