Topic: Advies gevraagd over het creëren van characters  (gelezen 5664 keer)


Offline Nick

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 november 2021, 10:27:13 am »
Hallo,

Ik ben bezig met het reconstrueren van een Nederlands middeleeuws kasteel uit de provincie Groningen. Dat gedeelte is nu bijna voltooid en nu ben ik bezig met de 'aankleding'. Zoals het toevoegen van kanonnen, vee, kleine bijgebouwen maar ook characters. Vanuit een Rob tuytel cursus beschik ik over 5 middeleeuwse boeren figuren, alleen wil ik ook soldaten toevoegen. Deze probeer ik nu zelf te maken alleen loop ik tegen problemen aan. Ik heb een basemodel van een character gedownload en geïmporteerd in Blender. Ik heb hier een Human Meta Rig aan toegevoegd, zie het plaatje hieronder.


Vervolgens heb ik kleding toegevoegd door het model te kopieren, iets te vergroten en en dan stukjes verwijderen zoals handen, hoofd en voeten. Na dit een paar keer gedaan te hebben, heb ik een aangeklede simpele soldaat gekregen. Zie de afbeelding hieronder.



Vervolgens kopieer ik de basemesh, schuif de eerder gecreëerde soldaat naar rechts en begin het proces opnieuw met nieuwe kleding. Ik had 4 verschillende soldaten gemaakt en het bestand opgeslagen. Toen ik vervolgens het bestand opende was het totaal niet meer te herkennen en alles overhoop. Alleen de Meta Rig staat nog op de oude plaats maar de soldaten zijn allemaal verdwenen/vervormd. Ze zijn terug naar het centrum en ze lijken vervormd door een wijziging in schaal. Zie de afbeelding hieronder.



Is er iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe? Waarom worden de soldaten vervormd/verdwenen. Op youtube zie ik de bovenbeschreven manier om aangeklede characters te krijgen. De characters zijn in de reconstructie enkel klein te zien dus hoeven ook niet extreem gedetailleerd te zijn, het gaat immers om het kasteel. Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit probleem op te lossen. Alvast heel erg bedankt!

Groet Nick

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2021, 12:13:53 pm »
Bijzonder. Zou je het .blend bestand kunnen uploaden bij bijvoorbeeld Google drive en een link sturen? Dan kan ik even kijken of ik kan zien wat de fout veroorzaakt.
Groetjes,
Blendey

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2021, 12:41:16 pm »
Zou het Apply the scale kunnen zijn voor het object wat misvormt is?

Offline Nick

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2021, 20:40:21 pm »
Bedankt voor jullie reacties. De schaal had ik opgelet en ik heb vaak apply rotation & scale gedaan dus dat is het denk ik niet. @Blendey, ik wil het bestand wel met u delen maar hoe kan ik hem met u delen? Alvast bedankt!

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2021, 09:15:42 am »
Waarschijnlijk is WeTransfer het simpelst: https://wetransfer.com/ U kunt gratis een bestand uploaden zonder een account te hoeven aanmaken als ik het goed heb, klik gewoon op “Ik wil alleen bestanden versturen” en daarna op de drie blauwe puntjes, vink dan ‘Transferlink ophalen’ aan in plaats van ‘Verstuur een e-mailtransfer’. Vervolgens kunt u een bestand of map selecteren en krijgt u een link naar dat bestand. Deze link verloopt na een week.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2021, 22:24:07 pm »
Als je een armature kopieert plus het model dan kopieer je ook de data van de bones .
Verschuif je dan een kopie model dan houd dat vast aan het eerste model en het vervormt.
Het beste is om alle data te verwijderen en dan de armature opnieuw de parrent aanbrengen.
Het verwijderen van de data op het model dus niet de armature kan je doen in de tab object data properties(het groene driehoekje).

het vak boven de shapekeys leegtrekken en dan opnieuw de parrent zetten..

« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 22:26:44 pm door Ruud »

Offline Nick

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2021, 20:27:58 pm »
Hallo Ruud,

Bedankt voor je informatie. Als ik het vakje boven de shapekeys (vertex groups) leeg haal dan krijg ik inderdaad weer de oude vorm terug. Wel in een verkeerde schaal maar dat is wel op te lossen. Maar hoe kan ik in de toekomst beter werken? Ik heb een soldaatje gemaakt met een metarig en kleren aan en ik wil een nieuwe maken met dezelfde basemesh. Welke stappen moet ik dan nemen? Ik hoop dat je mij dat kan uitleggen. Hoe zet ik trouwens opnieuw de parrent? Alvast bedankt voor je reactie!

Groet Nick

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2021, 16:23:22 pm »
Met het maken van een kopie zijn er verschillende mogelijkheden ,ik zelf ben er even te lang uit om te weten hoe het ook alweer zat.
En zorg dat er geen keyframes aanwezig zijn voor je een kopie maakt.
Kijk goed in welke mode je model zich bevind geen kopie maken in edit mode of pose mode enz.
Is je pivot point goed ingesteld, alles bij elkaar kan snel verwarring opleveren waardoor het fout gaat.
https://docs.blender.org/manual/en/latest/animation/armatures/posing/editing/copy_paste.html
Ik kan het niet zo gauw vinden om je verder te helpen met een tutorial van het net.
Het is misschien wat omslachtig wat ik vertelde maar eenmaal gedaan dan is het voor het leven :)

 Om de armature toe te voegen klik je eerst het model aan in object mode dan de armature en ctrl + P en daar zie je een menu .


 

Automatic weight is gebruikelijk.

« Laatst bewerkt op: 24 november 2021, 16:38:24 pm door Ruud »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2021, 22:43:01 pm »
Bij mijn weten kun je probleemloos het gehele karakter als het helemaal klaar is selecteren en kopieeren , mits je alles selecteerd.
Iets dat al "geparent" is aan een nieuw object toevoegen geeft problemen...
Heeft al afhankelijkheden , zoals boven opgemerkt...