Topic: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?  (gelezen 29385 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 09 februari 2022, 11:37:54 am »
IJge,
dan ben een stuk verder dan ik ..

Heb je de extra nodes ook, zodat je de benen voor
legBase apart kunt laten roteren?

ik nu volgende poging  ;)



Ha lijkt eindelijk wat er moet zijn ...
Ik heb bij de Transform Nodes maar een goede naam toegevoegd in Blender maar zo groot mogelijk gemaakt en dan een Screenshot, opdat men kan zien hoe ik welk deel van  de 2 onderdelen van het been kan
bewegen ...

Dat aanpassen gaat zo: klik op een Node dan gebruik de N toets
en dan kun je de naam (tweede regel van boven) aanpassen.
Lijkt mij een HEEL nuttige actie, dan kan men er over praten, eenduidig!
 
Mijn figuur is nog krakkemikkerig  een cubus als spin en twee benen van dezelfde Cylinder  en ALLE met Ctrl-A  "scale" los gelaten. LIJKT ECHT nodig te zijn ....

(Save niet vergeten)

IJpe, kun jij aan iemand (mij e.g.) een *.blend laten toekomen (of een link ernaar???)

 


« Laatst bewerkt op: 09 februari 2022, 12:07:02 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #46 Gepost op: 09 februari 2022, 13:51:47 pm »
Bij die nodes ben ik allang voorbij ik ben hier met de nodes.



Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 09 februari 2022, 15:23:33 pm »
ok IJpe

Ik heb net ontdekt , dat ik met de twee delen van de lebase toch noch een fout heb,  het bovenset gedeelte heeft een foutief rotagie punt.
beide delen roteren t.a.v. de vertex van de GM en de bovenste moet
onderaan waar hij zo te zeggen aan het onderste deel 'vast' (zeker t.a.v. de x rotatie) zou moeten zitten.


IJpe HOE heb je dat voor elkaar gekregen ???
Jouw controle is dus gelukt?

Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #48 Gepost op: 09 februari 2022, 18:14:47 pm »
Bij mij staat de node Instance on points rotatie op 0.000
En met je de laatste Transform node kun je de rotatie controleren bij mij was dat op de Y rotatie.
Kijk maar naar mijn Nodes.
Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 10 februari 2022, 17:51:37 pm »
IJpe
zal het proberen ... bedankt
Peter


Ik kom niet een hier
ik probeer maar een niet zo mooie been maar slechts een Cylinder. het gele puntje lijkt later het draaipunt te zijn en dat moet vroeger of later bij het om hoog geschoven 'leg'  waar het aan een Teede raakt als draaipunt werken .

IK kan het gewoon (nog) niet ...
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2022, 15:34:45 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #50 Gepost op: 14 februari 2022, 09:48:55 am »
Peter zet je beeld in Viewport Shading op Solid mode je object is dan grijs dan kun je makkelijker je vertex zien.
1:Zet de poot uit zodat je hem niet meer ziet.
2:Selecteer je spin en in edit mode selecteer een vertex waar je de poot moet komen te zitten, druk op P voor Seperate Selection.
Nu is die ene vertex een apart opject geef dat ding maar een naam bijvoorbeeld Basis Been.
3:In je Object Info node verwijs je naar Basis Been en zet het been met je nodes op zijn plek.
Succes Peter.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 19 februari 2022, 08:47:10 am »
Bedankt IJpe,
ik zal je voorstel uitproberen.

Was afgeleid door o.a. een ander tutorial dat ZEKER ook de moeite waard is en heel veel info bevat om met de NODES makkelijk te kunnen werken.
Voorbeeld: de H toets werkt: een Node samen smelten of weer uitklappen
Nooiet eerder geprobeerd maar naar het driehoekje in de node gezocht en gebruikt, maar H op een active Node is veel makkelijker ..  hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

Afleiding was ook een niet meer werkende TV  (vorige week za.  slechts een 9 keer knipperend rood lampje , hi hi). 
Dus op de PC het  NOS gaan zoeken (en vindnen en zien) dus flink Olympiade gezien en om 20:00 met madame naar het NOS nieuws ;-)

En het andere hobby:  op de omslag van een book: Programmeren voor Kinderen, staan heel veel kleine leuke figuurtjes die allemaal uit rechthoekjes zijn samen gesteld. En net jongstleden (via het boek) geleerd, dat een moderne Python ook  tkinter kan importeren om een Canvas  op het beeldscherm te laten verschijnen. En een Canvas kan heel erg eenvoudige een aantal basis figuren laten verschijnen, op een voorgegeven plaats en met een kleur vullen. En een rechthoek: alleen x0,y0 van een linker boven punt van een rechthoek en x1,y1 (coordidnaten)  rechter beneden hoek .


... Twee van de figuurjes (2x 2.5 cm) groot op en in het boek heb ik nu
ermee gereproduceerd A4 formaat (ca.)   ...

Zo dat even terzijde. nu dus weer dat spiderbeest maar proeren met IJpe's aanwijzigingen.. Moet ik toch kunnen?! ;-)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2022, 09:22:03 am »
Zo, misschien ..

Ik heb nu twee poten met elk een Transform-Node.
in de Nodes de rotate X  roteert slechts de instance daar waar ik denk
dat het TUT het ook laat zien.

Ben blijkbaar in de war: als ik namelijk de R gebruik in de 3D view
roteren beide poten rond een ander punt van de (cube = spider) ...
zo nu maar weer in de tut kijken



Links van de 'Walvis' is het meijsje ...
Dit is het boek, waarover ik het had en in groot, met hulplinien met Gimp ,
het nette plaatje laat ik later zien.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2022, 17:34:14 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2022, 10:20:00 am »
Ui ui, heb gisteren en vandaag heel veel tijd besteedt aan Nodes Tutorials te bekijken:

NUTIG voor makkelijk werken met nodes: daarmee zou men misschien  beginnen:
1. Ik heb mijn mijn Blender de 3-button-mouse deactiveerd
2. linker muis klik op een node activeert deze
3; rechter muis ==> een flink menu , b.v. Rename, copy.
3a: M  maak een node Mute ( wat er onder voor verbindingen lopen worden dan zichtbaar)
4. de T maakt links een menu zichtbaar , tweede T weer onzicht baar
41a.   met de muis over  de T dingen laat zien wat er onder zit (tekst)
5. Shift D voor dubliceren werkt net zo als in de 3Dvies,
6. X om een node de 'deleten'
Verbindingen: meerdere leuke acties als de muis via T op Tweak gezet is:

Shift+RMB over een verbinding zet een REROUTE punt op de lijn, soms kan men daardoor meerdere lijnen samenvatten
Ctrl-RMB en dan over een verbindinge werkt als doorknippen.
Alt-RMB over een node maakt het mogelijk een lijn van naar  toe te voegen

Vandaag gezien hoe men  "DRIVERS" aan een node kan toevoegen en  etc?

Mischien is dat gebeurt in het Spider tutorial om de benen bij het bewegen van de Spider te laten bewegen??? En 'Parenting' zal er dacht ik ook gebeurt zijn
Dus op naar de Spider tut ...

Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 20 februari 2022, 10:33:09 am »
Yippie tot Tut  12 lijkt gelukt.
Ik kan de 'benen' apart bewegen en als geheel
iets wat (zeker?) zal moeten ...

@IJpe
Ik denk de beweging , behalve dat curve gedoe (sin functie voor iets tussen -1 en 1), de empty
Around Tut  21:00 is belangrijk,   tot 23.08 zeker bekijken
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 11:14:30 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2022, 09:53:04 am »
nog niet perfect maar ja, beter dan een Cube


Al die trucjes met extrude scale etc ...ben er geen meester in. dat aan de zijkant gedoe is  ver van gelukt. Ben benieuwd of ik de benen wel kan maken.
 ;D

Het been nabouwen is me helemaal niet gelukt:
Kijk in tutorial7:57 tot 8:05 ???? wat er met Alt-??? gedaan is??? 8:12 t/m 8:21 ook (nog niet gelukt).

Wie kan mij een MESH van het been uitleggen/maken/sturen ?? Graag  :)

Na dan maar nu eigen maaksel maar verdergaan


« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 10:21:51 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2022, 13:59:37 pm »
Dat Alt gebruik je samen met Shift dan kun je in een keer alle Faces selecteren, ander zou je alle Faces helemaal rondom apart moeten selecteren.
Dus Shift Alt scheelt heel wat tijd. ;)
En voor dat been maak gewoon een eigen been begin met een cirkel vlak op de grond en E voor extrude  Z voor de richting en S voor scale om hem smaller te maken.
dan heb je zo een been.
Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 23 februari 2022, 09:30:24 am »
Bedankt IJpe,
Klaar, er zijn veel mogelijkheden voor een passend
been met een circel starten is inderdaad
een leuk alternatief t.a.v. een cylinder ...
Meteen met een niet te grootte circel starten is dan denk ik een (voor mij) minder probleem.
Dat zou dus deze week nog minstens EEN lopen paar benen opleveren ... we zullen zien.
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 03 maart 2022, 19:38:19 pm »
Ik heb een besluit genomen. Blender 3.1 en zelfs 3.2 komen er aan.
Het is al zonder NODES een super program
Maar met NODES nog beter.
Het gehele Nodes-gebeuren is aan het groeien en het wordt zo groot, dat naar mijn mening voor de meesten er iets voor starters moet gebeuren.
Helaas is daarvoor een Forum net niet het beste (hoewel al goed) medium.
Dat zijn Wiki's kijk maar naar de wikipedias voor al heel veel nationen, landen.!

