De basis voor de vleugelrig is klaar. Er zal nog het nodige getweaked moeten worden maar dat kan pas als de mesh aan de rig gekoppeld is want dan kun je zien waar de beweging niet klopt.
Voor de duidelijkheid heb ik de bones naar functie ingedeeld in Bonegroups die herkenbaar zijn aan de kleur.

Rood zijn de bones waar de vleugel mee bestuurd wordt, blauw zijn de bones voor de veren en geel voor de bones die de beweging van de veren regelen.
De volgorde in de keten is dus eigenlijk rood>geel>blauw.
De rode bones spreken eigenlijk voor zich, dit is gewoon een standaard chain die aan de schouder vastzit verder niets bijzonders op een limit rotation constraint na op de middelste bone om ongewenste rotaties tegen te gaan.
De gele bones die in een gewricht beginnen zijn voorzien van copy rotation constraints en IK constraints om te zorgen dat er een soort van raamwerk onstaat dat in de juiste richting beweegt wanneer de rode bones geroteerd worden.
De gele bones die in een boogje lopen zijn chains die door middel van een track to constraint aan de blauwe bones gekoppeld zijn zodat zij binnen de raamwerkjes (3 stuks) als een waaier opvouwen zoals veren normaal doen.
Als dit allemaal goed aan elkaar gekoppeld is dan krijg je onderstaand resultaat:

De vleugel is hier niet helemaal dichtgevouwen om het plaatje een beetje duidelijk te houden.
Mocht iemand meer willen weten vraag het gewoon. Ik kan hier niet de volledige uitleg geven zonder heel veel plaatjes dus vandaar de korte versie.
