Topic: Blender Unwrapping  (gelezen 11836 keer)


Offline Railworks_developer

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 november 2013, 14:50:50 pm »
Beste allemaal,

Ik heb een tijd gezocht maar ik kom er maar niet uit.
Ik heb een probleem dat wanneer ik in de UV/image editor een texture wil toevoegen, dat meneer dan het plaatje niet kan laden. (Zie plaatje)



Wie o wie kan mij helpen?

Groet.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 16:36:24 pm »
Als je deze stappen van deze tutorial volgt dan moet het lukken ;)
kijk op de tijd 4:56
http://www.youtube.com/watch?v=QFiPN4Z_Glg
Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2013, 17:25:10 pm »
hoi,
in deze playlist  tut nr12 gaat over unwrapping




http://www.youtube.com/playlist?list=PL006307E237BB7FF6
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Railworks_developer

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2013, 18:06:00 pm »
Ik weet wel hoe ik moet unwrappen. En die filmpjes kan ik zelf ook wel vinden ;) . Maar als ik precies doe wat er in 1 van die filmpjes staat, dan krijg ik nog steeds dezelfde melding. Op een andere computer heb ik dit niet. Zou het dan werken om met een USB stick het programma van daar naar deze pc over te zetten? Of ligt het ergens anders aan?

Blender 2.64 volgens mij
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2013, 18:30:43 pm »
Het kan aan verschillende dingen liggen. Blender kan b.v. niet met bitmaps overweg maar in je screenshot zie ik .png staan dus dat zou goed moeten gaan.
Is de png misschien te groot?. Als je in een 32 bit omgeving werkt is de limiet qua grootte snel bereikt.
Mocht het hier niet aan liggen dan zou ik blender verwijderen en een nieuwere versie downloaden want het probleem komt inderdaad wel vaker voor maar ik heb nog nooit een echte verklaring gezien van andere mensen.
Je zou wel in de command line kunnen kijken om te zien wat Blender precies voor foutmelding geeft en dan hier op te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2013, 19:45:07 pm »
advies
installeer blender 2.69
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2013, 20:01:21 pm »
Als ik het nu goed begrijp heb je op een computer je blend.file gemaakt en daarna deze blend.file op een andere computer geopend.
Als dat zo is dan kan Blender de image niet vinden omdat je de image niet in de blend.file hebt gebakken.
Dus hier weer een tutorial die je misschien al eens hebt gezien ;)  
https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4




Nu zit de image file in de blend.file gebakken en moet nu ook op andere computers werken. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Railworks_developer

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2013, 12:24:55 pm »
Citaat van: "JvL"
Het kan aan verschillende dingen liggen. Blender kan b.v. niet met bitmaps overweg maar in je screenshot zie ik .png staan dus dat zou goed moeten gaan.
Is de png misschien te groot?. Als je in een 32 bit omgeving werkt is de limiet qua grootte snel bereikt.
Mocht het hier niet aan liggen dan zou ik blender verwijderen en een nieuwere versie downloaden want het probleem komt inderdaad wel vaker voor maar ik heb nog nooit een echte verklaring gezien van andere mensen.
Je zou wel in de command line kunnen kijken om te zien wat Blender precies voor foutmelding geeft en dan hier op te zoeken.

Ik heb een png van alle formaten van de macht 2 tot en met 2048 geprobeerd. Ik heb een gloednieuwe ultragoede Medion PC dus het zal wel 64 bits zijn. Ook in 2.69 komt dit voor. De command line is toch het vak wat zichtbaar wordt als je bovenste balk naar beneden trekt? Daar komt bij het nemen van een plaatje niks te staan. Maar het is nog steeds "can't load image".

Citaat van: "ijp"
Als ik het nu goed begrijp heb je op een computer je blend.file gemaakt en daarna deze blend.file op een andere computer geopend.
Als dat zo is dan kan Blender de image niet vinden omdat je de image niet in de blend.file hebt gebakken.
Dus hier weer een tutorial die je misschien al eens hebt gezien ;)  
https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4




Nu zit de image file in de blend.file gebakken en moet nu ook op andere computers werken. ;)

Ik heb gewoon een nieuwe file aangemaakt op de huidige PC. Het inbakken helpt ook niks.

Weten jullie nog iets of zal ik het maar even bij Ton R. wagen?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2013, 18:05:48 pm »
Probeer deze stappen eens uit
1: start met je default cube.
2: Ga naar Textuur in het rechter menu en kies image or movie en bij open zoek je image.
     zet bij Mapping genereted op UV.
3: Bij Default boven in de balk kies je UV Editing.
4: Zet rechter venster 3d View  in Edit mode.
5: Klik onder in de balk in het linker scherm de UV/image-Editor,  hier zie je naast New een A4 tje klik hier op
    en kies je image.
6: Zet Blender  boven in de balk weer op default en zet hem onderin de balk Naast Edit mode op textuur
    Nu moet je de image zien.

Je zal dit allemaal wel weten maar zo werkt het bij mij wel, dus probeer het even uit het moet gewoon lukken. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Railworks_developer

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2013, 19:26:20 pm »
Dan hebben we weer die paarse textures, waar ik een tijd geleden hier ook al het 1 en ander over had gevraagd. En in de UV editor verschijnt het plaatje ook niet. Misschien Blender op de andere pc waar ie het wel doet overzetten naar deze?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 21:13:58 pm »
kan je de blend file uploaden ..;of een voorbeeld blendfile maken met het probleem
en vergeet vooral niet de texture erbij te doen .....of apart te uploaden
zal misschien makkelijker zijn om op te lossen

mvg rudi
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Railworks_developer

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2013, 20:39:47 pm »
http://speedy.sh/nRbBB/Basic-Raster-512x512.png Plaatje (ik weet niet of hij nou wel of niet bij de .blend file inzit.)

En de drie .blend files

http://speedy.sh/9qcW7/untitled.blend
http://speedy.sh/CnDGj/untitled.blend1
http://speedy.sh/F4Wce/untitled.blend2
En ik hoop ook dat ik het zo goed heb gedaan :P
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2013, 21:16:08 pm »
Het werkt op deze manier maar maak een mapje op je computer met je blend.file en je Raster.png  (niet de gif file).

1: start met je default cube.
2: Ga naar Textuur in het rechter menu en kies image or movie en bij open klik je op het kruis, nu verwijder je de bestaande image.
Klik nu op open en zoek je de Raster.png image in de map die je hebt aangemaakt.
3:zet bij Mapping genereted op UV.
4: Bij Default boven in de balk kies je UV Editing.
5: Zet rechter venster 3d View in Edit mode.
6: Klik onder in de balk in het linker scherm de UV/image-Editor, hier zie je New klik rechts je op het kruis, nu verwijder je ook hier de bestaande image klik nu naast New op het A4 tje en kies je Raster.png image die zie je hier gelijk te staan.
7: Zet Blender boven in de balk weer op default en zet hem onderin de balk Naast Edit mode op textuur
 Nu zie je de Raster image op de Cube.

Bekijk deze tutorial dan zal dit probleem niet meer voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4
Succes.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2013, 10:06:00 am »
Citaat van: "Railworks_developer"
http://speedy.sh/nRbBB/Basic-Raster-512x512.png Plaatje (ik weet niet of hij nou wel of niet bij de .blend file inzit.)

En de drie .blend files

http://speedy.sh/9qcW7/untitled.blend
http://speedy.sh/CnDGj/untitled.blend1
http://speedy.sh/F4Wce/untitled.blend2
En ik hoop ook dat ik het zo goed heb gedaan :P


beste,
ik ga dit niet gebruiken ...1 ik word geforceerd om een .exe downloader te gebruiken
 2 dat spul zet een ganse hoop rommel op m'n pc
3 er word junkware gedetecteerd door m'n scanners
voor het uploaden en delen van files kan ik dropbox aanraden  is volledig gratis en geen vervelende reclame,
de link: https://db.tt/26DoMEwO

of
 http://www.pasteall.org/blend/  
 speciaal voor het uitwisselen van blend files geen registratie nodig

en beide bovenstaande zijn vrij van junkware en andere rommel
en stop alle files in een zipbestandje ..


heb u een pm gestuurd
mvg rudi
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2013, 14:10:54 pm »
RDL,
Inderdaad die .exe downloader zeker niet gebruiken maar dat hoeft ook niet.
Ga naar  http://speedy.sh/nRbBB/Basic-Raster-512x512.png
druk hier op de dik gedrukte tekst Douwnload Basic Raster 512x512.png klik nu op de image met R-Muis knop en kies afbeelding opslaan als.

Voor de blend ga naar  http://speedy.sh/F4Wce/untitled.blend2
Druk hier op de dik gedrukte tekst Douwnload Untitled.blend  klik hier op met R-Muis knop en kies doel opslaan als.

Zo kan je ze gewoon zonder problemen downloden.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »