Topic: märklin  (gelezen 39 keer)


Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 januari 2025, 14:57:36 pm »
Als ik van mijn spoorweg props een groter project wil maken zal dat tamelijk parametrisch moeten, dus veel geometry nodes en instancing met een minimum aan polygonen om mijn bejaarde computer een beetje te ontzien (een nieuwe zit in de planning).  WIP’s zijn overigens meestal mijn ding niet en vaak verlies ik na een poosje mijn interesse, maar dit is iets dat best afwisselend kan worden, dus we zullen zien waar het schip strandt.

De rails gaan de basis van alles worden, dus goed om mee te beginnen.  Nu 1282 quads, dat zou iets minder mogen, maar als al de rest met geometry nodes gemaakt gaat worden zal het nog wel nog doenbaar blijven, hoop ik.

Wordt vervolgd…


met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 180
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2025, 08:32:03 am »
Ik moest WIP even op zoeken. A... Ja ik heb die van mij ook even in de ijskast gezet. Ik heb wel door hoe je freestyle lagen diep kunt renderen maar het geeft ongewenste resultaten met de rest dus ik moet het opknippen. Had er even geen zin meer in.

Ik ben vooral benieuwd hoe je dat met die Nodes gaat doen

Wat nog minder quads betreft in je model. Wordt een lastige, het is al vrijwel kaal. Enige misschien waar je nog op kunt beknibbelen zijn de rails segmenten. En misschien de moeren vierkant, ik heb ze zo wel eens in het echt gezien, kan in Zweden zijn geweest of een van de landen daaromheen, is al een tijdje terug.

Ik ben nu aan het spelen met BIM bezig in de nieuwe FreeCAD.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2025, 13:54:11 pm »
WIP is inderdaad de engelse afkorting, WIU (werk in uitvoering) zou beter zijn, of - op dit forum - OHW.

Die extra loopcuts op de rail zijn boos opzet want nodig als de rail gebogen moet worden.  De geometry node modifier zet ik meestal op een kubus waarvan ik eerst alle punten verwijder, zoals een null object in Cinema 4D.  Alle elementen waaruit de rail is opgebouwd staan in één collectie die ik onzichtbaar maak en die ik dan met geometry nodes op een mesh line kan instancen (zie plaatje).



met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2025, 13:55:56 pm »
Overigens, de “get size” node is geen bestaande node, maar een node groep om via een bounding box node de afmeting van een object te bepalen, in dit geval de y-afmeting van de rail om te weten hoe groot de offst van de mesh line node moet zijn.



met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2025, 13:56:59 pm »
Als ik dat “null object” dupliceer voeg ik dus geen extra geometrie toe en wordt de scene niet zwaarder, ongeacht het aantal rails dat ik nodig heb.  En omdat dat “null object’ een mesh zonder vertices is kan ik er dus ook een bend deformer op los laten voor de kromme rails.

Op naar de wissels, wordt vervolgd….



« Laatst bewerkt op: 21 januari 2025, 15:14:02 pm door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,424
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2025, 15:20:38 pm »
Ik ben altijd geinteresseert in hardware.

Hoe bejaard is die computer precies , wat voor processor en geheugen en grafische kaart ?  ::)