Topic: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)  (gelezen 4221 keer)


Offline Lize93

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2024, 15:34:24 pm »
Hihi altijd goed koffie erbij!
Ahhh vandaar, ja nu kan ik wel vlakken dichtmaken. Selecteer je in Object Mode wel de gehele uitslag toch, niet per vierkant en dan naar Edit Mode?
Ik vroeg me alleen af, waarom kan 'ie deze drie vlakken niet dichtmaken? Dan weet ik wat ik verkeerd doe.

Dankje!

https://we.tl/t-klDZXTbzsN



Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 170
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2024, 16:06:39 pm »
Dat komt omdat het allemaal losse lijntjes zijn, blender ziet ze dan als een hoop objecten zoals je in de Collection kunt zien. Als je in Object mode zit, kies je alles waar je een object van wil maken en gebruikt Ctrl+J. Dan kun je in edit mode alles vullen.

Wel goed om dan na het vullen even Merge by Distance te gebruiken, het haalt dan veel dubbele lijnen weg. Als je beter gaat moddelen in blender is het steeds minder nodig omdat je dan meer weet waar je op moet letten.

Als je de volgende keer een svg bestand maakt, kun je gewoon die lijnen door tekenen, ik weet dat Inkscape een mogelijkheid heeft om de fill weg te knikkeren, dan ziet Blender het meteen als 1 lijnenspel en wat niet verbonden is, kun je Ctrl+j voor gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2024, 16:09:52 pm door Xan »

Offline Lize93

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2024, 13:59:31 pm »
Hoihoi,

Ik had een vraagje, ik had in Illustrator een vierkant getekend, opgeslagen als svg. Geimporteerd in Blender, in Object mode convert to mesh gedaan en als je dan naar Edit mode gaat, waarom zit er dan toch een schuine lijn in het vierkant. Ik moet er een afbeelding op zetten en 'm dikte geven, maar dat kan alleen met een vlak en hoe haal je deze lijn weg?

Dankje!



Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 170
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2024, 14:58:16 pm »
Kan zijn dat ik al ergens geschreven heb dat het handig is als je alleen de omtrek importeert. Dit is de rede waarom. Als het naar een mesh wordt om gezet probeert Blender het te vullen en ergens kiest die dan driehoekjes. Bij een cirkel krijg je een zigzag aan lijnen.

Weg halen is eenvoudig
in edit mode 2 [edge] kiezen
de edge aan klikken die je wil verwijderen
rechts klikken en in het menu onder 'Dissolve Edges' kiezen
dan maakt hij er doorgaans een face van
Je kunt ook die daar onder kiezen, 'delete Edges' maar dan verwijdert die beide faces. dan klik je bede kanten aan en met f zet je er weer een face tussen.
onder 1 [vertex] verwijder je zo te veel punten en ook al gebruik ik hem nooit bij 3 face, ik denk dat hij zo ook vlakken samen voegt

Het maakt in weze niks uit, je kunt onder 3 [Face] ook beide driehoekjes kiezen en met e [extrude] een volume geven. Ook als je de image erop zet in object mode ziet hij het als een vlak. Het staat alleen wat netter omdat Blender liever quads [4 edges] heeft, dan tris [3 edges] of polygons [meer dan 4 edges]. Meen dat die laatste polygons heet, kan me vergissen.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 229
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2024, 15:11:28 pm »
Wat Xan zei (was me net even voor).

Alternative methode is beide vlakken selecteren en dan menu > face > tris to quads
« Laatst bewerkt op: 03 september 2024, 13:59:45 pm door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/