Poll

Stemmen derde challenge: Sfeer en/of emotie

RDL
1 (5.3%)
Zaph
1 (5.3%)
rozz
0 (0%)
ijp
0 (0%)
JvL
4 (21.1%)
Ellajiw
9 (47.4%)
Mortalae
4 (21.1%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 04 mei 2015, 23:40:03 pm

Topic: Stemmen derde challenge: Sfeer en/of emotie  (gelezen 23898 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2015, 17:30:05 pm »
Maar wat ik bedoelde is dat ik vindt (en daar mag je het helemaal mee eens of oneens zijn...we live in a free land) dat een forum gemaakt voor blenderaars dan ook bedoeld is voor blender projecten.
En soms moet je mij met een korreltje zout nemen als ik een punt probeer te maken, tuurlijk is mijn mening niet de heilige,...probeer ook wel eens een discussie los te weken... 8)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2015, 19:15:23 pm »
Het gaat mij er ook alleen maar om om de discussie een beetje aan te zwengelen omdat het best een interessant onderwerp is.  ;)

Waar het mij om gaat is eigenlijk waar ligt de grens voordat het geen Blenderproject is? Moet je bijvoorbeeld echt alles zelf modelleren of gaat het er alleen om of het eindproduct uit Blender komt?
Vergeet niet dat in de CG-wereld mensen vaak specialismen hebben. Zo zijn er mensen die zich volledig richten op het modelleren terwijl anderen zich weer volledig richten op texturing, animeren, compositie, belichting etcetera. Dit is vooral bij animatiestudio's aan de orde.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is wil je iemand die een expert is (of gewoon heel erg goed  ;)) in het maken van composities en belichting etcetera maar niet zo goed in modelleren dan benadelen door bepaalde dingen uit te sluiten? (Dit klinkt veel dramatischer dan het bedoelt is hoor. Puur ter illustratie  ;D)

Als ik naar mijn eigen inzending kijk was de dame in Makehuman gemaakt wat in principe een extern programma is maar wel gericht is op het gebruik in combinatie met Blender. Het programma heeft zijn eigen addons voor Blender en is daarmee een verlengstuk van Blender geworden. Je kunt zelfs dingen toevoegen aan Makehuman met behulp van Blender om meer dan alleen menselijke figuren te maken.

Of moeten addons die niet standaard in Blender opgenomen zijn dan ook uitgesloten worden? Tenslotte zijn dat ook min of meer externe programmaatjes die iemand handiger maken dan hij/zij in werkelijkheid is denk ik dan.

Wat te doen met het nabewerken van de render om net even dat beetje extra aan je eindresultaat te geven of kleine foutjes aan te passen. Dit is gewoon standaard (ook in de Blenderwereld) en wordt ook door alle grote namen gedaan omdat een een standaard render meestal net niet bijzonder genoeg is en Blender (evenals andere 3D pakketten) genoeg beperkingen hebben.

Ik ben gewoon nieuwsgierig waar voor jullie die grens dan ligt en hoe jullie tegen dit soort dingen aankijken. Mijn persoonlijke mening is dat als een scene voor meer dan de helft Blenderwerk is het ook gewoon Blender is omdat in mijn ogen het eindresultaat datgene is wat telt. en Blender gewoon een van de tools is die tot mijn beschikking staan ook al zou ik alles in Blender kunnen doen.

Maar ik kan mij zeker voorstellen dat mensen daar anders tegenaan kijken maar dat is dus waar ik benieuwd naar ben. Ook bedoel ik het niet specifiek voor de challenges maar meer in het algemeen.

Dus ik zou zeggen...Shoot! Zijn jullie 100% Blenderpurist of niet.  ;)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2015, 20:14:53 pm »
Blender is een multitasking programma: modelleren, sculpting, simulaties etc. Juist omdat het zo breed opgesteld is, is het ook een beperking van Blender zelf. Hoe dan ook, het blijft ondergeschikt aan een gespecialiseerde programma.
Ik kan me niet voorstellen dat Blender superior kan zijn van gespecialiseerde softwares zoals Zbrush, Next Limit fluid simulations etc.

