Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een GPU en ik bezit zelf een i7 - 890 (dus dezelfde generatie als Koos2).
Zelf was ik ook eerst aan een 970 aan het denken, maar nu ben ik aan het wachten op de nieuwe generatie. Ondertussen heeft nvidia de 1080, 1070 en 1060 gelanceerd (de afgelopen maanden). Die 1080 is veel te duur (700 +), maar presteert wel beter dan de titan van vroeger (die bij de 1000+ komt en eigenlijk voor professionele rekenpaarden is bedoeld). De 1070 gaat ongeveer even duur zijn als de 970 toen die uitkwam (rond de 400). Ik verwacht dus dat de 970 nog wel wat gaat dalen in prijs de komende weken/maanden. Vooral aangezien ook AMD zijn nieuwste GPU's in de strijd gooit deze zomer.
Maar die 1060 lijkt me ook wel interessant. Het is nog even wachten tot die vlot verkrijgbaar is (echt pas gereleased), maar die belooft de kracht van de 970. Prijs rond de 280 euro denk ik (valt nog te bezien). Maar op lange termijn gaat die wel goedkoper zijn. De nieuwe 10x generatie van nvidia werkt immers met de nieuwe pascal infrastructuur en 18 nm verbindingen, waardoor ook het aantal watt dat de kaart slurpt wordt terug gedrongen. En dat scheelt op een aantal jaar toch ook wel in de portemonnee.
Hoe dan ook, mijn standpunt is: als je het nog een paar maanden (pakt tot september, oktober, november) kan volhouden op de huidige, dan zou ik nog even afwachten, zien wat die nvidia's doen als reactie op de strijd met AMD en wachten tot de stock overal wat aangevuld is. Mijn gevoel zegt dat de 1060 de fakkel van de 970 gaat overnemen als meest verkochte. De 1080 blijft even exclusief als de 980 en de 1070 gaat naar de mensen die toch net wat extra nodig hebben, maar geen 700 euro willen neertellen.
Trouwens, als je ooit VR wilt doen, dan raad ik aan om op zijn minst het 970 niveau te houden.
@JvL, je weet uiteraard dat je 970m en 970 niet kan vergelijken. Die m maakt heeeeel veel verschil.
@koos2, klopt, de 780 staat op de tweede plaats, maar er staat ook (3x) achter. Die benchmark komt dus van een pc waar niet minder dan 3 van die beestjes in zitten, gekoppeld via SLI. De versies die je verder tegenkomt is de 2x en de single versie. En de 780 ti, maar dat is een andere kaart dan de 780 (verschillende versies, maar meer performance en dus ook meer kosten).