Topic: Het bollen van een plat vlak  (gelezen 652 keer)


Offline Lize93

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 25 september 2024, 10:38:18 am »
Hi allemaal,

Even een vraagje. Ik heb gezien hoe je met Simple Deform een plat vlak kan laten bollen.
Alleen de zijkanten veranderen dan natuurlijk van locatie. Is het ook mogelijk dat de bolling vanuit het midden komt en de zijkanten van het plane gefixeerd blijven op dezelfde locatie? Misschien met een pad? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dankjewel!



Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2024, 11:54:19 am »
Hoi

ik was ook eerst aan een nurbspad aan het denken maar daar begrijp ik zelf nog te weinig van. wat het werken met zo'n path betreft, heb ik dit gevonden, is al een oudje maar ik neem aan dat het nog steeds het zelfde werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=gmAoR0JWrQg

nadeel wat ik zie is dat het zich als een face blijft gedragen en niet als een grid. Je blijft met het zelfde probleem zitten omdat je het midden niet kunt manipuleren.

Zoals ik het doorgaans oplos is een plane maken, opdelen in vakjes [subdivide] en dan met de Proportional editing [shortcut O of naast je snap in de balk] in het midden een vertex omhoog trekken. Naargelang de grote van het gebied die je beïnvloed gaat de omgeving van de vertex mee

Ik heb wel gezien dat cloth in wezen moet doen wat je nodig hebt

https://www.youtube.com/watch?v=_hNFZ0v__no

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,861
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2024, 21:57:49 pm »
Proportional edit is een mogelijkheid
Of met kleding de randen pinnen en met pressure je bolling instellen.

de randen pinnen door een vertexgroep te maken.