Topic: Prins Willem 17de eeuws VOC schip  (gelezen 62435 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 02 oktober 2019, 12:22:31 pm »
De belijning inmiddels aangebracht nu er tussen planken bouwen.
Een hoop werk met alle glooiingen in dit model terwijl het maar een paar balkjes zijn.
De balk die door de kanonnen loopt is in het echt ook zo maar vervangen door ijzeren luiken die gelijk met de balk lopen.
De zeeg van de kanonnen loopt met het midden dek mee  zodat je buiten de belijning anders ziet als de balken.



« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 12:29:12 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 06 oktober 2019, 11:18:43 am »
Als je van SM houd modeleer een VOC schip wat een drama.
Organisch modelleren mensen dieren is het moeilijkste wat er is dan valt hardsurface modelleren mee in het niet tot dit model :P

Het model is complex met de ronding die alle kanten oploopt dat het niet vlak en smooth te krijgen is, drie weken elke dag een paar uur.
De kleinste verschuiving van 1 vertex heeft in zicht een grote uitwerking ,Zodra je over de x as schaalt of verschuift gaat wat over de y as loopt mee alles moet je met de hand corrigeren. maar na al het onvruchtbare werk komt het licht in de tunnel in zicht als de vorm klaar is kunnen we weer bouwen. Per onderdeel van balk tot balk werkt.




« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 11:21:03 am door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #32 Gepost op: 06 oktober 2019, 11:55:11 am »
Dat ziet er goed en strak uit Ruud.
ik weet dat het is een vervelend werkje is met het smooth vertices, Looptools/ flatten en gstretch om alles mooi strak te krijgen.
En dan ook nog met extra loops aan de gang om mooie strakke hoeken te maken en dan te zorgen dat het ook nog mooi is met Subdivision Surface het is een hele klus.
Er zou eigenlijk een knopje in Blender moeten zijn dat alles mooi en netjes strak maakt.  ;)
Maar je hebt het goed voor elkaar het ziet er top uit.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 06 oktober 2019, 13:36:51 pm »
Eindelijk resultaat waar ik achter sta. :)
De smooth is geen probleem Wil ,De looplijn eenmaal geplaatst niet meer aankomen ook niet met de gaten dus G G command werkt hier niet. ,verschuif je een loop en je vorm veranderd.
Dit model kent een ongeƫvenaarde complexiteit omdat het zo gestroomlijnd is.

Inmiddels foto 41 lol

« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2019, 13:42:44 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 07 oktober 2019, 00:20:07 am »
Eindelijk klaar voor de volgende fase 360MB zover met een subdivide op1 een teken dat het schip voledig gebouwd kan worden op mijn 6 gig systeem blij mee.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:02:47 pm »
De volgende puzzel de voorkant, Eerste oriƫntatie hoe alles een beetje zit.








Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:10:25 pm »
De uitlijning begint te vorderen dit maakt tevens een hoop duidelijk met bouwen,in ieder geval weer een succesje nu alles juist uitlijnen de vloer en de zij balken en versiersels aanbrengen.










Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 14:19:20 pm »
Begint al mooi vorm te krijgen, Ruud! Gaaf hoor!

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:36:06 pm »
Het is wel een hoofdpijn dossier Rezzy :) het vergt zeer veel discipline proberen uit te lijnen opnieuw beginnen en weer pogen tot vervelens toe.
Wat dan weer de drijfveer is dat het schip al zover is ,ik schat dat dit het laatste gedeelte is wat zo moeilijk is.
Hierna is het een kwestie van deuren maken trapjes het de ankermolen stuur makkelijk te modelleren objecten.
De beeldhouwwerken kun je manipuleren door textures te gebruiken.
Straks het touwwerk voor de zeilen zal nog een uitzoekerij zijn, maar inderdaad nu het vordert begint het er mooi uit te zien ,boven mijn verwachting .

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #39 Gepost op: 11 oktober 2019, 10:29:12 am »
Maar wel de moeite waard!

Mocht je ergens advies bij kunnen gebruiken, dan hoor ik (we) het wel!
We zitten niet voor niks op een forum he ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2019, 10:36:12 am »
De eerste foto is genomen vanaf de poepdoos  :D dit schip had luxe 2 poepdozen in beidde hoeken en een stuk touw om je reet af te vegen lol,je leert nog is wat met modelleren.
Na veel probleempjes met de constructie die niet helemaal correspondeerde met elkaar eindelijk de top vloer gereed ,nu het aan brengen van de zijwanden binnen en buiten maar dat is het werk niet.






Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2019, 22:51:41 pm »


Na al de werk foto's  een resultaat foto. materiaal nagelaten.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 13 oktober 2019, 10:54:35 am »
Applaus! Goed bezig. Een genot om de ontwikkeling te volgen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:29:16 pm »
Een kleine update. We kunnen nu ook kakken :)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2019, 00:26:40 am »
Nu de bovenbouw aan het vervangen voor de werkelijke planken.
Een hoop werk al dat getweak omdat je op grote afstanden werkt is het lastig met zoomen. de langste zijn gedaan kost een paar uurtjes.
Alle luiken zijn voorzover klaar de UV goed ingesteld ,En de dek vloer nu op de juiste proporties geschaald dacht ik.
Naarmate je aan het werk bent met de details komt de schaling van de textures vanzelf naar voren.





Nu kan de reling gemaakt worden met balusters




« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 15:19:46 pm door Ruud »