Topic: Zijn er behalve Blender ook ORIGAMI fans hier?  (gelezen 11059 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 februari 2016, 13:31:19 pm »
Hi, als je, zoals ondergetekende, ook gek is met Origami, figuren uit een stuk papier vouwen zonder schaar , kan b.v. bij youtube veel leuke voorbeelden vinden.
Voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=N8p_MIq4ngU
Maar DAT wil ik nu eigenlijk in Blender doen!
Ben er ooit mee begonnen maar alles vergeten ...

Idee is: i.p.v een film een animatie met Blender maken over hoe men ... moet vouwen.
Misschien later met Gimp bewerken om nog tekst toe te voegen (onderaan of ...)

Op het eerste gezicht lijkt het heel eenvoudig, maar men moet flink Blender-werkwijzen (leren) gebruiken om concurrerend met een film te zijn.

Eerste echte project (waar men graag aan mee zou mogen werken) is een 'schwaluw' te vouwen
het BESTE vliegtuigje uit een A4- papier. Waarom BESTE? Ooit, in de vorige eeuw gooide ik een dergelijke zwaluw de lucht in, er was veel thermiek, dus het werd de hoogte in, iets boven het dak van mijn huis, meegenomen, toen kwam er zijwartse wind en toevallig was het zo gevouwen dat het rondjes ging vliegen. Het werd ca.  200 meter meegenomen voordat het weer de grond bereikte, vliegtijd geschat meer dan 30 seconden!
Dit was de ENIGE keer dat me zoiets overkwam.
Nu vliegen ze zoals altijd gewoon een tijdje ... een heel erg leuk speelgoed voor mijn kleinkinderen!

Goed, ik hoor het wel, en in het weekeinde zal ik er met Blender iets laten zien hoe mijn super-vlieger gevouwen moet worden!

Groetjes
Opa Peter

Dit is hem dan ;-) ==>

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2016, 17:28:18 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2016, 19:05:42 pm »
Leuk project Peter,
Maar Origami is niet aan mij besteed maar ben benieuwt hoe je dit gaat aanpakken in blender.
Ik zal dit wel blijven volgen en hopelijk komen de Origami Blenderaars uit hun schulp en kunnen jullie helemaal los.
Succes.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2016, 00:46:53 am »
Het vliegtuigje ziet er in ieder geval super uit. Deutsche grunlichkeid zal ik maar zeggen. Het voert ons tot grote hoogten. ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2016, 09:51:10 am »
Leuk, ik denk dat je met groepen keyframen en object apply settings een heel eind komt op een makkelijke manier, ik ben benieuwd naar de animatie of uitleg..
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 22:30:22 pm door Ruud »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2016, 07:52:48 am »
Der Anfang ist inzwischen gelungen ... (oh oh, wie schnell man arbeiten mit Blender vergisst)
LocRotScale war nicht was man braucht.
Shape-keys ist der angewiesene Weg.

Oh. ben in Nederland .. ik zal straks iets ervan laten zien ... de begin vouwen , overigens voor heel veel modellen standaard begin ...

GRR. valt niet mee ... (nog niet) hier een eerste stuk, rechter deel ok linker nog niet (in het plaatje)


Stapje verder (volgorde gif moet andersom) ...

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 09:07:03 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2016, 14:54:19 pm »
HELP, HELP
hier mijn mislukte poging het start van de zwaluw te maken:
het www adress is: pkhg.nl/zwaluw4.blend

De bedoling is  met een A4 beginnen een een hoek naar de zijkant te vouwen opdat de hoek aan de niet opgepakte dichtbijzijndse hoek en 45 graad (winkelhalverende) oplevert.
De *.blend animatie ziet er verschrikkelijk uit maar je krijgt wel een idee wat er zou moeten gebeuren.
  1      2

  3      4
  5      6
punt 2 moet naar punt 3 worden gevouwen  opdat er van 1 naar 4 een vouw ontstaat.
Later hetzelfde met 1 naar 4 .
daarna het papier omdraaien en gelijktijdig 1 2 naar 3 4 vouwen
Daarna is het de bedoeling het gif plaatje vorige post te kunnen vouwen.

Ik zit vreselijk in de clinch met die shapkeys.
Eigenlijk moet punt twee via een circel door (boven de grond) naar 3 worden bewogen.
Ik denk dat men dat misschien met van 15 graad en EEN shapkey zou moeten kunen bereiken
dus de waarde van de shapekey op i * 1/6 zetten voor de i-de dray ...

wie vindt dit idee in orde of heeft een nog beter idee????

Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2016, 15:18:46 pm »
Jammer ik kan je niet helpen ik heb namelijk nog nooit met shapkeys gewerkt  ::)
Ik zou in al mijn onwetendheid gewoon uit de hand gaan animeren dus het blad om slaan en een Keyframe LocRot plaatsen.
Maar zo zal je natuurlijk geen animatie moeten maken. :-[
Succes Peter.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2016, 16:32:04 pm »
IJP, helaas gewoon animeren van het blad heb ik niet voor elkaar gekregen, de I animatie heeft (blijkbaar) alleen betrekking op het BASIS (start) object ... niet als er een deel van omgedraaid gaat worden ...
Ik denk dat ik maar naar een shapekey tutorial ga zoeken ...

UPDATE:
Niets echt gevonden
Mijn hulpkreet :  www adres: blenderartists.org/forum/showthread.php?392518-Help-for-Origami-use-of-shapekeys&p=3009036#post3009036

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 18:31:13 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2016, 22:33:19 pm »
Er zit weinig anders op dan voor iedere vouw een andere bone te gebruiken.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2016, 23:49:03 pm »
bij Origami moet ik toch altijd gelijk aan Bert visscher denken...

https://www.youtube.com/watch?v=-QEGd_AIh98

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 01:24:55 am »
Ik heb jaren aan full contact origami gedaan, maar op den duur werd het te zwaar voor mijn rug.  ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2016, 10:16:29 am »
Er zit weinig anders op dan voor iedere vouw een andere bone te gebruiken.


Dom dom dom van opa, Ezra, je hebt helemaal gelijk, een bone gebruiken is een perfecte oplossing voor een stap ...
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2016, 10:19:32 am »
bij Origami moet ik toch altijd gelijk aan Bert visscher denken...

https://www.youtube.com/watch?v=-QEGd_AIh98

Super! Bedankt!
Doei
       Peter

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2016, 11:15:43 am »
Het is een moeilijk onderwerp, wel leuk om te zien hoe de oplossingen worden uitgedacht.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2016, 17:33:45 pm »
Dit lijkt DE oplossing te zijn (heb de Auteur gevraagd)

Link naar origami met Blender film: www.youtube.com/watch?v=KBXf06AyOFU
Doei
       Peter