Topic: Tentakels  (gelezen 9642 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 juni 2015, 18:13:28 pm »
Beste medeblenderaars...is er een manier om een extrution te animeren...ik bedoel b.v. een plane van de default sphere als tentakel eruit laten schieten.....????

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2015, 19:08:52 pm »
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2015, 19:16:35 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2015, 19:21:06 pm »
Deze kon ik al maar bedoel dus als je in editie mode gaat terwijl je de sphere geselecteerd hebt en dan een face extruden en misschien zelfs schalen...en dat animeren of ben ik nu net water.... 8)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2015, 19:59:56 pm »
Deze kon ik al maar bedoel dus als je in editie mode gaat terwijl je de sphere geselecteerd hebt en dan een face extruden en misschien zelfs schalen...en dat animeren of ben ik nu net water.... 8)

Voordat je iets gaat doen aan je object, maak twee Shape key (onder de vertices tab); je kan het vinden naast de modifier. Je hebt dan ééntje die als "Basis" genoemd is en nog eentje Key 1.
Vervolgens kan je in Edit mode gaat en je object vervormen zoals jij het wilt; ga terug naar object mode.
Nu kan  je de record keys plaatsen (bijv. frame 1 met een value 0 van de shape keys [foto 1] en op de frame 100 een value van 1 [foto 2]).
Als het goed is, heb je nu je object geanimeerd. :)

Om de record keys te plaatsen kan je met je cursor op de value 'I" drukken; dan wordt automatisch een record key geplaatst.
Ik weet niet of je van mijn uitleg iets hebt begrepen... ik begrijp zelf mijn uitleg niet xD Hieronder zijn de foto's:






« Laatst bewerkt op: 09 juni 2015, 20:06:29 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2015, 20:18:46 pm »
Maar dan krijg je meer een morphing effect van shape 1 naar shape 2...de hele mesh `morpht`...terwijl ik eigenlijk alleen 1 of meerdere faces wil extruden en dat animeren...

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2015, 20:30:47 pm »
Maar dan krijg je meer een morphing effect van shape 1 naar shape 2...de hele mesh `morpht`...terwijl ik eigenlijk alleen 1 of meerdere faces wil extruden en dat animeren...

Of ik begrijp iets niet of wij zitten gewoon niet op één lijn. Het ligt eraan hoe je de mesh hebt veranderd,toch? Ik heb bijvoorbeeld de faces geselecteerd en verplaatst. Als je E-drukt en dan verplaatsen, krijg je onderstaand effect:




https://youtu.be/_DB1lNUBpAU

P.S: Anders weet ik het niet meer, Sorry :(
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2015, 20:38:11 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2015, 20:38:38 pm »
Beeld zegt meer dan woorden...dat is precies wat ik bedoel...kijken of ik het ook voor elkaar krijg..hoe dan ookt bedankt... ;D

maar kun je dan ook weer die `tentakels` subdividen en dan weer faces extruden dus aan het einde van die tentakels weer tentakels naar boven en onder laten schieten?

Denk het wel...moet ik zelf ff mee stoeien...
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2015, 20:43:53 pm door rozz »

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2015, 20:43:36 pm »
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2015, 20:49:42 pm »
Ook weer het morphing effect...ik wil extrution animeren...zal later proberen uit te leggen wat ik bedoel...duty call`s..(ook wel vrouw genoemd..)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2015, 01:45:23 am »
Ook weer het morphing effect...ik wil extrution animeren...zal later proberen uit te leggen wat ik bedoel...duty call`s..(ook wel vrouw genoemd..)

Ik begrijp goed wat je bedoelt... het is alleen niet zo simpel om te doen met blender. Stel je voor dat je van een cubus een kruis wilt laten uitkomen...dat zal niet lukken.

Na het creëren van de Basis key en Key 1 kan je niks meer aan de Key 1 toevoegen. Je moet weer vanaf je basis shape beginnen. Ik heb wat informatie opgezocht hierover:

I did not record the extrusion with shape keys. I animated the extrusion with shape keys. That's basically what you're missing. A timeline.

Set your screen up with a Buttons window set to Edit panels, a 3D window set to camera, and an Action Editor window.

Add a cube. Select the top face. Extrude it but don't move it. Escape to end the extrude. You now have double vertices on the top face. While the new vertices are still selected, make them into a vertex group called, say, top face.

