Topic: Addons voor 4.2 LTS  (gelezen 1061 keer)


Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 september 2024, 11:03:05 am »
Laat ik mij eerst maar eens voorstellen. Mijn naan is Guus, leeftijd 67 jaar en gepensioneerd. Vanuit mijn werk altijd bezig geweest met 3D tekenwerk (Inventor, Cinema4D, 3DS Max). Maar wil mijn vrije tijd deels gaan besteden aan Blender.
Ik zie dat de laatste versie 4.2 LTS is. Die heb ik ondertussen geïnstalleerd. (Zie mijn vraag eerder op dit forum).
Nu mijn vraag. Er is voor Blender heel veel te verkrijgen, zowel gratis als te koop. Maar werkt alles ? Zijn alle addons zo geschreven dat ze op versie 4.2 LTS werken.
Ik wil mij gaan verdiepen in Hard Surface Modeling. Waar moet ik op letten als ik iets ga aanschaffen ? Mijn interesse gaat uit naar HardOps, DecalMachine en BoxCutter.

Met groet,

Guus

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2024, 14:35:27 pm »
Welkom Back als eerste.

Wat Addons betreft, ik werk er eerlijk gezegd niet zoveel mee, daarvoor weet ik veel te weinig van Blender af. Ik heb ze alleen lopen als ik tegen irritaties aan loop zoals dat met die taps zoals je vermelde of Quickmenu waarmee ik eigen geschreven Addons [als ik die simpele dingetjes zo kan noemen] kan triggeren met een shortcut. Dus geen grote dingen.

Met Blender zelf ben ik vorig jaar begonnen, mijn enige ervaring op 3D gebied is buiten een tekentafel met arm alleen wat met Bmesh [een gestripte free variant van Max voor Fallout] en Bryce. Allemaal antiek net als ik inmiddels. Ik ben vroeger de aquarel/pastel en schrijverskant op gegaan, al was mijn eerste computer een ZX-81.

Wat ik bij Blender Market kan zien zijn de drie die je noemt voor 4.2 geschikt en ze hebben een geschiedenis. Blender Market is een gevestigde naam. Ik kan het natuurlijk niet met alle zekerheid zeggen maar als die versies niet zouden lopen bij de aangegeven Blender versies, dan neem ik aan dat ze daar en op gumroad niet te vinden zijn.

Wat Hard Surface Modeling betreft daar kan ik niet in helpen. Ik wordt steeds beter in moddelen maar daar ben ik nog niet tegen aan gelopen [was nog geen vereiste]. Misschien dat @blenderbrammetje of @roobol je daar verder in kunnen helpen.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2024, 12:48:43 pm »
Hallo Guus, welkom bij de club.  Voor hardsurface modelling kon ik tot nog toe vooruit met de gereedschappen binnen Blender, inclusief de meegeleverde add-ons (loop tools is heel handig).  De add-ons die je noemt ken ik niet, maar de drie tezamen zijn nog geen 100 €, dus daar kan je je geen buil aan vallen.

Edit: er staan een paar handige tips op https://www.youtube.com/watch?v=Ml2t8uxPAQU
« Laatst bewerkt op: 19 september 2024, 15:53:54 pm door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/