Topic: render image en png niet hetzelfde  (gelezen 1042 keer)


Offline Meso

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 augustus 2024, 21:11:44 pm »
Hallo,
Bij het renderen image is het voor mij een mooi, simpel resultaat. Nml een glas met een weerkaatsing van licht op.
Deze doe ik dan save picture maar dan is het fletser. De lichtschittering is zeer flauw. Heb al wat aan vanalles zitten regelen maar geen verandering.
Weet iemand wat hier de oorzaak is en hoe ik hetzelfde resultaat kan opslaan als PNG?
Er wordt gebruik gemaakt van alpha voor de transparante achtergrond.





Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 217
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2024, 10:39:43 am »
De reflecties lijken mij het zelfde te zijn, maar tegen een witte achtergrond vallen ze veel minder op.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2024, 12:10:45 pm »
Ik kan hier niet veel op zeggen maar idd., de witte achtergrond kan de oorzaak zijn

Wat opslaan van png met transparant betreft, dat doe je in de composer

Dit is een simpele opzet met freestyle. Daar slaat hij zowel de image als freestyle appart op en freestyle is dan transparant. Als je holdout gebruikt moet hij dat ook met een image doen. Even op youtube zoeken op holdout, die kunnen het beter uitleggen dan ik.

Als je een zwarte achtergrond wil hebben, zet er een zwart vlak achter of zet de World verlichting en lampen uit.




Offline Meso

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2024, 20:20:50 pm »
Bedankt alvast! Ga het binnenkort eens uitpluizen van holdout en freestyle. Zeer goed om weten.
Hier nog eens foto's met het verschil wat duidelijker , de vorige met witte achtergrond is niet duidelijk (omdat het ... transparante achtergrond was...;)





« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2024, 20:23:50 pm door Meso »

Offline Meso

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2024, 20:46:25 pm »
Maar kan het al bedenken , die achtergrond heeft invloed op die mooie witte schittering.... Dat zou dan niet (semi)transparant mogen ,enkel rondom het voorwerp.

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2024, 07:19:09 am »
Zeg, ik kan natuurlijk onzin vertellen, ben zelf pas een dik jaar bezig.

Maar die reflectie, komt die niet van je World verlichting af? De HRI?
Misschien dat het daar aan ligt, dat Blender die minder prominent renderd omdat het niet echt objecten zijn maar ondersteuning voor licht en wat reflectie.

Wat het niet mee renderen van de achtergrond betreft waardoor het glas half transparant wordt in de png, misschien eens kijken hoe het werkt met de Layers, dan kun je het glas op een aparte layer zetten en de image afvangen zoals boven met freestyle. Kijken of hij dan wel de kleuren mee pikt maar niet het object er achter. Ik heb het zelf nog niet nodig gehad, dus of dat zo kan werken kan ik niet zeggen. En als ik even verder denk, de reflectie voren kan niet mee komen. Dat is op te lossen met er iets voor te zetten buiten de camera.

Maar zoals gezegd, ik weet niet of het zo kan werken. Roobol en IJp hebben daar meer ervaring in.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,417
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2024, 13:36:51 pm »
Een veelvoorkomend probleem.
Ik heb het ook regelmatig bij renderen.

Het word veroorzaakt door de omgeving , als die standaard Blender-grijs is...
Heeft dat invloed op alles.

Zelfs in een huis met aan 3 zijden muren , dus aan een kant open om te kunnen filmen...
Heeft het veel invloed.

Een goede HDRI kan de oplossing zijn. Of een simpele Blender sky...
Of een gesloten ruimte met eigen licht.