Topic: blender 3.0  (gelezen 17240 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #60 Gepost op: 08 december 2021, 15:49:13 pm »
Hij is onderweg.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #61 Gepost op: 08 december 2021, 16:02:36 pm »
Hans kijk deze tutorial helemaal heel goed en leer hem uit je hoofd dan heb je al veel gewonnen.
hij is van jou mokken site dus Nederlands.
In de tijdlijn van de video op 2:50 daar zie je hoe je objecten plaatst.

https://www.youtube.com/watch?v=NCaRPr8n5_o&list=PL8qXAiv_31k6JOzjxtzDAM1vmzYOvaYP9&index=4
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 16:04:47 pm door IJpe »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #62 Gepost op: 08 december 2021, 16:18:17 pm »
En je vroeg ook nog wat je niet goed had gedaan dat zal ik nu even doornemen.

1: Je opject in het midden modelleren zie tutorial.

2:Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken alles is dan geselecteerd en kleurt oranje.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance en Blender verwijderd  dubbele Vertices, helemaal onder in geeft Blender dan aan hoeveel hij er heeft verwijderd.

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 08 december 2021, 16:35:00 pm »
  ja,  dank  je  Wil,   heel  moeilijk  vind  ik het  wel. ik  dacht  dat  ik  de  mok  een  beetje  goed  had,maar  blijk  een  hoop  fout  te  zitten.   ik  ben  nog  even  bezig  om  te  proberen  om mok 2.0  goed  te  krijgen.   maar  ik  heb  steeds  problemen met de  juiste  view  zodat  hij  in  het midden  zit.
  bij  jou  plane   3.0  zie  je  dat  de  plane  gewoon  dicht  is,  bij  mijn  2.0  zie  je  de  strepen en  vlakken  zitten,  dat  is  dus  niet  goed,  weet  niet  hoe  ik  dat  goed  kan  krijgen  zoals het hoort.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #64 Gepost op: 08 december 2021, 16:44:10 pm »
Kijk de tutorial zoals ik al eerder zei dan wordt het duidelijk.

Maar selecteer je plane en verwijder hem.
Druk op het toetsenbord Shift C dan gaat de cursor precies naar het midden waar hij hoort te staan.
Selecteer je mok en zet hem met Snap op de plane die heb ik al eerder uitgelegd dus even terug kijken.
Succes.
 

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 08 december 2021, 17:01:20 pm »
  ik  heb  de  plane  eerst  maar  even  verwijderd,  shift C   gaat  de  allles  in   het  midden ,  maar  druk  ik  op  numpad 0   dan  zie  ik  net  niet  dat  de  mok   daar  te  zien  is.
hoe  moet  ik  dat  ook  alweer  doen  Wil,  ja  sorry  voor  de  vele  vragen. ik  heb  de  filmpjes  gezien  maar  blijf  nog  even  zoeken  en  weten  hoe  alles  moet,  echt moeilijk  is  het  nog  voor  mijn.
ik heb  echt  tijd  nodig  om  alles   goed  te  begrijpen  en  te  snappen  zodat  ik  goed  weet  hoe  alles  zit.

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 08 december 2021, 17:33:42 pm »
   ik  heb  geprobeerd  de  2.0   te  veranderen  die  heet  nu  02.1
  nog  niet  tevreden  maar  begint er  op  te  lijken :)


Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 08 december 2021, 17:34:53 pm »
staat   nog  niet  echt  op   zijn  bodem zie  ik  nu ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #68 Gepost op: 08 december 2021, 17:46:51 pm »
Je hebt hem niet goed te pakken met de camera ;)
Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan.
Op het toetsenbord Numpad druk je 0 en navigeer nu met je camera view naar je Mok door het scrol wieletje ingedrukt te houden.
en maak dan een mooie nieuwe render.
Succes en volhouden de aanhouder wint.  ;)

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 08 december 2021, 19:57:50 pm »
    de   nieuwe  render,  maar  ik  heb  nog  veel  problemen  met  camera  stelling  en  het  licht


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #70 Gepost op: 08 december 2021, 20:01:43 pm »
Je hebt hem in ieder geval goed in beeld Herman.
Blender leren is veel Tutorials bekijken ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #71 Gepost op: 08 december 2021, 20:13:17 pm »
Maar Herman ik zou de mok maar laten voor wat het is en verdergaan met het huis.
Ik weet dat loslaten moeilijk is maar het is nodig ;) In het modeleren van het huis zitten voorbeelden waar jij het moeilijk mee hebt en ook dingen van wilt weten.
Dus begin op je gemak met deze tutorial en maak op het forum een nieuw topic aan zodat we je verder kunnen helpen.

Maar eerst veel de eerste tutorial bekijken en het goed tot je nemen
Succes met deel-1

https://blender-lessen.nl/les/huis-modelleren-in-blender-deel-1

Offline Herman59

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 08 december 2021, 20:22:05 pm »
  ja  dat  is  zeker  Wil,   ik  ben  nu  bezig met  een  kubus en  een  plane  daaronder,  beetje  oefenen
maar  ja  hoor  zelfde  probleem,  buiten beeld  met  numpad 0    weer  draaien  met  camera  maar  heel  heel  erg  moeilijk  is  dit  dan,je  moet  echt  staale zenuwen  hebben  en  heel  veel  geduld  en  oefenenen :D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #73 Gepost op: 08 december 2021, 20:31:35 pm »
Herman het is makkelijk als de camera is geselecteerd en Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan en
op het toetsenbord Numpad druk je 0.
Staat je object niet in beeld druk dan op het toetsenbord Shift  C en je camera staat op het midden gericht.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 226
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 09 december 2021, 07:03:20 am »
Ik ben van Cinema4D naar blender overgestapt en had in het begin ook veel moeite met camera navigatie.  Als je de camera activeert en vervolgens in het attributenpaneel (shortcut N) onder de tab "view" de optie lock camera to view aanzet wordt dat een stuk intuïtiever (en werkt het net als in Cinema).



« Laatst bewerkt op: 09 december 2021, 07:05:18 am door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/