Topic: Gat maken in toren  (gelezen 21191 keer)


Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 augustus 2013, 20:07:59 pm »
Nieuw probleem. Op de foto zie je een kolom van het kasteel. Daar moeten een aantal gaten in komen voor de ramen.
Geen probleem dacht ik, al zo vaak gedaan. Maar.
het eerste gat gaat prima.
Dan draai ik het blok 45 graden en wil het tweede gat maken.
Inplaats dat ik dan een kolom met 2 gaten krijg. Heb ik slechts het blok over en de kolom is weg.

Doe ik dezelfde handelingen in een nieuwe blender dan gaat het prima.


« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2013, 20:15:10 pm »
Dat doe je toch niet met de boolean operator he? Ton zelf heeft me wel eens verteld dat die beter niet gebruikt kon worden...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2013, 20:20:09 pm »
Die gebruik ik er altijd voor en tot nu toe ging dat ook altijd prima. Maar ik sta open voor andere opties.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2013, 22:57:51 pm »
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of je de boolean niet per ongeluk nog op intersect had staan?
De boolean kun je beter niet gebruiken bij complexe geometrie want dan kan het wel eens misgaan (vreemde vervormingen, zeker als je ook een subdivision surface modifier hebt gebruikt op de geometrie).

Misschien moet je overwegen om in Edit Mode met de knife tool te werken en zelf faces te verwijderen en te maken om gaten te maken Het is wel bewerkelijker maar ook een stuk betrouwbaarder.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2013, 23:45:12 pm »
Spin tool kan misschien handig zijn om een toren te maken.
en daana zelf de gaten maken zoals JvL aangeeft.
http://www.youtube.com/watch?v=XrdlpuIXmJE
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:08:23 am »
Bedankt maar weer voor de tips. Maar.

Ik ga het voorlopig anders aanpakken, nu ben ik zomaar aan het bouwen geslagen in blender. Maar loop tegen de meest lullige foutjes aan.
Nu ga ik eerst maar eens een stel tutorials leren. Daarna kan ik weer verder met bouwen.
Welke tutorials zijn het meest geschikt voor mij als beginneling. Tot nu toe ben ik het liefst bezig geweest met gebouwen.
Dus als het in die richting kan dan graag, anders zoek ik wel een tutorial op en begin gewoon.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 10:16:08 am door ijp »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2013, 10:15:36 am »
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2013, 14:58:58 pm »
Zo de tutorials hebben al geholpen. Hier zie je een testkolom die ik net gemaakt heb en zonder boolian. Uit 1 cylinder.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 17:12:48 pm »
Goed gereedschap is het halve werk! Ik denk dat je veel plezier en gemak gaat hebben van de tutorials.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2013, 00:41:36 am »
Heel goed, kijk ook even in viewtopic.php?f=32&t=124 naar Gladde oppervlakken & Scherpe hoeken.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:10:04 am »
De kolom maken met der ramen er in en de kalkranden uittrekken, dat lukt allemaal.
Maar nu ik met de textuur aan de gang ga veranderd ook de textuur op het kasteel zelf.

Op de foto zie je dat een gedeelte van de kolom een grove kalkstuktuur heeft. Dat is niet de bedoeling.
Wijzig ik bij de kolom de kalkstructuur in stenen, dan zijn de stenen van het kasteel ineens kalkstructuur.


« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2013, 12:10:47 pm »
Ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan maar ik denk maar dat weet ik niet zeker? dat het te maken heeft met Assign.
In een eerdere tutorial kon je dat zien dus hier nog een keer  :shock:   ;)
http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I

Ik hoop dat het dat is dan kun je weer verder ;)
En je weet het regelmatig je werk weg saven.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2013, 12:13:03 pm »
introduction to uv unwrapping ook handig om te weten.  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=9Ha2rFR6qO0
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2013, 15:10:53 pm »
Het klinkt inderdaad of het mis gaat met het toekennen van de materialen en texturen. Ik denk dat je je daar nog wat verder in moet verdiepen.
In principe kun je een materiaal aanmaken en daar een textuur aanhangen voor een object. Wil je nu dat materiaal voor een ander object gebruiken maar dan in een grovere variant dan  zul je een kopie van het materiaal moeten maken voordat je het materiaal of de textuur kunt aanpassen want anders verandert alles mee.

Wil je een deel van een object een ander materiaal of textuur geven dan zul je ook een kopie moeten maken en vervolgens in edit mode een deel van het object moeten selecteren gevolgd door assign om het nieuwe materiaal toe te kennen.





« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »