Topic: hulp bijrenderen ?  (gelezen 7345 keer)


Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Gepost op: 29 november 2021, 11:01:16 am »
Ik probeerde een lange png afbeelding van 14000x1080px, die er in de gimp goed genoeg uitzag voor een achtergrond voor achter een talkinghead video. In Blender 2.79 daarmee ee animatie te renderen ..
 Een hele simpele animatie, de afbeelding moest schuiven als of de talkinghead door het strratje loopt .
als ik dit in circles doe heb ik dan nodus nodig en welke dan ?
 Ik heb in mijn pc een i7 en 16 gb werkgehuegen

 de gebruikte afbeeldingen komen van pixabay

Hier schermafdrukken.
 die in bimp is hoe het bestand er ongeveer uit zag
 tijdfens het renderen stond alleen de file brouser en een tekst documetje open





IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2021, 11:23:03 am »
Ik snap niet precies wat je bedoeld.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2021, 11:51:24 am »
Ik zag dat je bezig was in de shout box, Hoe staan je camera settings is er gebruik gemaakt van motion blur normaal is een texture gewoon scherp in blender, en hoe ben je te werk gegaan/

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2021, 12:06:59 pm »
Dikke aanrader: ga een betere Blender versie gebruiken:




Er zijn zoooo veel verbeteringen.
Vermoedelijk kun je oude *.blend files er nog mee openen ,
Maar het beste EERST op een blend kopie, het staat nergens wat zonder problemen gaat
Success

Nog even dit,  met je plaatjes weet ik nog niet precies genoeg wat je wilt doen, leg maar in kleine stappen uit wat je voor ogen staat. op dit moment denk ik:

Je wilt bij renderen een ALTIJD een mooie ACHTERGROND blijvend zien.
Dan wil je voor deze achtergrond in een animatie een andere foto voorbij laten schuiven.

Als dit klopt zouden DIE twee plaatjes naar (Helpers, b. v. ikke) gestuurd moeten worden.
Door een persoonlijke mededeling naar een email adres vragen. Misschien moeten de fotos voor emailen verkleind moeten worden of een van de andere wegen gebruiken om toch ook veel GB fotors iemand laten ophalen.

Misschien weet iemand ook welke precisie een achtergrond plaatje moet hebben (ben dat probleem nog niet zelf tegen gekomen)  Wat ik zo lees zijn HDR plaatjes eventueel  DE oplossing???
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 12:16:22 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2021, 12:32:19 pm »
Misschien heb je hier wat aan jij moet hem dan van links naar rechts maken ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hnLsktA4gmY

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2021, 12:59:14 pm »
het eind doel
 is een bewegende achtergrond om in OBS achter mij te zetten.
 ik word dan middels greenscreen er voor weergegeven .zie scherm afdruk
 mijn camera is verschoven van daar die treep door de achtergrond

 achtrgrond afbeelding komt van opengameart en is in cc 0 licentie

 Nu de kleine stapjes
een heellange afbeelding maken  14000x1080px 100dpi

 deze animeren
 laden in de video modus van blender.
 dan een trans-form lag toevoegen
 en de afbeelding schalen zodat hij er weer normaal uitziet .
 het midden van de afbeelding is zichtbaar
 het begin aan de linkerkant van je camera te zetten 
 da kyframe toevoegen
 dan de rechterkant van de afbeelding gelik met de rechterkant van de camera en weer een ky frame toevoegen
 uitrekenen hoeveel frames verder dat is
 renderen en dan kijken of die niet te snel of te langzaam gaat
Ik had hem op 1830 frames  maar dat moet met vier vermenigvuldigd
Ik kan hem op sircles zetten  en het nog eens proberen

 de settings
resolutie 1080 x?de maat voor de brede schermen
bleur stond toen ik de scherm afdruk maakt op 8
 zonder belur zag het er nog erger uit  en 16 was het zelfde
 zonder belur was de afbeelding allemaal blokjes
 verder stond alles op standaard ,

 bij afbeeldingen kan je de dpi aan passen maar daar zag ik bij video niets voor

 ik kijk in mijn pm of ik al een antwoord heb op de vraag voor het mail adres
 dan stuur ik daar de berlnd en de originele afbeelding heen

Dit is wat ik nu kan zeggen


IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2021, 13:18:38 pm »
Daar wil ik even over nadenken .
 wellicht voor het landschap.
  maar mijn landschap bestaat uit lallemaal losse elementen . zowel 3d als 2d .
Het is inderdaad een mooie animatie, en mij lijkt het inderdaad wel handig om hem zo lang te kunnen maken als je wilt , of ook wel zolang als mijn vlog moet duren max 15 minuten .
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2021, 15:31:22 pm »
Ik denk dat je toch even de tutorial moet kijken daar kun je zeker wat uithalen.

Misschien heb je hier wat aan jij moet hem dan van links naar rechts maken ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hnLsktA4gmY

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2021, 16:43:49 pm »
Ik heb hem gekeken en kan er zeker wat uit halen .
 maar ik moet even denken of ik dit principe kan gebruiken als ik veel losse assets heb ?

 en hoe ik die dan toepas
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2021, 11:04:20 am »
Hoi Reekje.

Leuk om te zien hoe je er in het echt uitziet.
Ik heb een tip voor je , nu ik er achter ben dat je video probeert te maken met Blender.
Dat kan natuurlijk wel...
Maar nu wil je tegelijk renderen en video bewerken. Dat maakt het zwaar en ingewikkeld.
Ik heb enige ervaring in video productie.
Je kunt het beste je keyframe greenscreen video combineren met je achtergrond video.
Dus dat wil zeggen, eerst render je je mooie achtergrond , zonder jou , in Blender , met Blender renderer of Cycles.
Tot je tevreden bent.

Pas daarna ga je je de twee video clips combineren. Dat kan zowel in Blender als willkeurig welk ander video bewerkings programma.
Zo werk ik ook en vele anderen.
Ik gebruik ook nog steeds Blender 2.79 , ga nu overstappen.

Maar je achtergrond die slechts als scrollscherm gebruikt word kan geen probleem zijn.
Zelfs met hoge resolutie foto's niet.
Ik render afbeeldingen die voorbij komen in Clycles , en gebruik dan een diffuus shader met afbeelding maar ook een emitter shader met dezelfde afbeeldings input. Zodat ik de afbeelding niet hoef te belichten met lampen , die highlights geven.
Als render instellingen voor enkel afbeelding gebruik ik dan Branched Path tracing. Net zo mooi en 10 keer sneller.
Pas als je tevreden bent over de animatie en kwaliteit , ga je ze mengen in de video editor.

Succes Reekje !  ::)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2021, 11:10:46 am »
Eventueel kun je in je scene de orthographic camera instellingen gebruiken.

Dan heb je geen vertekening door perspectief.
Doe ik zelf zelden maar wel als het erop aankomt dat iets perfect 2D blijft.

Wat je met losse assets bedoeld weet ik niet , maar mocht je losse plaatjes bedoelen die je nog aan je achtergrond wilt toevoegen...
Dat maakt in mijn werkwijze niets uit. Je kunt ze zelfs eerst animeren.
Je kunt overigens ook i.p.v. je achtergrond te verschuiven gewoon de camera verschuiven met twee keyframes...
Voordeel is dan dat je niets hoeft te koppelen en parenten omdat je achtergrond niet beweegt. Maar de camera.
Ten slotte word je eerste resultaat alleen je achtergrond.
Later meng je die met je greenscreen videoclip. Dan is het renderwerk dus al achter de rug.
Dat kan zoals ik al zei in Blender video editor , of premiere of welk ander pakket dan ook...

Succes !

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2021, 11:36:49 am »
Dankje Blenderbrammetje :-)

 Dat screenschot waar ik zelf in sta is in obs gemaakt .
 met een stille afbeelding er achter .
 inplaats van die stille afbeelding wil ik een bewegende afbeeldign daar achter afspelen
 op mijn greenscreen.

 Deze afvbeeldign of juist video wil ik maken in blender
Ik heb ok en niewe versie van blender , maar ik moet die nog leren kennen  dat wil ik in januarie gaan doen
 maar bleder 2.79 staat geinstaleerd met alle koppelingen in het systeem Dabian 10
..

Zou je een screencast kunnen maken van je werkwijze?
 en voor al het gedeelte met de nodus ?
@ijpe
 Deze ga ik ook proberen en wellicht gecombineerd


 
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2021, 22:47:06 pm »
En nog vooruitgang gemaakt ? ::)

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2021, 17:04:36 pm »
Nog niet aan toegekomen , hopelijk komend weekeinde  en anders in de kerst vacantie

dank je wel
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0