Ja hoor, dat is niet zo heel ingewikkeld. Ik zal de stappen in de juiste volgorde geven:
1. Selecteer je geimporteerde object
2. Ga met Tab naar Edit Mode
3. Met A alles selecteren
4. Mesh>Vertices>Remove Doubles
5. Met A alles weer deselecteren
6. Zoom in op het oppervlak van je object
7. Met L ingedrukt 1 vertex aanklikken (als het goed is wordt nu het hele oopervlak geselecteerd, anders nog een keer proberen)
8. P>by selection
9. Tab om weer terug te gaan naar Object Mode
10. Verplaats het object (G) en dan zie je dat de buiten- en binnenstructuur van elkaar gescheiden zijn.
11. Hierna kun je Smooth gebruiken om het oppervlak wat gladder te maken.
Volgens mij heb je nu precies wat je wilt hebben. Hierna kun je met de transparantie van het materiaal gaan spelen. De kleuren van het object komen uit de vertex colors maar die kun je ook verwijderen en dan kun je er elk willekeurig materiaal aan geven.
Normaal geef ik printscreens maar dat werden er in dit geval teveel maar met google kun je alle commando's die ik geef zonder problemen terugvinden en ander stel je gewoon nog een vraag.
Om te laten zien dat je structuur transparant is heb ik er even een blauwe kubus achter geplaatst.