En ik ben al jaren met ervaring over wikis   en probeer iets voor dbc te maken
Kijk maar (het prille begin)  blendernodeswiki.pkhg.nl
inloggen om te kijken is naam:  dbc  en wachtwoord: tijdelijk.

Nu heb ik gym. morgen zal ik op (mijn) wiki het een of ander duidelijk maken en demonsteren ....

Een Forum zoals dit is slechts 'lineaar' antwoorden op een vorige text, lastig daar een samenhang te zien ...
Een wiki  kan opgebouwd worden vergelijkbaar met de directory structuur van he harddrive in je PC. Dat  is dus mijn planning.
EN (last but not least) kunnen (kan ik) gebruikers verschillende rechten en eigen onderdelen krijgen ...
Wie wil , kan zich informieren bij de maker van het wiki-systeem dat ik gebruik:
pmwiki.org

prettige avond en tot morgen
opa Peter
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 04 maart 2022, 10:04:31 am »
ben druk bezig mijn wiki op te knappen
Hier eerst uitleg hoe het geheel in elkaar zit:
Alles wat er opgeborgen is in de wiki is een TEKST-pagina en aan elke van deze paginas zijn of automatische rechten: mogen kijken, mogen aanpassen, mogen plaatjes nieuw toevoegen, etc.

De bedoelde paginas, die men zou kunnen bekijken of ... staan als namen boven aan elke pagina, dat zijn dus links naar DIE pagina.

Normaal gesproken opent de link (hieronder) het begin van de wiki
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/  of korter werkt ook als nieuwe activering van mijn wiki: in de adresregel  blendernodeswiki.pkhg.nl inzetten en dan Enter-knop werkt ook. Je zou dit moeten zien:

Eerste test, i.h.b. voor IJpe ;-)

Wat er in de geopende pagina staat is mijn idee wat iemand zou moeten
weten en dan (misschien door een klik) doen.

Als je het doet : klik maar op "DiaPeter" een plaatje van mij ...

Boven aan staan in Bruine-Regels wat en waarvoor de wiki is te gebruiken
Op dit moment mag je mag je alles wat er staat bekijken,
behalve op Edit zal dan om naam en bijbehorend wachtwoord vragen!
Probeer maar ;-)

Nu een test, of ik duidelijk genoeg het een of ander heb uitgelegd
MET verzoek voor IJpe  :)
 
De pagina "RunningSpider"  is bedoeld om problemen met het tutorial (liefst met oplossing later , zoals nu) te melden of ander commentaar
toe te voegen:

Zo heb ik IJpe's melding, dat hij de benen niet kan laten lopen met
...   (als wie het vraagt) toegevoegd. En daaronder mijn idee wat
er misschien de oplossing is.

Beste IJpe, zou je proefkoneen zijn door de ...  in IJpe te willen
wijzigen?
Zo Ja, naar de pagina RunningSpider kijkende, klik maar op Edit (in de onderste bruine regel) dan workt om naam en wachtwoord gevraagd
Deze keer voldoet het om slechts het wachtwoord (naam open laten)
te gebruiken en ik heb het zo ingesteld, dat je als wachtwoord IJpe  moet invullen en dan nog op OK klikken,
De tekstpagina gaat dan open en je kunt de ...  door IJPE of zo vervangen

Blift over door naar  beneden te scrollen en op "Save" te klikken je mag ook andere open vankken vullen ...,

Test klaar

In princiepe kan elke persoon, die mijn wiki wil gaan gebruiken om dingen toe te voegen of te wijzigen (aanvullen, mijn tikfouten verbeteren) een eigen naam en wachtwoord krijgen, daarover later nog meer.

De admin en dat is opa Peter kan bij alles komen ... na ja, dat is gewoon zo, overal, ...

Als iemand anders het hier boven uitgelgde wil uitproberen, dan mag dat.
Misbruik ga ik altijd vrij gouw onderbinden door rechten ... aan te passen
en onzin verwijderen (e.g. ongewenste plaatjes)




« Laatst bewerkt op: 04 maart 2022, 13:34:02 pm door PKHG »
Doei
       Peter