Met de komst van de nieuwe Geometry nodes dit oude project weer eens opgepakt. Kan dit mij helpen om zo eenvoudig mogelijk een oude kaart om te zetten in een 3D omgeving?
Ik heb de volgende stappen gezet:
1. Een plane toegevoegd en deze subdivided in 100x100.
2, The collecties gemaakt: huizen en bomen, in elke collectie zitten 3 eenvoudige objecten.
3. Voor de huizen heb ik voor 1 huis 2 materialen gemaakt, om wat meer variatie te krijgen. Wie weet doe ik dat ook nog wel met de bomen om verschillende kleuren te krijgen. Dit kan ik nog niet dynamisch toevoegen, want dan krijgen de modellen bij een animatie per frame een ander materiaal, misschien moet ik gewoon 6 huizen maken met de aparte materialen er bij.
4. Ik heb twee Vertex groups gemaakt (huizen en bomen) om aan te kunnen geven waar objecten geplaatst moeten worden.
Ik kan nu met deze oplossing eenvoudig huizen/bomen tekenen dmv weight painting, daar was ik in eerste instantie naar op zoek. het gebruik van collecties maakt het in de toekomst makkelijk om bijvoorbeeld collecties te maken met huizen uit de verschillende tijden of bomen in verschillende jaargetijden. tot zo ver vind ik het redelijk organisch geheel, zonder dat ik alle objecten zelf hoef te plaatsen.
Er zijn nog een paar zaken waarvoor ik nog geen oplossing gevonden heb. Ten eerste zou ik graag de materialen op de ondergrond afhankelijk maken van de Weight Paints/Vertex groups. Volgens mij is in de Shader Graph geen mogelijkheid om een Weight Paint als input te gebruiken. Dat zou alles nog generieker maken. Daarnaast heb ik nog geen oplossing verzonnen voor de plaatsing van de huizen. Deze roteer ik nu random over de Z-as, Maar een huis staat natuurlijk niet willekeurig op een bepaalde plek. Deze is uitgelijnd naar de straat waar die in staat. Daar moet ik nog iets op verzinnen.