Topic: FF voorstellen en vraagje  (gelezen 12303 keer)


Offline Stoelio1984

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 22 juni 2023, 17:25:36 pm »
 Update:dacht dat ik een mail kreeg als er reacties waren. Lees nu pas alles maar kan weer verder. Dank allen!


:)Hey allen, Stoelio1984 hier, 39 jaar jong en al even aan het inlezen in Blender. Ik schilder impressies van musicsongs en wil hier ook animaties van maken. Nu mijn vraagje : ik weet inmiddels hoe ik mijn Makehuman-figuur importeer in Blender alleen dan krijg je natuurlijk een blanco versie van dit figuur terwijl je in Makehuman kleurtje en kleertjes meegeeft. Met welke functie/button krijg je de kleertjes en kleurtjes terug op het geimporteerd MAkehuman-figuur?

Hartelijke groet,

Stoelio1984
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2023, 20:16:53 pm door Stoelio1984 »

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2023, 09:06:21 am »
Welkom.

Zover ik weet komt MakeHuman met 4 add-ons voor blender

1 MH Community plug-in
2 MakeClothes
3 MakeSkin
4 MakeTarget2

Ze zitten in de folder van MakeHuman
Je kunt ze er uit halen en in Blender instaleren

Wat ik ervan begrepen heb zouden de plug-ins de IO [import export] tussen de twee vormen

Misschien dat iemand anders hier al met MH gespeeld heeft
Ik ben er nog niet aan toe gekomen
Te veel te ontdekken in Blender

EDIT: Typos
pas aan mijn eerste koffie  8)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2023, 09:14:18 am door Xan »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2023, 10:33:13 am »
Welkome Stoelio1984
Je ziet het is momenteel niet druk hier met het mooie weer maar er zijn er altijd wel een paar die met dit weer de computer aan hebben ;)
Als ik in MakeHuman een figuur maak en in het tab Geometries het een kleur geen en in Materials kleding dan Export ik deze als Collada (dae).
en in de map waar ik het naar toe exporteer daar zit dan een map Textuur in en de file.dae
de importeer ik dan in Blender als Collada (dae).
en dan heeft het model kleur.
Succes.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 226
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2023, 14:38:41 pm »
Welkom Stoelio.

Ja kan ook zonder rig exporteren als .fbx en dan uploaden naar mixamo.com (gratis adobe ID nodig) en dan gerigd met bewegingen en al weer downloaden.  Voor handmatige animatie kan je dan eventueel de mixamo control rig gebruiken.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2023, 11:58:59 am »
Misschien heb je het zelf al gevonden, dan is het voor de gene die zoekt
De manier zoals ze het zagen bij MakeHuman:

In Blender
preference > addon
installeer MPFB
mpfb-2.0.0-a2.zip vind je op https://download.tuxfamily.org/makehuman/releases/, is de laatste van 2022
blender heeft even een paar sec nodig, hij is groot

preference > addon > MakeHuman: mpfb
Settings
1e vul het adres in van je MakeHuman (doorgaans: Program Files\MakeHuman)
2e kun je de naam veranderen van de menu tab
3e vul het adres van de user folder (doorgaans: Documents\makehuman\v1py3\data)

Je herstart Blender (anders werkt het niet)

Dan start je MakeHuman naast Blender op
In de laatste tab Community > Socket > Accept Connections aanvinken
Vervolgens je creatie in elkaar zetten, je hoeft niet te saven 

Blender naar voren halen en in het N-menu > MPFB tab
New Human > From MakeHuman > Import Human
hij haalt het uit de lopende MakeHuman

Wat ik kan zien haalt hij alles over, ook bones. Al moet ik dat nog even uitzoeken want ik krijg zo'n variant waar ze de lucht uit gelaten hebben.

have fun

Offline Stoelio1984

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2023, 11:08:23 am »
@Xan

Door omstandigheden nu pas kunnen reageren op je post, mijn excuses. Ik heb dat mpfb-bestand gedownload en (zowel zip-versie als uitgepakte geprobeerd, ben een fish wat dit betreft)geinstalleerd in het preferences-add ons gedeelte. Maar ik kan hem als addon niet terugvinden (zelfs niet met opnieuw opstarten Blendr) laat staan dat ik naar het settings gedeelte kan waarover jij spreekt. Kan jij wellicht raden wat ik fout doe?







Misschien heb je het zelf al gevonden, dan is het voor de gene die zoekt
De manier zoals ze het zagen bij MakeHuman:

In Blender
preference > addon
installeer MPFB
mpfb-2.0.0-a2.zip vind je op https://download.tuxfamily.org/makehuman/releases/, is de laatste van 2022
blender heeft even een paar sec nodig, hij is groot

preference > addon > MakeHuman: mpfb
Settings
1e vul het adres in van je MakeHuman (doorgaans: Program Files\MakeHuman)
2e kun je de naam veranderen van de menu tab
3e vul het adres van de user folder (doorgaans: Documents\makehuman\v1py3\data)

Je herstart Blender (anders werkt het niet)

Dan start je MakeHuman naast Blender op
In de laatste tab Community > Socket > Accept Connections aanvinken
Vervolgens je creatie in elkaar zetten, je hoeft niet te saven 

Blender naar voren halen en in het N-menu > MPFB tab
New Human > From MakeHuman > Import Human
hij haalt het uit de lopende MakeHuman

Wat ik kan zien haalt hij alles over, ook bones. Al moet ik dat nog even uitzoeken want ik krijg zo'n variant waar ze de lucht uit gelaten hebben.

have fun



« Laatst bewerkt op: 01 november 2023, 11:10:36 am door Stoelio1984 »

Offline Stoelio1984

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2023, 11:14:05 am »
@IJP,  excuses nu pas verder kunnen gaan met je post. Het klinkt eenvoudig maar toch komen de kleuren bij mij niet mee als ik hem exporteer als dae. Moet ik misschien wat aan de instellingen rechts veranderen zoals op deze printscreen?



Welkome Stoelio1984
Je ziet het is momenteel niet druk hier met het mooie weer maar er zijn er altijd wel een paar die met dit weer de computer aan hebben ;)
Als ik in MakeHuman een figuur maak en in het tab Geometries het een kleur geen en in Materials kleding dan Export ik deze als Collada (dae).
en in de map waar ik het naar toe exporteer daar zit dan een map Textuur in en de file.dae
de importeer ik dan in Blender als Collada (dae).
en dan heeft het model kleur.
Succes.


Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2023, 17:23:18 pm »
Dit is 4.1a, daar zit ik nu op



Even bij 3.6.x gekeken maar ook daar werkt het, dus in 3.5.1 zal het niet anders zijn.

Enige wat ik gedaan heb is de zip geopend en de folder mpfb in de "[.Blender]\user_scripts\addons" folder, gesleept. Ik gebruik install niet vlug

Ik merkte wel dat hij onder 3.6 niet reageert op Make in het zoekvenster, ik moest hem handmatig vinden onder de rest van MakeHuman.

Ik heb meerdere versies portable lopen dus mijn .Blender folders hebben een andere naam. Ik kan dus weet niet 100% zeker dat het .Blender moet zijn. Ik verwacht dat hij gewoon onder de use folder van windows te vinden is. IJp weet dat beslist zeker.

Offline Stoelio1984

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2023, 19:02:53 pm »
Thanks @Xan, ben al een stuk verder. Had kennelijk 2 versies Blender gedownload, in 3.5 lukte het me niet wat je vertelde en 3.6 wel. Addon geinstalleerd (kon alleen de naam van de menutab in deze 3.6 blenderversie niet toevoegen dus geen idee waar ik moet zoeken), in makehuman bij Socket geconnect alleen nu ben ik bij de laatste stap van je eerste post, Blender naar voren halen en naar het N-menu. daar ben ik nu, selecteer import human maar dan krijg ik nog steeds onderstaand resultaat.








Heb het idee dat ik ergens nog een vinkje aan of uit moet zetten maar geen idee welke?

Dit is 4.1a, daar zit ik nu op



Even bij 3.6.x gekeken maar ook daar werkt het, dus in 3.5.1 zal het niet anders zijn.

Enige wat ik gedaan heb is de zip geopend en de folder mpfb in de "[.Blender]\user_scripts\addons" folder, gesleept. Ik gebruik install niet vlug

Ik merkte wel dat hij onder 3.6 niet reageert op Make in het zoekvenster, ik moest hem handmatig vinden onder de rest van MakeHuman.

Ik heb meerdere versies portable lopen dus mijn .Blender folders hebben een andere naam. Ik kan dus weet niet 100% zeker dat het .Blender moet zijn. Ik verwacht dat hij gewoon onder de use folder van windows te vinden is. IJp weet dat beslist zeker.



« Laatst bewerkt op: 02 november 2023, 19:27:27 pm door Stoelio1984 »

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2023, 10:46:27 am »
Blender 3.6



Wat ik in de eerste post schreef kwam van hun forum af. Ik heb het idd. niet gecontroleerd op 3.5. Ik ben zelf pas bezig sinds 3.6 beta dus zo veel weet ik er ook niet van.

Wat ik bij jou zie, heb je de oude plugins lopen die met MakeHuman 1.20 mee gekomen zijn. Die zijn inmiddels vervangen door MPFB

Je moet de folder mpfb in de zipFile mpfb-2.0.0-a3.zip hebben [yup er is een nieuwe alpha, via de site van MakeHuman kom je op hun GitHub terecht, daar zit hun DEV tegenwoordig]. Die sleep je naar je addon folder van Blender [via blender installeren wil wel eens fout gaan].

Wat het hele plaatje betreft. Sinds de Blender 4 komt de OBJ niet meer via de addons van Blender. Dus de addon van MH zoekt zich scheel naar iets wat niet meer bestaat. Wat ik kan zien op hun GitHub zijn ze er mee bezig.

Maar goed, ik ga ze niet verder volgen, ik heb er niks aan.