Oproep, mijn nieuwste poging een Tutorial in plaats van een film met (veel) gesproken Tekst te maken
Alleen de nodige acties om een Kerst pakket met Blender te maken
Nog een keer naar het youtube filmpje
Wat hieronder geschreven staat is 12:18
https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21sMijn vertaling, Wie probeert het??
start maar zo: Blender Version 3 gebruiken!
0. start maar zo:
Blender neu starten en klik op "Geometry Nodes" dan klik op "New" (in de Geometry Nodes Editor)
Ga de tekst aldaar "Geometry Nodes" in Gifts wijzigen.
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_001.jpg
Ik veronderstel voor het gemak dat je via de Preferences addons het "Node Wrangler" addon al hebt
geactiveerd (dat maakt het verbinden van Nodes makkelijker, een nieuwe Node gewoon naar de
plaats schuiven waartussen die moet).
In de Node Editor de "T" typen (een toggle) om de Schaar te kunnen gebruiken en snij de Verbinding
tussen Input en Output door, De Cube zal door een Node Cube worden vervangen, die in een
Kerstpakket omgetoverd zal worden.
Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add" klikken en dan met klik op "Search"
de naam van de gewenste Node zoeken.
Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"
klikken en dan met klik op "Search"de naam van de gewenste Node
zoeken.Ik zal dat zo aangeven: N: Cube -> Output Node
dus maak de Cube Node en verbind deze met de OutputNode N:Group Output. (Input Node al los geknipt of via klik X verwijdert (kan mentoch weer aanmaken)
tussen [ en ] schrijf ik voorstellen om te zien wat er gebuert als men ...
1. Cube -> Group Outputs [speel maar met Size waaren om het te zien]
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_002.jpg
2. N: Radom Value -> 1. de Cube Node Value naar Size: levert RODE gestippeld daarom,
een teken dat het niet echt goed is, doorknippen niet nodig volgende stap lost dat op.
In de tutorial komt er en verhaal wat en waarom ID's zijn en waarvoor nodig en gebruikt worden
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_003.jpg
3. N: Value -> ID van 'Random Value' for looping ID . [speel met seed of met de waarde van de N: Value
Tutorial zet de Min in N: Random Value van 2 op 0.3
4. N: Set Position -> tussen N:Cube en N: Group Output [speel met X,Y,Z]
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_004.jpg
such that the cube is not altime IN the floor
Tut: verhaal waarom volgende stap zinvol (nodig) is.
5. N: Separate XYZ , van N: Random Value, Value -> Vector van N: Separate XYZ
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_005.jpg
6. N: Combine XYZ , Z van Separate -> Z van Combine -> Z an Z van Set Position
7. N: Math (Multiply 0.5 of Divede 2) om halve hoogte te gebruiken
altijd net boven de grond , schuif tussen N: Separate XYZ en N: Combine XYZ
q file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_007.jpg
om straks de ribbons (met kleine stappen) te kunnen maken zet de volgende nodes
tussen N: Set Position en N: Group Output
8. N: Subdivide Mesh, tussenvoegen net voor N: Group Output
9. N: Subdivide Surfac, tussenvoegen net voor N: Group Output
10. N: Set Shade Smooth, tussenvoegen net voor N: Group Output
beide mogelijkheden Levels (Mesh en Surface) op 2 (nodig voor Ribbons!)
file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_011.jpg
Als het bevalt worden de andern tussenstandjes ook hier na toe getoond