Switch to Object mode. In the Shapes panel, Add new shape. You should get a shape called "basis" and a "slider" title shows up in the Action Editor. Click on the arrowhead, the slider column will open, but it's empty at this point.

13365

Select Add shape key again. This time you'll get some more controls. Name the key and fill in the Vertex group with the name of the vertex group created earlier. There's a couple of ways to set the initial key, but the simplest is to click on the slider's number 0.00 in the Action Editor, and reenter the number 0. A key should show up in the Action editor.

Now we do some animation. Move the timeline out to, say, frame 30. (drag the green line out to 30, or set the Animation Frame counter in the Button window header.)

In the 3D window, switch to edit mode, use the vertex group "select" function to select the top face (this will be more useful as the shapes get more numerous or more complicated), and move it up along the z axis. Click on the Top Face slider number again, but this time type in 1. A new key should appear under the green timeline at frame 30. Set the 3D window back to object mode. The object should retain it's new shape.

13366

Now you can drag the green timeline between frame 1 and frame 30, and the object will change from the 0.00 shape (a cube) and the 1.00 shape, a tall rectangular prism.

With the cursor in the 3D window, Alt a will animate the object. (Escape ends the animation)

More: drag the timeline out to frame 60, and slide the slider back to 0. Now the face will grow and shrink again. To make it loop, go into the render panels (F10) and set the end value in the anim panel to 60.

More: you can repeat this process with a different face, or you can set up many extruded faces and vertex groups all at the same time, and then just add new shape keys, but either way: SET THE SHAPE KEY BACK TO BASIS before you add another new shape key. Given your goals, you may want to experiment with starting a new shape key based on something other than the basis key. If you do, and you figure out how to control it, write it up and post it either here or in tutorials. (That's your fee for getting all this good advice.)

This works well, but I dont seem to be able to extrude new vertices that have been created by previous extrudes.

You won't be able to, unless all the extrudes are present in the beginning and you just wait to activate them. This could get very complicated and confusing. On the other hand, this might be the perfect time to learn about animation tricks: do two takes. Start your second extrude using the extruded cube as your base model, and do a completely new animation, only this time set it to start where the previous animation ended (plus one frame). Then when you're done rendering, pull all the stills into the sequencer and make a single video. As long as you don't move the camera or play with scale between takes, you'll be fine.

Based on my [admittedly not completely thorough] understanding of shape keys, it works on a fixed, known, number of vertices. That is, you can key the location of existing vertices with shape keys, but it does not account for the creation of new vertices.
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2015, 07:41:07 am »
You nailed it..dat is precies wat ik bedoelde..thnx man. ;D

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2015, 13:32:13 pm »
Zojuist een kruis gemaakt van een kubus met shape keys. Ik moet zeggen dat ik de topic niet helemaal gelezen heb dus misschien sla ik de plank mis, maar ik wil jullie toch niet onthouden hoe ik dit deed.

Maak cube. Shape key 1 is de eerste extrusion.
Vervolgens zet ik key 1 op 100 en maak dan een nieuwe shape key met New shape from mix.
Key 2 is dan zeg maar een lange doos van een lengte van 3 dozen.
Key2 weer op 100 key 1 op 0 dan weer New key from mix
Bij deze key extrude ik de zijvleugels
 Zet key2 op 0 en key 3 op 100 en je hebt je kruis.

Als ik het met mijn snel lezen goed gelezen heb is dit wat je nodig hebt. Maar misschien wil je meer, had geen zin om het engelse verhaal na te maken. Dus misschien is dat wel beter.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 16:14:57 pm door koos2 »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2015, 19:02:11 pm »
Ga er ff mee stoeien koos...thnx

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2015, 21:53:31 pm »
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was. Heb het even snel tussen door gedaan op mijn werk. Maar een ding is zeker, het kan. Als het niet lukt zal ik het duidelijker proberen te beschrijven.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2015, 10:25:50 am »
https://www.blender.org/manual/animation/techs/shape/shape_keys.html
Ik ben bezig met shape key dingetjes en kwam dit tegen. Heel handig om te weten natuurlijk. (Vroeger moesten de shape keys in iedere key evenveel vertexxen hebben anders werkte het niet.)