Welkom bij de Dutch Blender Community
Log in
of
registreer jezelf
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Index
Forum
Help
Zoek
Inloggen
Registreren
Dutch Blender Community
-->
Algemeen
-->
Leden stellen zich voor
Hoi ik ben Xan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Topic: Hoi ik ben Xan (gelezen 5503 keer)
Hoi ik ben Xan
Xan
Member
Berichten: 174
«
Gepost op:
22 februari 2023, 18:17:19 pm »
yup, met mijn 1.63 metertjes te kort voor Xandra
Ik ken Blender al langer, maar buiten wat kleine dingetjes maken ben ik er nooit echt mee aan de slag gegaan. Tegenwoordig heb ik zeeën van tijd en die wil ik nuttig verknoeien.
ik heb een aantal richtingen die ik wil volgen. eens kijken wat ik met fSpy kan. Ik ben alleen nog op zoek naar zo'n pottenbakkerstafel. en ik wil me gaan verdiepen in de lineart, ik heb gewoon iets met lijnen.
Gelogd
Re: Hoi ik ben Xan
roobol
Member
Berichten: 233
«
Reactie #1 Gepost op:
23 februari 2023, 07:25:10 am »
Hallo Xan(dra), welkom op het forum. Ik ben reuze benieuwd naar wat je allemaal gaat maken (pottenbakken met Blender is heel simpel..).
Groetjes, Kees
Gelogd
met vriendelijke groet, kees.
https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/
Re: Hoi ik ben Xan
Xan
Member
Berichten: 174
«
Reactie #2 Gepost op:
23 februari 2023, 11:39:10 am »
Mijn dank
Het is zeker Blender niet toen het nog een grijs lelijk monstertje was.
Het kwam wel wat intimiderend over toen de kerstboomverlichting nog aan stond maar alles is weg te stoppen. Hoe je veel processen kunt automatiseren lijkt ook een stuk eenvoudiger te zijn dan dat ik dacht. Dus ik verwacht dat ik tegen dat moeilijke waar de websites het over hebben, nog niet ben aangelopen. Afwachten
Binnenkort zijn de straatmarkten weer, eens opzoek naar zo'n draaitafel en dan kan ik ook met fSpy beginnen.
Gelogd
Re: Hoi ik ben Xan
IJp
Berichten: 4,387
«
Reactie #3 Gepost op:
23 februari 2023, 17:53:58 pm »
Welkom op het forum Xan.
Als je gaat pottenbakken dan heb je een goede keus gemaakt met Blender je hebt geen pottenbakkerstafel nodig
https://youtu.be/TQT8Q7oXegg
.
Met fSpy kun je het perspectief van een foto overnemen en zo je Bender scene van een foto na bouwen je moet je er wel even in verdiepen.
Als je lijnen wilt hebben dan kun je ook nog in 2d werken met Krita daar kun je heel veel met lijnen, ik zou seggen probeer het eens het is net als Blender open source software en dus gratis
https://krita.org/en/
Succes.
Gelogd
Groetjes, Wil
http://wijpelaar.wixsite.com/ijpart
Re: Hoi ik ben Xan
Xan
Member
Berichten: 174
«
Reactie #4 Gepost op:
23 februari 2023, 21:15:09 pm »
Hoi
Ik was in de veronderstelling dat fSpy uit een hoop foto's het voorwerp berekend, een beetje als een Lidar. Die draaitafel was meer zodat ik meer controle heb over het object zonder aan de opstelling te komen. Ik wist alleen even geen andere naam te verzinnen dan pottenbakkerstafel. Ik moet me daar idd meer in verdiepen, misschien zie ik het verkeerd.
Krita is me idd bekent, net als Inkscape, Medibang. Ik heb alleen Gimp niet, wat ik er van nodig heb kan ik met Krita of Bang. Ik wil wel nog een keertje uitzoeken hoe ik mijn 2in1 als tekentablet kan inzetten voor de grote, dan kan de wacom eruit
De googlebuis was toch wel nuttig, dat met die plaatjes wist ik nog niet. Kan weer een programma het archief in
Gelogd
Re: Hoi ik ben Xan
roobol
Member
Berichten: 233
«
Reactie #5 Gepost op:
24 februari 2023, 06:40:31 am »
Nu valt mijn kwartje, wat je wil heet photogrammetry. Zelf gebruik ik daarvoor de 3D Scanner app van Apple, die is gratis, maar alleen voor MacOS. Voor andere besturingssystemen moet je eens gaan zien op
https://all3dp.com/1/best-photogrammetry-software/
Je hebt er ook geen draaitafel voor nodig, je kan er al fotograferend omheen lopen (is met auto's en huizen iets makkelijker).
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2023, 09:32:11 am door roobol
»
Gelogd
met vriendelijke groet, kees.
https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/
Re: Hoi ik ben Xan
Xan
Member
Berichten: 174
«
Reactie #6 Gepost op:
24 februari 2023, 11:59:01 am »
@IJp
@roobol
Je schept behoorlijk wat helderheid in mijn verwarring. Ik schakelde gister niet toen @IJp het had over de perspectief van fSpy maar wel toen ik Meshroom in het lijstje zag. Ik heb die twee door elkaar gehaald.
Ik wilde eigenlijk klein beginnen. Vandaar die draaitafel, ik heb vroeger gefotografeerd en het spul is er nog met de lampen. Huizen na maken vind ik leuker in Blender. Je zet de profielen op met Inkscape en de rest is muren optrekken. Maar ik begrijp, voor groot is het handiger.
Fijn ik hoor het al, was goed hierheen te komen
Gelogd
Re: Hoi ik ben Xan
IJp
Berichten: 4,387
«
Reactie #7 Gepost op:
24 februari 2023, 16:07:02 pm »
Huizen maken dan kijk even naar deze Blender addon ARCHIMESH
https://youtu.be/_1J0lvfmFQs
Of deze ArchiPack kijk even wat je fijner vindt werken
https://youtu.be/l-aom9PyosM
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2023, 16:15:09 pm door IJp
»
Gelogd
Groetjes, Wil
http://wijpelaar.wixsite.com/ijpart
Re: Hoi ik ben Xan
Xan
Member
Berichten: 174
«
Reactie #8 Gepost op:
25 februari 2023, 11:02:18 am »
Dank je @IJp
Ik had ze al gevonden tussen de addons, iets voor later voor ik met te veel tegelijk bezig ben, Blender is geen doos maar meteen een hutkoffer vol.
Ik ben deze week vooral bezig met twee punten.
Eerste is om de propporties uit te zoeken. scene, layers en freestyle sets opzetten via een script loopt al. Maar er zijn veel settings waarvan ik nog moet uitzoeken hoe het werkt of communiceert met elkaar en meer van dat.
Ik moet daarnaast ook een werkomgeving opzetten. Ik schrijf doorgaans in LaTeX en gebruik
Atom
/Pulsar omdat ik daar de GUI grotendeels van kan uit zetten en externe programma's in kan laten lopen.
Blender beviel me vooral omdat je veel kunt verstoppen, ik ben nog van de shortcut age. Als ik met Meshroom ga werken wordt Meshlab geadviseerd om daarna eerst op te ruimen. Die zou ik als module kunnen installeren in Blender. Ik weet dat blender ook als module kan lopen maar het zijn verschillende python versies..., never mind. Ik puzzel ook nog even over de meerwaarde.
Hoe het allemaal met Krita zit, moet ik daarna gaan uitzoeken. Ik gebruik die vooral om textures te maken. Maar ik kan vragen. Ik zag op je site dat je er veel mee werkt, ik ken Paintshop pro alleen van vroeger, ik meen dat Photoshop toen op 3.4 stond. Ik ben toen meer Paint en daarna My Paint op gegaan voor ik in Krita terecht kwam. Ik vermoed dat My paint een beetje dood ging na die bug met drukgevoelige pennen.
Maar genoeg gemijmer, eerst de katten, dan de koffie. En dan pas Blender anders heb ik opstand in huis.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »