Dank je ijp.
Die automatic weights werkt volgens mij alleen heel goed bij eenvoudige meshes maar voor een basisopzet is het toch niet verkeerd.
Die controllers waar jij het over hebt zijn inderdaad heel handig en die had ik er al in zitten want die moet je al hebben voordat je kunt gaan weightpainten.
Met die controllers (Rigify Buttons>Generate voor de liefhebbers) kan inderdaad heel veel fout gaan waardoor de functie gewoon niet werkt.
Aandachtspunten hiervoor zijn:
- Zorg dat je mesh en armature op het center staan met hun origin (beiden moeten hetzelfde origin hebben)
- Als je je armature verschaald dan moet je dit alleen in editmode doen om problemen te voorkomen.
- Zorg dat voor je mesh en armature je de scale, location en rotation applied m.b.v. ctrl+a
Als bovenstaande allemaal gebeurt is zou het commando moeten werken en anders is de kans op een foutmelding erg groot. Meestal zijn dit foutmeldingen over bones die niet aan de voorwaarden voldoen.
De kleding beweegt inmiddels ook mee maar zal nog wel verder getweaked moeten worden voordat het helemaal naar mijn zin is. Maar het begin is er in ieder geval.