Topic: Flikkeren en ruis van animatie  (gelezen 768 keer)


Offline ItsVisual2019

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 september 2024, 13:14:23 pm »
Hallo iedereen,

Wij hebben een vraag aan jullie in de hoop dat iemand ons kan helpen met ons probleem.

Wij maken zowel architectuur renders als productrenders met blender. Dit gaat goed behalve als wij een animatie maken. In elke animatie die wij maken flikkeren de texturen en zit er veel ruis in het beeld. Zelfs een hele lichte scene met hele goede studio belichting flikkerd alles nog. We hebben echt alle youtube filmpjes waarin een mogelijke oplossing zou staan al uitgeprobeerd maar tevergeefs.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2024, 19:47:39 pm »
Waar render je mee ?

Cycles ? Evee ?

Ik werk zelf met Cycles van Evee weet ik niet zo veel.


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2024, 19:52:02 pm »
In Cycles moet je natuurlijk voldoende samples draaien en liefst je noise reduction aanvinken.

In Cycles bij het tabblad Renderen bij "Advanced" achter de seed het klokje aanvinken.

Dan krijg je per frame een andere seed.

Dat voorkomt blijvende statische ruispatronen.

Verder gewoon zorgen voor voldoende licht , en nooit de grijze blender achtergrond invloed laten hebben.

Liever een HDRI of gesloten ruimte met eigen belichting.

Offline ItsVisual2019

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2024, 08:59:52 am »
Hoi! We renderen inderdaad met Cycles. We hebben het klokje aangevinkt en hebben een soort fotostudio gemaakt met eigen belichting. Gaan het nog een keer proberen. Bedankt zo ver!

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 160
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2024, 13:52:56 pm »
A fijn, dit gaat me nog even te ver en daarnaast ik kan Cycles niet laten lopen, dan loopt me de kast warm, dus daar weet ik niks vanaf.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2024, 22:23:05 pm »
Cycles is ook nogal zwaar voor de cpu.
Ik render over de GPU.
Een RTX3070 en RTX3060Ti

Voor realisme , mooiere shaders , raytraced belichting etc.
Caustics en volumetrics

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 160
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2024, 10:06:48 am »
[off topic]

Ik heb een RTX2070, al wat ouder dan die van jou maar de GPU is niet het probleem. Ik kan een plateau vol gooien met bomen en ik kom niet boven de 4GB bij de render. Alleen Freestyle loopt me dan vast [ik ken de beperkingen].

Wat Cycles betreft, ik draai op de eerste i9 CPU en dat is er een die heet wordt, die schakelt pas terug bij 115º. Als ik Cycles draai klimt hij zelfs met waterkoeling naar de 110º, ik heb het verder niet uitgezocht [ofwel, Cycles ligt voorlopig in de vriezer, daar is het koud genoeg :)]. EEVEE heeft daar geen last van en om Blender te leren is het voorlopig voldoende, ik zit vooral met NPR te spelen, de richting die ik uit wil.

Ik denk ook dat de NZXT kast de hitte van de waterkoeling niet kwijt komt. Jwildfire heeft er ook last van. Ik had de bouw uitbesteed aan een bedrijfje, ik volg al wat jaren al die hardware niet meer. Het bleken echter game nerds te zijn die meer wisten van games dan van airflow dus de volgende bouw ik toch weer zelf.

We hadden al geld apart staan voor een nieuwe maar zag dat de RTX50 serie op springen staat, dus is het opgeschoven naar volgend jaar. En ik wil geheel over naar waterkoeling. NZXT heeft nu een serverkast waar er 2 in passen met vrije uitgang. Het blijven mooie zwarte blokken zonder feestverlichting.

Het wordt wel een Linux distro. Recall van M$ was de laatste druppel. Als ik toch eens in het half jaar bezig ben de OS manieren bij te brengen dan wordt ik ook wel wijs uit Mint. Dus al met al, ik moet gewoon nog even geduld hebben, Cycles komt er wel.

[/off topic]
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2024, 14:02:41 pm door Xan »