Dit gaat een lange post worden denk ik, dus hou je vast.
Even een tussenstand van mijn project. Ik wil dus een manier vinden om zo snel mogelijk van een oude landkaart naar een 3D omgeving te komen in Blender met eventueel andere open source tools (liever niet). Ik wil zoveel mogelijk procedureel werken, maar toch een geloofwaardige omgeving neerzetten.
Tot zo ver heb ik een aantal onderdelen waar ik aan werk:
1. de ondergrond (water, landbouwgrond, woeste grond, wegen)
2. Props die ik random kan plaatsen zoals bomen en schepen
3. huizen in en buiten de bebouwde kom
4. stadsmuren
5. specifieke gebouwen zoals kerken, stadspoorten, molens enz.
6. de omgeving
1. De ondergrond
Voor de ondergrond heb ik gekozen om verschillende maps te maken in zwart en wit die aan de ene kant de verschillende materialen weergeven, maar ook later de hoogte. De landkaarten die ik tot nu toe gebruikt heb, zijn nog allemaal vlak, maar van Deventer heeft ook kaarten in het heuvelland gemaakt, daar moet ik ook nog even naar kijken. Ik zou in de toekomst verschil in hoogte ook handmatig met de sculpt tool aan te brengen, maar ik wil alles het liefst zo procedureel mogelijk houden.
In blender zelf gebruik ik de shader graph en een paar materialen om het landschap te maken aan de hand van de maps. Mijn graph is nog een beetje een zootje, maar ik denk er nu over om de verschillende materials te groeperen en vervolgens met de mix shader node alles werkend te maken. De shader hoeft bij volgende landkaarten niet meer aangepast te worden.
Wat ik nog wil uitproberen is het vergen van de resolutie van de maps. Omdat mijn oorspronkelijke landkaart 1430x1013 pixels was heb ik alle maps dezelfde resolutie gegeven. Ik ben benieuwd in hoeverre de 3d omgeving verbetert als ik de resolutie verhoog. Daarnaast weet ik nog niet welke maps nu nuttig zijn.
Tot zo ver gebruik ik:
- Nat land
- Akkerland
- Wegen
- Water
- Dijken
2. Props
De props plaats ik met het hair particle systeem die ik koppel aan vertex groups. Hiervoor moet ik de ondergrond wel subdividen. Ik wil nog onderzoeken of ik in plaats van de vertex groups ook maps kan gebruiken. De objecten die gerenderd moeten worden stop ik in een collection. Ik ben nog niet tevreden over de bomen, hiervoor zoek ik nog zeer lowpoly bomen die er op een afstandje toch realistisch uitzien.
3. Huizen
Het plaatsen van huizen lijkt heel eenvoudig, maar is voor mij moeilijk om in de praktijk te brengen tot nu toe. Op zich zou het hair particle systeem hier ook kunnen werken, maar huizen liggen standaard opgelijnd aan de weg waar ze langs liggen en wegen lopen niet alleen horizontaal en verticaal. Ik heb verschillende alternatieven bekeken en de object scatter komt het dichtst in de buurt, maar ik nog te random voor me. Alternatieven die ik nog moet onderzoeken zijn de array modifyer gekoppeld aan een curve of path. Ik weet niet of ik dan dan ook meerder soorten huizen random door elkaar kan gebruiken. Ook kijk ik er nog naar of ik een array kan gebruiken icm met de annotate functie.
4. Stadsmuren
De basis van de stadsmuren is relatief eenvoudig zelf te modelleren. Wie weet dat ik nog een makkelijker wijze verzin tijdens mijn project.
5. Specifieke gebouwen.
Ik wil een soort minibibliotheek maken met de meest voorkomende gebouwen. Alles heel lowpoly gemaakt.
- 2 soorten kerken
- 1 soort windmolen
- 1 soort kapel
- 2 soorten stadspoorten
- Verder moet ik nog meer kaarten bekijken
Vervolgens wil ik een eenvoudige manier vinden om de objecten op de kaart te plaatsen.
6. de omgeving
Als ik de 3D omgeving af heb wil ik het natuurlijk zo goed mogelijk presenteren. Tot nu toe kan ik alles nog renderen met EEVEE en cycles, maar als ik iets met animatie wil doen dan dan is EEVEE wel voordeliger als ik iets met mijn laptopje wil kunnen renderen. Voor een animatie zal ik dan een of meerdere camera rigs moeten maken en gaan experimenteren met bloom AO, DOF en eventueel ook nog met de compositing tool voor mist (of een scatter volume of zo). Tot slot wil ik misschien nog een filmpje maken voor youtube waarin ik mijn project uitleg, ter leringh ende vermaeck zullen we maar zeggen....