Het verschil tussen blender render en cycles is enorm. Simpel gezegd, blender render is minder realistisch en snel, cycles is realistisch en traag.
De blender internal render engine werkt als het ware door te zeggen van: "daar moet die texture komen, vervolgens nog een paar trukjes met schaduwen en huppakee, daar is het resultaat". Cycles is gebaseerd op hoe het in het echt werkt. Cycles simuleert als het ware de fotonen die van een lichtbron afkomen, op een voorwerp botsen, en vervolgens in de camera belanden. Op deze manier is het mogelijk een fotorealistisch resultaat te krijgen, het is immers een simulatie van de werkelijkheid. Het enorme nadeel van deze methode is dat cycles heel veel 'fotonen' moet simuleren, anders krijg je heel veel ruis in het resultaat. Als gevolg hiervan is je render nooit helemaal ruisvrij, en heb je enorme rendertijden wil je een beetje redelijk resultaat hebben. Voor losse renders is dat geen probleem, je kunt gerust wel een halfuurtje wachten, maar als je een animatie hebt van 500 frames à 30 minuten per frame is de lol er gauw af.