Citaat
Het programma heeft zijn eigen addons voor Blender en is daarmee een verlengstuk van Blender geworden.

Als ik bekend ben met Zbrush en ik kan iets goed genoeg van maken, waarom zo ik het niet mogen gebruiken in Blender? Tot nu toe is geen export / import addon tussen Zbrush en Blender (niet dat ik weet). Het model kan ik echter wel opslaan als .obj en in Blender importeren. Maar omdat geen addon is, kan ik het dus niet gebruiken?

Het beweren dat alleen met Blender mag gewerkt worden, klinkt als:
Je mag je soep soepen alleen met een theelepel.

In Blender kan je rook simulaties laten draaien, maar met PS kan je net zo goed hetzelfde effect bereiken. Bij de ene gaat je GPU boven de 60 C en bij de andere blijft het rond 25 C (in mijn geval). Tegenwoordig wordt in studio's 3D gerenderd alleen wat essentieel is. Wat later toegevoegd kan worden met PS bijvoorbeeld, wordt niet 3D gemaakt/gerenderd. Ze huren een renderfarm voor een dag of misschien een week. Het zal dom zijn om je tijd te besteden aan effecten, die je later ook met rust kan toevoegen.

Ik snap wel dat je voor de challenge alleen Blender mag gebruiken...

Het is niet belangrijk hoeveel softwares en welke softwares je gebruikt, maar hoe goed je de softwares beheerst.
Ave, morituri te salutant.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2015, 23:30:07 pm »
Ik vind dit wel een mooi punt dat je maakt Mortalae. Ik heb deze stelling over Makehuman natuurlijk bewust zo opgeschreven omdat dit een programma is dat een beetje een schemergebied vormt juist door die addons die erbij zitten.  ;D

Citaat
Het programma heeft zijn eigen addons voor Blender en is daarmee een verlengstuk van Blender geworden.

Als ik bekend ben met Zbrush en ik kan iets goed genoeg van maken, waarom zo ik het niet mogen gebruiken in Blender? Tot nu toe is geen export / import addon tussen Zbrush en Blender (niet dat ik weet). Het model kan ik echter wel opslaan als .obj en in Blender importeren. Maar omdat geen addon is, kan ik het dus niet gebruiken?


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 08 mei 2015, 00:31:05 am »
Blender is een open source progje, uit nederland, gratis........dus toegankelijk voor iedereen...
Ik denk dat je een hoop concurrentie uitschakelt als je ook betaalde software toelaat in de challenge`s...
Dat is waar ik naar toe wil...tuurlijk zijn er meerdere wegen die naar software leiden maar dan kan/mag je het niet publiceren...tenzij je bedeeld genoeg en/of gelukkig genoeg bent dat je in de branche werkt waar allerlei 3d software toegankelijk is en waar licenties voor betaald zijn...
Blender bied bijna alles voor niks...voor iedereen...daarom zou ik graag zien dat de challenge`s gemaakt worden in blender... ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #35 Gepost op: 08 mei 2015, 01:45:36 am »
Met de open source gedachte ben ik het sowieso 100% eens en vind het echt geweldig dat Blender uit nederland komt en zo'n brede internationale community heeft. Om die reden heb ik ook alle open source software op mijn pc staan zoals Gimp, Krita, MyPaint, Inkscape, Audacity, LibreOffice. Daarnaast heb ik ook wat betaalde software maar als ik heel eerlijk ben doet de open source echt niet onder voor de betaalde versies. De verschillen zijn echt minimaal.

Wat betreft het uitschakelen van de concurentie door het gebruik van betaalde software, daar ben ik dan weer niet zo zeker van. Iemand gaat door het gebruik van bv. Zbrush niet plotseling beter sculpten als ze het ook niet kunnen in Blender. De vaardigheden en kennis die nodig zijn om een sculpt te maken komen uit je eigen ervaring net als met tekenen en schilderen of andere kunstvormen. Het "gereedschap" dat je gebruikt is maar net wat je gewent bent.

Maar ik snap jouw punt ook rozz. Zeker vanuit de challenge gezien kun je zeggen dat het eerlijker is als je allemaal hetzelfde gereedschap tot je beschikking hebt.

Ben benieuwd of er nog meer meningen zijn.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 08 mei 2015, 11:08:10 am »
Gimp is ook gratis en open source  :P Ik vind alles prima. Best leuk om eens een opdracht echt alleen Blender te doen en alles zelf te maken  8) Is ook een leuke uitdaging. Maar een challenge waarbij je ook Gimp,  Z-brush, Daz, Photoshop, After Effects, Revit, ArchiCad, weet ik veel wat voor andere (betaalde of onbetaalde) programma's mag gebruiken vind ik ook leuk.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2015, 11:11:31 am »
Oh, dat open source verhaal had JvL ook al gezegd, hahah, ik spuitelf :-X

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #38 Gepost op: 08 mei 2015, 11:18:49 am »
Haha, jij gaat zelfs nog een stap verder met de software die je noemt. Voor bijvoorbeeld Revit en Archicad zijn geen open source varianten te vinden dus daar begin ik niet eens over.

Ben wel nieuwsgierig wat jouw mening is over het feit of iemand die betaalde software zou gebruiken ook automatisch meer kans maakt om te winnen vanwege de extra opties en dergelijke of dat het meer met iemands vaardigheden en ervaring te maken heeft.

Dus eigenlijk hoeveel invloed de gebruikte software op het eindresultaat heeft.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 08 mei 2015, 11:44:04 am »
" Iemand gaat door het gebruik van bv. Zbrush niet plotseling beter sculpten als ze het ook niet kunnen in Blender. De vaardigheden en kennis die nodig zijn om een sculpt te maken komen uit je eigen ervaring net als met tekenen en schilderen of andere kunstvormen. Het "gereedschap" dat je gebruikt is maar net wat je gewent bent."

Ik ben het op dat punt met jou eens JvL.

En ik snap ook Rozz zijn standpunt inderdaad. Er is wel een verschil met alleen Blender kunnen of meer programma's: hoe meer programma's je onder de knie hebt, hoe sneller je een nieuw programma leert (of verschillende functionaliteiten in Blender begrijpt en onder de knie hebt), omdat je bepaalde commands en structuren herkent en een bepaalde creativiteit ontwikkelt in het vinden van workarounds in een programma, om zo dat wat je wilt bereiken voor elkaar te krijgen. Maar het kunnen zowel betaalde als onbetaalde softwareprogramma's zijn waarmee je ervaring opdoet, dat maakt niet zo heel veel uit.

Ik werk zelf met Photoshop en Gimp, en moet eerlijk zeggen dat Photoshop wel iets uitgebreider en vooral sneller is (nog) dan Gimp (misschien over een paar jaar niet meer). Maar als je goed je best doet kun je met Gimp uiteindelijk hetzelfde resultaat bereiken, misschien zelfs in dezelfde tijd. Als je het programma maar goed genoeg kent.

Op gebied van architectuur moet ik zeggen dat bijvoorbeeld Archicad en Revit wel echt heel snel werken (ik ben meer van ArchiCad, daar zitten minder bugs in en werkt lekker: aanrader!) . Daar heb je in een mum van tijd zo een 3D huis in, met kozijnen, trappen op maat en complete dakpakketten erop en eraan. Natuurlijk kun je dat ook in Blender modelleren, maar dat kost vele malen meer tijd ten opzichte van importeren uit ArchiCad of Revit. Plus, Blenders sterkste punt is niet vectorgestuurde tekeningen maken. Autocad, Revit, Archicad etc. zijn daar veel werkbaarder in, omdat ze zijn ingesteld op werken in strakke afmetingen met stramien- en hoogtematen. Ik heb ook geen library in Blender met bouwmaterialen bijvoorbeeld, en met complete bouwdetails. Zou je ook wel kunnen maken natuurlijk  :D Dus ook in dit geval, je kan alles met Blender, maar sommige dingen kosten meer tijd. Aan de nadere kant kan ik met Blender veel beter organische vormen maken en materialen realistisch renderen. En riggen in ArchiCad? Hahah! Dus al je nou als challenge een huis of een hele straat moest renderen, dan heeft Rozz helemaal gelijk. Dan schakel je met ArchiCad / Revit je concurrenten wel uit omdat iedereen aan een tijdslimiet zit. Tenzij je, zoals P D, al een hele library heb opgebouwd met materialen en vormen (deuren, kozijnen, meubels etc).  Oh alles is zo relatief  ;)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #40 Gepost op: 08 mei 2015, 12:33:05 pm »
Ben wel nieuwsgierig wat jouw mening is over het feit of iemand die betaalde software zou gebruiken ook automatisch meer kans maakt om te winnen...

Dan snapt diegene niet wat de bedoeling van de challenge is - je proberen te stimuleren dingen te doen in Blender die je anders niet zou doen. Een manier om je te inspireren. Wie wint is bijzaak.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2015, 13:12:20 pm »
Daar ben ik het sowieso mee eens. Logisch ook dat de challenges bedoelt zijn om mensen te prikkelen om eens iets te proberen dat buiten je eigen comfortzone ligt. Daarom sta ik er ook een beetje van te kijken dat sommige mensen al op voorhand zeggen dat ze niet meedoen met een challenge omdat het onderwerp ze niet aanstaat (al is iedereen daar vrij in natuurlijk).
Zelf had ik ook niets (zelfs niet het allerkleinste beetje) met het onderwerp darten maar dat houd mij niet tegen om toch mee te doen.

Maar het punt dat Ellajiw aanhaalt is ook niet te ontkennen. Met hoe meer software je werkt hoe sneller je ontwikkelt op het gebied van Blender en andersom.
En nogmaals, dat bedoel ik buiten de challenges om. Binnen de challenges kun je inderdaad de regel stellen dat je alleen Blender gebruikt (op wat postproduction na). Dat gebeurt met de Blendercompetition op Blender Guru tenslotte ook. Misschien een idee om die regels gewoon te hanteren?

Dan snapt diegene niet wat de bedoeling van de challenge is - je proberen te stimuleren dingen te doen in Blender die je anders niet zou doen. Een manier om je te inspireren. Wie wint is bijzaak.


Mooie onderbouwing die overeenkomt met mijn eigen ervaringen voor zowel mijn eigen werkomgeving als op het hobbyvlak.

Heel verhaal...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 08 mei 2015, 13:18:52 pm »
En zoals zaph al eerder aangaf....het is toch de dutch BLENDER community....
Niet dat ik niet open sta voor kunst op wat voor manier dan ook maar daar zijn dan weer wat sub fora voor te vinden op deze site..
En zeker dat je leert van meerdere pakketen ben ik het ook mee eens maar die kunsten kunnen elders getoond worden op deze site...

ik val in herhaling.... ;D

hoe dan ook..happy blendering allemaal... ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 08 mei 2015, 13:50:17 pm »
En om maar iets aan te geven...

https://www.youtube.com/watch?v=IR8_-rGWMkQ

allemaal gemodeleerd in blender en gerendered in cycles...

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2015, 08:43:41 am »
Ben wel nieuwsgierig wat jouw mening is over het feit of iemand die betaalde software zou gebruiken ook automatisch meer kans maakt om te winnen...

Dan snapt diegene niet wat de bedoeling van de challenge is - je proberen te stimuleren dingen te doen in Blender die je anders niet zou doen. Een manier om je te inspireren. Wie wint is bijzaak.

Ook weer waar  ;D